Zdá sa, že slovenské firmy to s vodíkovými dopravnými prostriedkami pre hromadnú prepravu osôb myslia naozaj vážne. Po prototype autobusu od spoločnosti Rošero Bus, ktorý vznikol v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach, dnes vodíkový autobus predstavil aj technologický startup Mobility-Innovations Production (MIP) z Orechovej Potône.

Má mať dojazd až 400 kilometrov na jedno natankovanie vodíkovej nádrže, k čomu podľa výrobcu prispieva „rekordne nízka spotreba“ 3,2 kg vodíka na 100 km a unikátna ultraľahká karoséria z kompozitných materiálov.

Slováci to so svojím modelom myslia naozaj vážne, firma MIP už totiž dokončila certifikačný proces, ktorý jej autobus umožní predávať v krajinách Európskej únie. Určený bude pre mestskú hromadnú dopravu a do roka 2025 by malo z výrobných liniek u nás schádzať až 250 autobusov ročne. Firma zároveň nie je v tomto segmente žiadnym nováčikom, dodala už aj elektrický autobus, ktorý vozí turistov v Demänovskej doline.

Prezradili viac o technických parametroch

8-metrový autobus s priestorom pre maximálne 68 cestujúcich (19 má miesto na sedenie) však možno považovať za „hybridný“. Na pohon totiž využíva elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonom 125 kW a krútiacim momentom 1 019 Nm, ktorý je napojený na dvojicu akumulátorov s celkovou kapacitou 70 kWh, čo je kapacita porovnateľná s moderným osobným elektromobilom. Na takýto čisto elektrický pohon by však autobus prešiel len 100 kilometrov.

Do sústavy je preto pridaný vodíkový palivový článok od kanadskej firmy Loop Energy, ktorý počas jazdy batérie priebežne nabíja výkonom až 30 kW. Energiu na to získava chemickou reakciou kyslíka a vodíka – kyslík získava z okolitého vzduchu a vodík z prídavných vysokotlakových nádrží o celkovej kapacite 10,5 kg. Výsledok takejto práce je plne bez emisií, ak pominieme čistú vodu a teplo.

Kompozitná karoséria má mať životnosť cez 40 rokov, čo však pochopiteľne výrazne prekonáva životnosť iných súčiastok a výbavy autobusu. Výrobca tým však zdôrazňuje unikátnosť nevodivej a nehorľavej konštrukcie odolnej voči korózii.

Konštrukcia je modulárna, autobus teda môže prísť v troch verziách s rôznym počtom dverí či sedadiel. Štandardom je klimatizácia s tepelným čerpadlom a prídavným výmenníkom, v ktorom sa rekuperuje zvyškové teplo získané pri premene vodíka na elektrickú energiu.

MIP

Spolupráca firiem z piatich krajín

Dodávateľ vysokotlakového vodíkového systému vrátane nádrží a ventilov je americká spoločnosť Luxfer Gas Cylinders, homologizáciu vykonal český TÜV SÜD. Vydaním európskeho typového schválenia je autobus možné okamžite prihlásiť do premávky v hociktorej krajine akceptujúcej európsku homologizáciu.

Smelé sú aj plány Slovákov na tento rok. MIP plánuje vyrobiť v 40 kusov svojej elektrickej a vodíkovej verzie autobusu. V krátkom čase chcú spustiť aj plnohodnotnú výrobu s plánom vyrobiť 100 kusov ročne v roku 2023 a 250 kusov do roku 2025. Pre plnohodnotnú sériovú výrobu spoločnosť počíta s novými výrobnými priestormi, ideálne v regióne Hornej Nitry. Investorom vo firme je aj spoluzakladateľ antivírusovej firmy Rudolf Hrubý, uvádza firma v tlačovej správe.

MIP

 Dopĺňanie vodíka do nádrží za ideálnych podmienok trvá necelých 10 minút. V prípade núdze je možné autobus naďalej dobíjať aj z elektrickej siete.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú