Definitívne schválili zákaz predaja spaľovákov po 2035. Bude ale existovať spôsob na kúpu
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Aj keď niektoré členské štáty EU už prejavili odpor voči zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, ich námietky sú už zbytočné. Legislatíva včera ráno prešla aj hlasovaním členských štátov a rok 2035 je tak definitívny, píše T&E.
Spaľovacie motory ako také však nemusia zaniknúť ani po nadobudnutí zákazu predaja spaľovákov. Návrh EÚ explicitne nezakazuje spaľovacie motory, iba požaduje „zníženie emisií o 100 %“. Vzhľadom na fyzikálne zákony a aktuálne vedecké poznatky však ide v zásade o rovnaký výsledok.
K danej téme sa exkluzíve pre FonTech.sk vyjadril aj Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructure, ktorý poskytol komplexný pohľad, ako aktuálne automobilky nakladajú s emisiami a prečo to už od roku 2035 nebude fungovať.
Spaľováky sa razom predražia
Od roku 2035 bude musieť mať flotila nových vozidiel priemerné emisie 0 g CO2/km. Automobilky tak ďalej nebudú môcť umelo znižovať emisie ekologickými vozidlami ako to robia dnes.
V súčasnosti sa emisie automobiliek priemerujú na všetky vyrobené vozidlá spoločne a limit je nastavený na maximálne 95 g CO2/km. Za každý prekročený gram automobilka platí pokutu 95 €, čo by pri flotile 100 000 vozidiel činilo 9,5 milióna eur len za jeden gram CO2 navyše. Ak ale automobilka vyrobí pár tisíc elektromobilov s nulovou produkciou emisií, nemusí platiť žiadnu pokutu, nakoľko sa priemer celej flotily zníži.
Od roku 2035 ale takéto znižovanie fungovať nebude a automobilka bude platiť pokutu za každé vozidlo, ktoré produkuje emisie bez ohľadu na to, koľko vyrobila ekologických áut.
Ak by teda naďalej vyrábala autá so spaľovacími motormi, ktoré produkujú napríklad 100 g CO2/km (100 g je ekvivalent auta so spotrebou 4,3 l/100 km), za každé jedno vyrobené vozidlo musí zaplatiť pokutu 9 500 €. Tieto náklady by sa pochopiteľne museli prejaviť na predajnej cene a razom sa spaľováky stanú pre spotrebiteľov cenovo neatraktívne.
Zákaz je definitívny, no znenie sa ešte len sformuje
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je teda definitívny, no jeho text sa ešte len bude formovať v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch. S najväčšou pravdepodobnosťou to bude fungovať podobne ako je tomu dnes, a teda že automobilky, ktoré prekročia limit produkcie CO2 svojich modelov, budú platiť pokuty.
Pre luxusné automobilky to zrejme nebude žiaden problém a majitelia takýchto áut si „radi priplatia“ o pár tisíc eur viac. Autá strednej triedy to však zasiahne drasticky a v tejto dobe už určite budú elektromobily lacnejšie než spaľováky.
Existuje alternatíva?
Zaujímavosťou je ale aj výrok českej ministerky životného prostredia, Anny Hubáčkovej, ktorá prezradila, že ak budú autá vedieť spaľovať čisté alternatívne palivá, budú sa môcť predávať aj po spomínanom zákaze.
Čo presne to však znamená, zatiaľ nevedno. Alternatívu k benzínu či nafte totiž predstavujú e-palivá, alebo syntetické palivá. Za ne bojuje napríklad Porsche, pretože sa už dnes dajú používať v bežných spaľovacích motoroch. Syntetické palivá sa vyrábajú aj „zo vzduchu“, pričom z neho odoberajú CO2, takže prevádzka takéhoto auta sa z pohľadu emisií teoreticky môže priblížiť k uhlíkovej neutralite.
Pri samotnej prevádzke auta však e-palivá vypúšťajú prakticky rovnaké emisie ako dnešné palivá – čistejší vzduch v mestách tak neprinesú a EÚ už viackrát naznačila, že s nimi nepočíta.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Poľský jadrový program napreduje smerom k fáze výstavby elektrární
Elon Musk rozbieha novú firmu. Vyzbieral na ňu milliardy, takto chce zmeniť svet
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Hodinky pasažiera Titanicu sa vydražili za rekordnú sumu
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené