KVÍZ: Majiteľov spaľovákov potrápi, fanúšikov elektromobilov zaujme. Tieto otázky nezvládne na 100 % každý
Elektromobilita pomaly preniká do našich životov a čoskoro sa bude väčšina z nás bežne stretávať s výrazmi ako CCS, kWh či AC nabíjanie. Ak ale sleduješ elektromobilitu už teraz, na tieto otázky by si mal poznať odpovede.
Prever sa v našom kvíze, v ktorom položíme základné otázky týkajúce sa elektromobilov. Ak nebudeš vedieť odpovedať správne, nezúfaj. Každá otázka má aj svoje vysvetlenie správnej odpovede a ty sa tak aspoň dozvieš niečo nové.
Koľko trvá nabitie na 80 % kapacity batérie pri tých najlepších elektromobiloch súčasnosti?
Tie najlepšie elektromobily postavené na 800 V architektúre zvládneš nabiť na 80 % kapacity batérie už do 20 minút. Síce to nie je čas, za ktorý by si natankoval plnú nádrž spaľováku, no 20 minút už nie je až taká katastrofa.
Vieš, koľko rýchlonabíjacích bodov s výkonom nad 50 kW máme na Slovensku?
Na Slovensku máme okolo 350 rýchlonabíjačiek, teda takých, ktoré dosahujú výkon aspoň 50 kW. O pokrytie sa starajú dvaja najväčší poskytovatelia - GreenWay a ZSE Drive.
V akých jednotkách sa udáva kapacita batérie?
Kapacita batérie sa udáva v kilowatthodinách. V kilowattoch udávame výkon nabíjania a výkon motora, vo voltoch sa zasa uvádza napätie.
Akú životnosť garantujú automobilky na batériu elektromobilu?
Priemerne dávajú automobilky záruku na batériu na 6 až 8 rokov, alebo nájazd 180 000 km. Batérie elektromobilov ale častokrát prežijú ďaleko viac. Záruka sa prakticky vzťahuje na to, že počas nej by batéria elektromobilu nemala klesnúť pod 70 % svojej kapacity.
V ktorom roku by mal nastať definitívny koniec predaja spaľovákov v Európe?
Európska únia chce ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi už v roku 2030. Väčšina výrobcov má rovnaké ambície a v budúcom desaťročí plánujú vyrábať už iba vozidlá na batériu.
Aká je bežná kapacita batérie súčasných elektromobilov?
Tie najlepšie plnohodnotné elektromobily v súčasnosti disponujú batériou s kapacitou 70-100 kWh. Menšie batérie boli typické pre elektromobily minulej dekády a dnes sa využívajú v plug-in hybridoch. Batérie s väčšou kapacitou sa žiaľ do elektromobilu zatiaľ nezmestia a to hlavne kvôli rozmerom. Keď sa zvýši energetická hustota, zrejme sa dočkáme aj 300 kWh batérií s ktorými prejdeme na jedno nabitie cez 1000 km.
Čo je to rekuperácia?
Rekuperovaním elektromobil dobíja svoju batériu. Týmto spôsobom využíva brzdnú energiu na zvýšenie dojazdu, no nejde o žiaden špeciálny jazdný režim a už vôbec nie o spôsob kúrenia.
Ktoré typy vozidiel dokážu jazdiť v čisto elektrickom režime?
Potrebný počet správnych odpovedí: 3
Iba mild-hybridné autá sa nedokážu prepnúť do čisto elektrického režimu jazdy. Elektrický štartér-generátor v ich prípade dopomáha spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch alebo plachtení, čím prispieva k nižšej spotrebe benzínu.
Ktorá súčiastka elektromobilu pomáha "zázračným" spôsobom zvyšovať dojazd najmä počas zimy?
Tepelné čerpadlo zbiera odpadové teplo z batérie a elektromotora a využíva ho na vykurovanie interiéru. V zime tak elektromobil nemusí kúriť klasickým odporovým kúrením, ale energeticky menej náročným tepelným čerpadlom čím sa značne zvyšuje dojazd.
Ktorý elektromobil dostupný u nás je aktuálne "kráľom dojazdu"?
Kráľom dojazdu je v súčasnosti novinka Mercedes EQS. Luxusný elektromobil zvládne prejsť na jedno nabitie zhruba 800 km v kombinovaných podmienkach. Po diaľnici rýchlosťou 130 km/h je to 444 km, čomu sa nepribližuje žiaden z nižšie spomenutých elektromobilov.
Ktoré typy vozidiel dokážeš nabíjať z elektrickej siete?
Potrebný počet správnych odpovedí: 2
Zo siete vieme nabíjať iba čisté elektromobily a plug-in hybridy. Hybridné vozidlá majú batériu aj elektromotor, no batéria sa v ich prípade dobíja iba rekuperovaním. Táto batéria je zároveň menšia než pri plug-in hybridoch a preto dokážu hybridy prejsť v elektrickom režime iba zopár kilometrov, kdežto pri plug-in hybridoch sú to desiatky kilometrov.
Čo pomenúvajú označenia CHAdeMO, CCS a Type 2?
Jedná sa o typy nabíjacích konektorov a všetky sa používajú aj u nás. CHAdeMO je japonský štandard pre rýchle nabíjanie, CCS je štandard Európsky a Type 2 slúži na nabíjanie striedavým prúdom, či už z wallboxu, verejnej nabíjačky alebo z 230 V siete.
Prečo vydávajú elektromobily pri pomalej jazde futuristické zvuky?
Elektromobil je veľmi tichý a pri pomalej jazdne ho skutočne nepočuť. Legislatíva preto nariaďuje, aby elektrické autá vydávali do rýchlosti 30 km/h zvuk. Inžinieri spravidla volia futuristické zvukové prejavy, imitácia zvuku spaľovacieho motora by sa zrejme takýmto autám nehodila.
Za koľko dokážeš jazdiť s elektromobilom na 100 km pri domácom nabíjaní?
S nabíjaním doma dokážeš skutočne jazdiť už za 1,50 € na 100 km. Jazda elektromobilom je tak niekoľkonásobne nižšia než jazda spaľovákom.
Dacia Spring je elektromobil s niekoľkými "naj". Vieš, ktoré to sú?
Potrebný počet správnych odpovedí: 2
Dacia Spring je aktuálne najlacnejší elektromobil veľkej automobilky, ktorý sa dá u nás kúpiť. Zároveň však ide o "baterkáč", ktorý má najhoršie zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to až na úrovni viac ako 17 sekúnd. Čo sa týka bezpečnosti, v teste Euro NCAP získal Spring jednu hviezdičku, no taký Renault Zoe nezískal žiadnu. Spring na tom teda nie je najhoršie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené