Bezpečnostné skóre vodiča Tesly je na trhu už nejaký ten týždeň. Za ten čas vďaka nemu dostalo možnosť testovať funkciu autopilota niekoľko vodičov, ktorý v ňom museli získať maximálny počet bodov.

Portál Electrek ale informoval o používateľovi s katastrofálne nízkym hodnotením, ktorý dostal možnosť stiahnuť si do svojho Modelu S funkciu FSD Beta tiež.

Nedávno sme priniesli článok o novinke, ktorú zavádza Tesla pre záujemcov o funkciu FSD (Full-Self Driving). Ako informoval sám Elon Musk, autopilota budú môcť po novom testovať už iba skúsení vodiči, ktorí prejdú „skúškou“ bezpečnej jazdy.

Ako presne funguje nová funkcia bezpečnostného skóre, popisuje automobilka Tesla na svojom webe. Nový systém hodnotenia vodičov sleduje celkovo 5 bezpečnostných faktorov.

Body za bezpečnú jazdu sa udeľujú na škále od 0 do 100, pričom vyššie skóre znamená bezpečnejší štýl jazdy. Tesla uvádza, že priemerné skóre vodičov by sa malo pohybovať niekde na úrovni 80 bodov.

Medzi päticu faktorov, ktoré nový systém sleduje, patrí aj varovanie pred čelnou kolíziou, ktoré sa priemeruje na 1 000 míľ jazdy.

Ďalej je to tvrdé brzdenie, ktoré prekonáva preťaženie viac ako 0,3 G, agresívne zatáčanie s preťažením vyšším ako 0,4 G, nedodržiavanie bezpečného odstupu a nakoniec nútené vypnutie autopilota pri nedržaní volantu.

Autopilot Tesly sa totiž vypne vtedy, ak počas jazdy vozidlo vodiča viac ako 3-krát upozorní na to, aby sa dostatočne venoval riadeniu. Všetky tieto faktory následne systém vynásobí viacerými koeficientmi a vyhodnotí finálne bezpečnostné skóre.

Porušuje vlastné pravidlo?

Nové hodnotenie Tesly je však podľa mnohých vodičov neobjektívne. Upozornil na to aj majiteľ Tesly Model S Ross Gerber. Ten na Twitteri v príspevku zdôraznil, že je rozdiel, či získa niekto maximálne skóre v rušných uliciach LA, alebo niekde v kľudnej oblasti San Jose.

Ross má v podstate pravdu, vzhľadom na to, že skóre Tesly sa počíta na základe toho, ako agresívne vodič brzdí a akceleruje, je dosiahnutie maximálneho skóre v rušnom meste prakticky nemožné. Je totiž bežné, že v meste vodiči jazdia „agresívnejšie“, respektíve brzdia a akcelerujú prudšie, než napríklad niekde na vidieku.

Ako vo svojom príspevku podotkol, 25 rokov bez nehody v uliciach LA je už samo o sebe dôvodom na zisk maximálneho skóre, nepotrebuje na to žiadne hodnotenie Tesly, aby vedel, že jazdí bezpečne.

Pár dní na to zdieľal Ross na svojom Twitteri  ďalší príspevok, tentokrát s videom zo svojho Modelu S, na ktorom mal zapnutú funkciu FSD. Áno, Ross získal prístup k beta verzii pokročilého asistenta jazdy a to aj napriek tomu, že v teste Tesly nezískal potrebné hodnotenie.

Ako neskôr Ross uviedol pre portál Electrek, jeho skóre bolo iba žalostných 37 bodov zo 100. Je teda na zamyslenie, či má vôbec toto hodnotenie vodičov nejaký zmysel, keď nakoniec autopilota získa aj niekto, kto je podľa Tesly „zlým“ vodičom.

To, že Ross získal prístup k funkcii FSD aj bez dosiahnutia maximálneho skóre, navyše môže spustiť vlnu kritiky a nátlaku na samotnú Teslu od tých používateľov, ktorí možno dosiahli aj lepšie skóre ako Ross, no prístup k pokročilému asistentovi jazdy aj tak nezískali.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú