S Bratislavou nerátajú. Volkswagen chce 6 „šialených“ batériových fabrík za 30 miliárd v iných európskych krajinách
Plánované európske závody nemeckej automobilovej skupiny Volkswagen (VW) na výrobu batérií a zabezpečenie životne dôležitých surovín budú stáť zhruba 30 miliárd eur. Vyhlásil to člen predstavenstva Thomas Schmall, ktorý tak prvýkrát naznačil cenu expanzie.
Schmall má v najväčšej európskej automobilke na starosti technológie. V rozhovore na konferencii Reuters Next povedal, že Volkswagen bude hľadať externých partnerov, ktorí by to financovali.
„Hovoríme o 25 až 30 miliardách (eur) vrátane vertikálneho reťazca surovín, nielen tovární,“ uviedol Schmall a dodal, že koncern VW nemusí prevziať vedúcu úlohu pri financovaní a nedal si za cieľ rozdeliť investície 50/50. „Závisí to od modelu partnerstva, ktorý vytvoríme v nasledujúcich mesiacoch. Sme otvorení o tom diskutovať. Pre nás je nevyhnutné, aby sme mohli kontrolovať technologický plán, načasovanie, náklady a našu schopnosť spustiť výrobu.“
V EÚ vyrastie 6 veľkých závodov
Schmall dohliada na ambiciózny plán Volkswagenu vybudovať v Európe do konca dekády šesť veľkých závodov na batérie, čo je strategický pilier v jeho snahe predbehnúť amerického výrobcu elektromobilov Tesla a stať sa najväčším predajcom elektrických vozidiel na svete.
Švédsky Northvolt, v ktorom Volkswagen vlastní pätinu, začne s výrobu prémiových batériových článkov pre nemeckú automobilku od roku 2023. Druhý závod, ktorý chce VW postaviť spoločne s čínskym Gotion High-Tech v Salzgitteri, má začať výrobu v roku 2025.
VWDo konca desaťročia budú nasledovať ďalšie štyri závody, s najväčšou pravdepodobnosťou v Španielsku, východnej Európe a v dvoch ďalších lokalitách, ktoré doteraz neboli zverejnené.
Náklady na jeden závod sa budú pohybovať od 1 miliardy do 2 miliárd eur, pričom kapacita sa bude pohybovať od 40 do maximálne 80 gigawatthodín (GWh), v závislosti od chémie, ako aj od toho, či budú k dispozícii dostatočné zásoby energií, povedal Schmall. „Máme nejaké prirodzené limity v dostupnosti inžinierskych sietí, energií, vody,“ povedal.
Výrobná kapacita je však len jednou časťou rovnice, uviedol Schmall a pripomenul, že Volkswagen sa musí postarať aj o dostatok surovín, ako je lítium a nikel. To si vyžaduje aktívnejší prístup. Podľa Schmalla sa Volkswagen snaží uzavrieť partnerstvá, pričom oznámenia o spolupráci by mali byť zverejnené „v priebehu niekoľkých týždňov“.
Už čoskoro ďalšie podrobnosti
Volkswagen, ktorý plánuje predložiť svoj päťročný investičný plán dozornej rade 9. decembra, zvažuje kombináciu stratégií, ktoré môžu zahŕňať aj to, že sa stane akcionárom ťažobnej firmy. „Uvidíte celý rozsah,“ povedal Schmall a odkázal tiež na zmluvy s dodávateľmi s fixnými cenami aj s mixom cien. Podľa neho je potrebné „ušiť riešenia na mieru konkrétnym surovinám“.
Ďalším bodom je zabezpečiť, aby sa materiály obstarávali trvalo udržateľným spôsobom, čo v prípade Volkswagenu zahŕňa správy o transparentnosti, hodnotenia dodávateľov a snahy o postupné vyradenie niektorých materiálov, najmä kobaltu.
Konečným cieľom koncernu je, aby bol celý výrobný reťazec udržateľný, skonštatoval Schmall a dodal, že samotná výroba elektrických vozidiel nestačí, aby sa Volkswagen stal uhlíkovo neutrálnym do roku 2050. Koncern chce zabezpečiť udržateľnosť od začiatku, od prvého kroku, od procesu ťažby až do posledného bodu životnosti batérií a automobilov a recyklácie, uzavrel Schmall.
Prepustí VW zamestnancov?
CEO skupiny VW Herbert Diess na nedávnom zasadnutí dozornej rady podľa interných zdrojov automobilky prejavil obavy, že VW v porovnaní s konkurenciu vo výrobe elektromobilov zaostáva. Konkurenčné automobilky dokážu podľa neho vyrábať elektrické auta omnoho efektívnejšie pri nižších výrobných nákladoch, čo im automaticky umožňuje predávať elektromobily za nižšie ceny, alebo s vyšším ziskom než to môže robiť VW.
Podľa jeho slov je preto potrebná reštrukturalizácia, ktorá ale ohrozí každé štvrté pracovné miesto. Inými slovami, pri zmene výrobných procesov môže o prácu prísť každý štvrtý zamestnanec VW, čo by sa aktuálne dotýkalo až 30 000 ľudí po celom svete.
Ako informuje Reuters, práve nová konkurencia na európskom trhu v podaní Tesly núti tradičnú automobilku k ešte rýchlejšiemu prechodu k elektrifikácii. Americký výrobca dokáže s 12 000 zamestnancami v berlínskej továrni vyrábať 500 000 elektromobilov ročne.
Volkswagen vo svojej továrni vo Wolfsburgu vyrobí až 700 000 áut ročne, avšak s počtom 25 000 zamestnancov, čo je absolútny nepomer v porovnaní s Teslou. Podľa hovorcu rady VW je ale riešenie s takto drastickým prepúšťaním zamestnancov úplne absurdné a nereálne.
Riešením kratší pracovný týždeň
Riešením tejto situácie môže byť podľa Diessa aj zavedenie štvordňového pracovného týždňa, ktorý už v roku 1994 zachránil tisíce pracovných miest. Podľa odhadov viacerých odborníkov ale skutočne môže v budúcnosti prísť o prácu až 100 000 ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle, a to už do roku 2025.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
Číňania si nedajú pokoj. V Európe chcú recyklovať batérie, mieria k našim susedom
Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Vedci prišli s novými zisteniami o Mesiaci: Na jeho odvrátenej strane sa deje niečo zvláštne
Čína bojuje s krízou. Nové kroky majú odstrániť zásadný problém
Sopka na Islande sa znovu ozvala. Obyvatelia museli opustiť mesto
Zlato stúpa na cene. Nad budúcnosťou visí otáznik, všetko závisí od týchto faktorov
Dopyt po hybridoch v Európe rastie. Elektromobily sú na vzostupe
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené