Slovensko padlo na chvost EÚ. Ako jediní sme vypustili viac emisií než pred pandémiou
Produkcia skleníkových plynov v Európe vlani po poklese z roku 2020 mierne vzrástla, no stále je v priemere asi desať percent pod úrovňou spred pandémie. Výnimkou v rámci Európy je Slovensko, kde ako v jedinom štáte EÚ množstvo vypustených emisií vzrástlo nad úroveň spred pandémie. Upozornili na to analytici úseku meny, štatistiky a výskumu (ÚMS) Národnej banky Slovenska (NBS). Za rastom emisií je najmä ich produkcia východoslovenskými železiarňami.
Pandémia a spomalená ekonomika prispeli k ekológii
„Slovensko, konzistentne s európskym vývojom, zaznamenalo v rokoch 2019 a 2020 pokles emisií. Pokles v roku 2019 bol ťahaný najmä spoločnosťou U.S. Steel Košice a jej dcérskou spoločnosťou Ferroenergy, našimi najväčšími producentmi emisií oxidu uhličitého,“ priblížili analytici.
Okrem týchto firiem k poklesu v roku 2019 významnejšie prispelo aj Duslo Šaľa a elektráreň Vojany. V roku 2020 prišla pandémia a k poklesu emisií o takmer deväť percent, kde okrem veľkých hráčov výrazne prispela aj skupina ostatných, menších znečisťovateľov. Okrem košických železiarov ťahali opäť pokles dve tepelné elektrárne, Vojany a Nováky, pričom príspevok viac ako dva percentuálne body mali aj menšie subjekty zaradené do schémy obchodovania s emisnými povolenkami.
Šancu prispieť k spomaleniu klimatických zmien sme nevyužili. Ideme ale dobrým smerom
Prudký nárast odovzdaných emisných kvót v roku 2021 bol však takmer čisto na vrub U.S. Steel Košice a Ferroenergy. „Pri väčšine ostatných subjektoch pozorujeme stagnáciu vyprodukovaných emisií alebo iba veľmi mierny medziročný nárast,“ spresnili analytici.
Po očistení slovenských producentov emisií o príspevok železiarov klesli emisie na Slovensku v porovnaní s rokom 2019 o takmer päť percent. To je vývoj, ktorý podľa analytikov ÚMS viac zodpovedá celoeurópskemu trendu postupného návratu až k predkrízovým úrovniam. Mierny medziročný rast o 2,4 % v roku 2021 odzrkadľuje postupné zotavenie slovenskej ekonomiky po náročnom období pandémie a ukazuje, že výrazné poklesy v rokoch 2019 a 2020 budú pravdepodobne len prechodného charakteru.
Dlhodobý trend vyprodukovaných emisií podnikov je podľa analytikov klesajúci, a preto úplný a dlhodobý návrat k úrovniam emisií spred pandémie pravdepodobne nenastane. Pokračujúci trend znižovania emisnej náročnosti, umocnený súčasnými vysokými cenami energií na svetových trhoch, tak môžu dopomôcť k ďalšiemu poklesu produkcie skleníkových plynov v budúcnosti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
Packeta mení budúcnosť doručovania na Slovensku. Sprístupňuje Z-Boxy konkurentom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené