Elektrické nabíjačky už rastú aj na vode. Lodiam ušetria milióny ton CO2
Dánska spoločnosť Maersk prostredníctvom svojej dcérskej firmy Maersk Supply Service spustí vôbec prvé elektrické nabíjačky na mori v rámci projektu Stillstrom. Na začiatok má nabíjať stredne veľké elektrické lode. Plány sú však oveľa väčšie a takýto krok by ušetrí milióny ton oxidu uhličitého, informuje Electrek.
Chcú ich rozširovať
Projekt Stillstrom má poskytovať služby nabíjania elektrických lodí už v treťom štvrťroku tohto roku. Elektrickú energiu poskytne v noci servisným lodiam (SOV) veternej farmy mimo pobrežia. Obsluhované plavidlá majú patriť spoločnosti Ørsted, ktorá sa zaoberá práve produkciou elektrickej energie pomocou veterných elektrární.
Spoločnosť je pripravená podeliť sa o detaily priebehu celého procesu s verejnosťou, aby motivovala do väčšieho využívania takýchto bójí ako elektrických nabíjačiek.
Pre začiatok má byť nabíjacia bója dostatočne veľká na to, aby poskytli potrebnú energiu jednej lodi s veľkosťou SOV využívajúcej batérie alebo hybridnej-elektrickej lodi. Technológiu chcú však ďalej rozširovať a umožniť nabíjanie plavidiel všetkých veľkostí.
Poslúži len počas kotvenia
Takáto elektrifikácia však nie je konečná a rieši aj jeden zásadný problém – lode počas svojho nočného kotvenia nechávajú naštartované motory, ktoré sú obrovské a produkujú veľké množstvo škodlivých emisií – nielen CO2.
Elektrické nabíjačky v podobe bójí takéto zbytočné emisie riešia. Spoločnosť chce takýmto spôsobom počas prvých piatich rokov komerčnej služby eliminovať až 5,5 miliónov ton emisií CO2, ako aj pevné častice, oxidy síry a uhľovodíky.
Jedná sa o nesmierne dôležitý krok, keďže podľa odborníkov produkcia emisií medzinárodného transportu nákladu vzrástla v minulom roku o takmer 5 %. To sa stalo aj napriek silnejúcim reguláciám a neustále sa sprísňujúcim cieľom uhlíkovej neutrality.
Prídu aj plne elektrické lode
Bója má čerpať elektrickú energiu priamo z neďalekých veterných turbín, čím sa emisná záťaž redukuje na látky vyprodukované počas výroby bóje a samotnej turbíny, píše Stillstrom. Časom je možné využiť ich aj na nabíjanie väčších batérií lodí, ktoré nie sú vybavené spaľovacími motormi vôbec.
Tie by tak mohli fungovať na čistú elektrickú energiu počas celého priebehu dňa. Zatiaľ sú však príliš vyťažené na to, aby im takéto batérie efektívne vystačili na celú smenu. Takéto lode už prichádzajú na scénu a prvé z nich sú uvádzané do prevádzky, pričom ich batérie dosahujú kapacitu v megawattoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP