Slovensko padlo na chvost EÚ. Ako jediní sme vypustili viac emisií než pred pandémiou
Produkcia skleníkových plynov v Európe vlani po poklese z roku 2020 mierne vzrástla, no stále je v priemere asi desať percent pod úrovňou spred pandémie. Výnimkou v rámci Európy je Slovensko, kde ako v jedinom štáte EÚ množstvo vypustených emisií vzrástlo nad úroveň spred pandémie. Upozornili na to analytici úseku meny, štatistiky a výskumu (ÚMS) Národnej banky Slovenska (NBS). Za rastom emisií je najmä ich produkcia východoslovenskými železiarňami.
Pandémia a spomalená ekonomika prispeli k ekológii
„Slovensko, konzistentne s európskym vývojom, zaznamenalo v rokoch 2019 a 2020 pokles emisií. Pokles v roku 2019 bol ťahaný najmä spoločnosťou U.S. Steel Košice a jej dcérskou spoločnosťou Ferroenergy, našimi najväčšími producentmi emisií oxidu uhličitého,“ priblížili analytici.
Okrem týchto firiem k poklesu v roku 2019 významnejšie prispelo aj Duslo Šaľa a elektráreň Vojany. V roku 2020 prišla pandémia a k poklesu emisií o takmer deväť percent, kde okrem veľkých hráčov výrazne prispela aj skupina ostatných, menších znečisťovateľov. Okrem košických železiarov ťahali opäť pokles dve tepelné elektrárne, Vojany a Nováky, pričom príspevok viac ako dva percentuálne body mali aj menšie subjekty zaradené do schémy obchodovania s emisnými povolenkami.
Šancu prispieť k spomaleniu klimatických zmien sme nevyužili. Ideme ale dobrým smerom
Prudký nárast odovzdaných emisných kvót v roku 2021 bol však takmer čisto na vrub U.S. Steel Košice a Ferroenergy. „Pri väčšine ostatných subjektoch pozorujeme stagnáciu vyprodukovaných emisií alebo iba veľmi mierny medziročný nárast,“ spresnili analytici.
Po očistení slovenských producentov emisií o príspevok železiarov klesli emisie na Slovensku v porovnaní s rokom 2019 o takmer päť percent. To je vývoj, ktorý podľa analytikov ÚMS viac zodpovedá celoeurópskemu trendu postupného návratu až k predkrízovým úrovniam. Mierny medziročný rast o 2,4 % v roku 2021 odzrkadľuje postupné zotavenie slovenskej ekonomiky po náročnom období pandémie a ukazuje, že výrazné poklesy v rokoch 2019 a 2020 budú pravdepodobne len prechodného charakteru.
Dlhodobý trend vyprodukovaných emisií podnikov je podľa analytikov klesajúci, a preto úplný a dlhodobý návrat k úrovniam emisií spred pandémie pravdepodobne nenastane. Pokračujúci trend znižovania emisnej náročnosti, umocnený súčasnými vysokými cenami energií na svetových trhoch, tak môžu dopomôcť k ďalšiemu poklesu produkcie skleníkových plynov v budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Parkinson zrejme nezačína v mozgu. Vedci objavili prekvapivý orgán, kde sa choroba môže spustiť
Skupina Slovákov má nárok na týždeň voľna navyše. Mnohí o tom netušia, tieto podmienky musíš splniť
Elon Musk „vypol“ Starlink počas veľkej ukrajinskej ofenzívy proti Rusku, odhalila investigatíva
Slovensko pod náporom búrok: Supercely, vietor 85 km/h a krúpy. Výstrahy 2. stupňa platia pre tieto okresy
Zabudni na diétu a hladovanie. Jednoduchý trik od expertov pomáha predchádzať priberaniu a výkyvom energie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
Zelenskyj oznámil prekvapivý plán. Ukrajina chce produkovať tieto zariadenia ako na bežiacom páse
Slováci stále platia zbytočné poplatky. Tento trik od banky ti ušetrí peniaze na dovolenke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP