Aktuálne sa čoraz viac skloňuje nutnosť bojovať proti hoaxom a dezinformáciám. V prípade ľudí, ktorí si nedokážu alebo nechcú dôsledne overovať informácie a čoraz menej dôverujú klasickým médiám (ktorých obsah je pod prísnou kontrolou verejnosti), to môže viesť až k ohrozeniu ich zdravia či rozkladu dôvery vo verejné inštitúcie.

Hybridným hrozbám a zámerne produkovaným klamstvám pritom dnes čelia v USA, vo východnej Európe, ale prakticky aj kdekoľvek inde.

Startitup informuje, že na Slovensku teraz vzniká startup, ktorý ich má odhaľovať a pomáhať potláčať. Robí tak pomocou analýzy dát naprieč internetom, volá sa Gerulata Technologies a nájdeš za ním známe meno. Založil ho totiž syn jedného zo zakladateľov antivírusovej firmy Eset Michal Trnka.

Pre súkromné firmy aj štáty

Trnka mladší pracoval aj v rodinnej firme, minulý rok sa však presunul do vlastného biznisu. Analýzu a trackovanie fake news má na starosti nástroj s názvom Juno. Ten si už postupne osvojujú nielen firmy v súkromnom sektore, ale podľa slov Trnku je záujem aj v štátnych inštitúciách.

„Problém, ktorý riešime, je, že toho obsahu je veľa. Či už aktérov alebo naratívov a veci sa dejú veľmi rýchlo. Je teda ťažké sa vyznať v tom, kto a čo šíri. My tomu hovoríme ‚situačný prehľad’, mať možnosť pozrieť sa na informačnú situáciu akoby zhora. Toto sú veci, s ktorými náš nástroj Gerulata Juno vie pomôcť,“ vysvetlil pre Startitup Trnka.

Gerulata Technologies

Jeho webová aplikácia má podobné rozhranie ako známe sociálne siete. „Predstavte si niečo ako Facebook, kde máte nejaký feed zachyteného obsahu. V ňom potom môžete vyhľadávať, filtrovať či kliknúť na jednotlivých aktérov, teda informačné zdroje a pozrieť sa, ako sú medzi sebou poprepájané či koordinované,“ opísal.

Takýchto feedov pritom môže používateľ sledovať hneď niekoľko a kategorizovať ich: médiá, „alternatívne“ médiá, politici, téma očkovania a podobne. Možno to prirovnať napríklad sledovaniu hashtagov na Twitteri, ale bez toho, aby ich šíritelia v postoch museli špecificky označiť. Juno obsah dešifruje sám.

Samotná firma ale v obsahu a dátach nevyhodnocuje, či ide o pravdivé, alebo nepravdivé tvrdenia. To má byť úlohou odborníkov, neziskoviek alebo štátnych inštitúcií. Nástroj Gerulata Technologies však vie obsah nájsť a vytriediť, čo môžu používať aj banky alebo iné firmy na hľadanie akýchkoľvek zmienok o svojom podnikaní, napríklad vo forme social media monitoringu.

Gerulata Technologies

Facebook už upadá

Gerulata pripomína, že ľudia veriaci hoaxom alebo šíriaci konšpirácie sa dnes vo veľkom presúvajú z Facebooku inam, napríklad na Telegram alebo „ruskú“ sieť VKontakte. Tie Juno aktuálne pod kontrolou nemá, má sa to však čoskoro zmeniť.

„Máme spolupráce aj so štátnymi inštitúciami. Neviem, nakoľko o tom môžem hovoriť, respektíve o niektorých veciach vôbec,“ priznal stručne Trnka na margo potenciálnych zákazníkov.  Prezradil ale, že spomínaní klienti využívajú nástroj Juno najmä na strategickú komunikáciu a vysvetlil aj ako.

„Nejaké ministerstvo má povedzme komunikáciu týkajúcu sa covidovej situácie. Tu je dôležité, že v rámci agendy, ktorú tento rezort obhospodaruje, je dôležité sledovať trendy v oblasti naratívov. Šíri sa tu nejaká nová dezinformačná hrozba? Nejaký nový naratív, o ktorom by sme mali vedieť? To sú tie otázky, ktoré treba vyhodnotiť,“ vysvetlil. Konkrétne firmy ktoré Juno využívajú, Trnka menovať nechcel, no priznal, že ide napríklad o PR agentúry.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú