KVÍZ: Majiteľov spaľovákov potrápi, fanúšikov elektromobilov zaujme. Tieto otázky nezvládne na 100 % každý
Elektromobilita pomaly preniká do našich životov a čoskoro sa bude väčšina z nás bežne stretávať s výrazmi ako CCS, kWh či AC nabíjanie. Ak ale sleduješ elektromobilitu už teraz, na tieto otázky by si mal poznať odpovede.
Prever sa v našom kvíze, v ktorom položíme základné otázky týkajúce sa elektromobilov. Ak nebudeš vedieť odpovedať správne, nezúfaj. Každá otázka má aj svoje vysvetlenie správnej odpovede a ty sa tak aspoň dozvieš niečo nové.
Ktoré typy vozidiel dokážu jazdiť v čisto elektrickom režime?
Potrebný počet správnych odpovedí: 3
Iba mild-hybridné autá sa nedokážu prepnúť do čisto elektrického režimu jazdy. Elektrický štartér-generátor v ich prípade dopomáha spaľovaciemu motoru pri rozjazdoch alebo plachtení, čím prispieva k nižšej spotrebe benzínu.
Koľko trvá nabitie na 80 % kapacity batérie pri tých najlepších elektromobiloch súčasnosti?
Tie najlepšie elektromobily postavené na 800 V architektúre zvládneš nabiť na 80 % kapacity batérie už do 20 minút. Síce to nie je čas, za ktorý by si natankoval plnú nádrž spaľováku, no 20 minút už nie je až taká katastrofa.
Dacia Spring je elektromobil s niekoľkými "naj". Vieš, ktoré to sú?
Potrebný počet správnych odpovedí: 2
Dacia Spring je aktuálne najlacnejší elektromobil veľkej automobilky, ktorý sa dá u nás kúpiť. Zároveň však ide o "baterkáč", ktorý má najhoršie zrýchlenie z 0 na 100 km/h a to až na úrovni viac ako 17 sekúnd. Čo sa týka bezpečnosti, v teste Euro NCAP získal Spring jednu hviezdičku, no taký Renault Zoe nezískal žiadnu. Spring na tom teda nie je najhoršie.
Akú životnosť garantujú automobilky na batériu elektromobilu?
Priemerne dávajú automobilky záruku na batériu na 6 až 8 rokov, alebo nájazd 180 000 km. Batérie elektromobilov ale častokrát prežijú ďaleko viac. Záruka sa prakticky vzťahuje na to, že počas nej by batéria elektromobilu nemala klesnúť pod 70 % svojej kapacity.
Ktorá súčiastka elektromobilu pomáha "zázračným" spôsobom zvyšovať dojazd najmä počas zimy?
Tepelné čerpadlo zbiera odpadové teplo z batérie a elektromotora a využíva ho na vykurovanie interiéru. V zime tak elektromobil nemusí kúriť klasickým odporovým kúrením, ale energeticky menej náročným tepelným čerpadlom čím sa značne zvyšuje dojazd.
Čo je to rekuperácia?
Rekuperovaním elektromobil dobíja svoju batériu. Týmto spôsobom využíva brzdnú energiu na zvýšenie dojazdu, no nejde o žiaden špeciálny jazdný režim a už vôbec nie o spôsob kúrenia.
V akých jednotkách sa udáva kapacita batérie?
Kapacita batérie sa udáva v kilowatthodinách. V kilowattoch udávame výkon nabíjania a výkon motora, vo voltoch sa zasa uvádza napätie.
Aká je bežná kapacita batérie súčasných elektromobilov?
Tie najlepšie plnohodnotné elektromobily v súčasnosti disponujú batériou s kapacitou 70-100 kWh. Menšie batérie boli typické pre elektromobily minulej dekády a dnes sa využívajú v plug-in hybridoch. Batérie s väčšou kapacitou sa žiaľ do elektromobilu zatiaľ nezmestia a to hlavne kvôli rozmerom. Keď sa zvýši energetická hustota, zrejme sa dočkáme aj 300 kWh batérií s ktorými prejdeme na jedno nabitie cez 1000 km.
Ktoré typy vozidiel dokážeš nabíjať z elektrickej siete?
Potrebný počet správnych odpovedí: 2
Zo siete vieme nabíjať iba čisté elektromobily a plug-in hybridy. Hybridné vozidlá majú batériu aj elektromotor, no batéria sa v ich prípade dobíja iba rekuperovaním. Táto batéria je zároveň menšia než pri plug-in hybridoch a preto dokážu hybridy prejsť v elektrickom režime iba zopár kilometrov, kdežto pri plug-in hybridoch sú to desiatky kilometrov.
Vieš, koľko rýchlonabíjacích bodov s výkonom nad 50 kW máme na Slovensku?
Na Slovensku máme okolo 350 rýchlonabíjačiek, teda takých, ktoré dosahujú výkon aspoň 50 kW. O pokrytie sa starajú dvaja najväčší poskytovatelia - GreenWay a ZSE Drive.
Ktorý elektromobil dostupný u nás je aktuálne "kráľom dojazdu"?
Kráľom dojazdu je v súčasnosti novinka Mercedes EQS. Luxusný elektromobil zvládne prejsť na jedno nabitie zhruba 800 km v kombinovaných podmienkach. Po diaľnici rýchlosťou 130 km/h je to 444 km, čomu sa nepribližuje žiaden z nižšie spomenutých elektromobilov.
V ktorom roku by mal nastať definitívny koniec predaja spaľovákov v Európe?
Európska únia chce ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi už v roku 2030. Väčšina výrobcov má rovnaké ambície a v budúcom desaťročí plánujú vyrábať už iba vozidlá na batériu.
Prečo vydávajú elektromobily pri pomalej jazde futuristické zvuky?
Elektromobil je veľmi tichý a pri pomalej jazdne ho skutočne nepočuť. Legislatíva preto nariaďuje, aby elektrické autá vydávali do rýchlosti 30 km/h zvuk. Inžinieri spravidla volia futuristické zvukové prejavy, imitácia zvuku spaľovacieho motora by sa zrejme takýmto autám nehodila.
Za koľko dokážeš jazdiť s elektromobilom na 100 km pri domácom nabíjaní?
S nabíjaním doma dokážeš skutočne jazdiť už za 1,50 € na 100 km. Jazda elektromobilom je tak niekoľkonásobne nižšia než jazda spaľovákom.
Čo pomenúvajú označenia CHAdeMO, CCS a Type 2?
Jedná sa o typy nabíjacích konektorov a všetky sa používajú aj u nás. CHAdeMO je japonský štandard pre rýchle nabíjanie, CCS je štandard Európsky a Type 2 slúži na nabíjanie striedavým prúdom, či už z wallboxu, verejnej nabíjačky alebo z 230 V siete.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
65-ročný lekár má biologický vek pod 40: „Starnutie je len ďalšia diagnóza, ktorú možno liečiť“
V Chorvátsku sa schyľuje ku kolapsu. Na koncert mieri pol milióna ľudí, uzavrú mnohé cesty
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP