Bola to najväčšia tragédia USA. Mrazivý klenot Netflixu odhalil niečo, o čom si netušil
Na tému teroristických útokov z 11. septembra 2001 vzniklo v minulosti viacero známych hollywoodskych filmov. Zatiaľ, čo legendárni režiséri Paul Greengrass a Oliver Stone sa rozhodli prostredníctvom filmov Let číslo 93 a World Trade Center vzdať poctu obyčajným hrdinom a obetiam, tak Netflix sa zameral na udalosti z pohľadu pozostalých, ktorým sa dnes 23 rokov od útokov vynára pred očami ešte jeden príbeh. Ten nekompromisne a bez servítky podala v roku 2021 režisérka Sara Colangelo vo svojej dráme Worth, ktorý sa pozerá na udalosti cez prizmu snahy nájsť spravodlivé odškodnenie pre rodiny obetí a preživších.
Aká je hodnota ľudského života?
Bolesť, zármutok a zúfalosť pozostalých zo straty svojich blízkych, ktorí túto tragickú kapitolu americkej histórie neprežili, je práve to, čomu musí čeliť právnik Ken Feinberg, ktorého si zahral vo filme vynikajúci Michael Keaton. Ten aktuálne hviezdi v pokračovaní kultovej čiernej komédii Beetlejuice, Beetlejuice od legendárneho tvorcu Tima Burtona.
Feinberg zastupuje spoločnosť zaoberajúcu sa odškodňovaním pozostalých pri veľkých katastrofách a práve spúšť po teroristických útokoch sa stáva jeho najväčšou kariérnou výzvou. Zdolať ju mu pomáha Keatonov tím elitných právnikov, ktorého najvýraznejšou členkou je Camille Biros s ľudským a empatickým prístupom v podaní sympatickej Amy Ryan.
Ken je v tej chvíli odhodlaný pomôcť najlepšie ako vie, aj preto stojí v prvej línii po tom, čo jeho spoločnosť bola americkými úradmi poverená vytvorením fondu a nastavením kľúča, podľa ktorého by spravodlivo prerozdelil finančné prostriedky trúchliacim rodinám. Vtedajšia vládna mašinéria sa totiž týmto spôsobom chcela vyhnúť masívnej žalobe zo strany pozostalých, čo by viedlo k enormným nákladom a nekonečným právnym sporom.
Vzorec s premennými ako výška platu, hypotéky, kapitál a právny rámec sú hlavnými nástrojmi, s ktorými Ken obvykle operuje. Ten zároveň pôsobí vo filme ako uhladený, vždy racionálne premýšľajúci muž s minimálnou dávkou empatie, ktorú si jeho práca právnika vyžaduje. So svojím rečníckym talentom si okamžite dokáže podmaniť či už poslucháčov z radu študentov právnickej fakulty alebo miestnosť plnú nastrojených „kravaťákov“.
Tentokrát sa však ocitá v situácii na pozadí obrovskej tragédie obklopený mnohými zlomenými dušami, kedy sa jeho najsilnejšie osobnostné zbrane stávajú jeho slabinou.
Po prvom stretnutí s pozostalými z neho doslova cítiť nervozitu a v očiach ľudí pôsobí dojmom človeka, čo im chce zalepiť ústa peniazmi. V tom momente ihneď pochopí, že musí výrazne prehodnotiť svoj prístup, aby dokázal vstrebať nával emócií a zároveň nastavil spravodlivý kľúč k prerozdeleniu financií.
Celú tvorbu fondu mu navyše komplikuje aj stretnutie s „vedúcim“ pozostalých, Charlesom Wolfom, ktorého si zahral vynikajúci Stanley Tucci. Ten zastupuje dotknutú komunitu a zároveň vystupuje ako oponent formy plánovaného rozdelenia financií. Jeho skvelé stvárnenie postavy opäť ukázalo, že je herec, ktorý si rád kradne úlohy vedľajších postáv pre seba.
Vydarený koncert hereckého dua
Sledujúc dianie na obrazovke a charakter profesie, ktorú Ken vykonáva, možno nazvať azda najmenej závideniahodnou prácou na svete. Divákovi tak netrvá dlho, kým si k hlavnému protagonistovi v podaní Michaela Keatona nájde cestu, aby si s ním naplno prešiel týmto frustrujúcim procesom.
Keaton je vo filme v najlepšej forme jeho hereckej kariéry vykreslený ako muž zápasiaci s prípadom, ktorý hlboko podcenil, a kde právne bariéry a tvrdé počty narážajú na emócie zdrvených rodín. Premena jeho charakterových čŕt s cieľom nájsť ľudskosť uprostred hľadania ideálneho vzorca na odškodnenie mu perfektne sadla a potvrdil tak status jedného z najlepších hercov súčasnosti.
To isté sa dá povedať aj skvelom výkone Stanleyho Tucciho, ktorého postava prezentuje myšlienku, že pre určité situácie neexistuje žiaden vzorec, čo by dokázal stanoviť skutočnú cenu ľudského života. Všeobecne môžeme scény s touto dvojicou, keď debatujú o morálke a spravodlivosti, zaradiť medzi to najlepšie, čo nám dramatický žáner posledné roky priniesol. V neposlednom rade treba vyzdvihnúť výkon Amy Ryan, ktorej postava umne a citlivo spája svet tvrdých paragrafov s ľudskosťou.
Film bez zbytočného pátosu
Aj keď pri prvotnom oboznámení sa s príbehom môže divák nadobudnúť dojem, že Worth je len nudnou prehliadkou byrokratických postupov amerického právneho systému, tak jadrom príbehu sú predovšetkým ľudia a ich výpovede.
Tie do príbehu vstupujú prevažne vo forme osobných výpovedí, ktoré občas vďaka ich forme môžu pôsobiť ako dokument so skutočnými osobami. Použitý štýl v konečnom dôsledku spôsobuje, že si divák k nim hľadá cestu ťažšie, nakoľko v priebehu deja sa ich objaví viacero a nie všetky dostanú taký priestor, aby sa ich príbeh dostatočne vryl pod kožu. Ak sa už režisérka venuje niektorým z nich, tak zväčša ich dejové pozadie nie je pre novinku až tak atraktívne.
Samotné rozhovory pozostalých, týkajúce sa ich kompenzácií môžu tiež niekedy občas divákovi pripomenúť stret s poisťovacím agentom, kedy očakávaná suma mizne v očiach súbežne s listovaním nekonečných strán pravidiel a podmienok.
Worth tak niekedy cynicky poukazuje na to, že aj keď každý prišiel nejakým spôsobom o svojho blízkeho, tak cena za jeho život nie je vždy rovnaká. Zaoberá sa pri tom zároveň kritériami skupín etnických menšín, rôznych sociálnych vrstiev až po sexuálnu orientáciu a ich nároku na výšku peňazí. Snímka sa vyhýba úhľadnému baleniu pre jednoduchú konzumáciu, režisérka sa snaží vyhýbať pátosu, ktorý tvorcovia pri tejto katastrofe radi využívajú.
Je to film tápajúci na hrane smútku a depresie, ale nikdy to so sentimentom nepreháňa, snaží sa preniknúť k divákovi jemne devastujúcimi detailmi, väčšinou prostredníctvom série smutných svedectiev. Všetko to podporuje kamera, ktorá je doslova presiaknutá všade prítomnými tmavými a chladnými filtrami. Pre mainstreamového diváka tak môže byť takmer dve hodiny trvajúca snímka nudnou a pochmúrnou skúsenosťou.
Zároveň u nich môže vyvolať aj kritiku, že Worth neťaží viac zo samotných teroristických udalostí a nesnaží sa vybičovať emócie na plné obrátky. Samotné vyobrazenie ničivej skazy je načrtnuté len okrajovo a hnacím motorom filmu je hlavne stret hlavných postáv so samotnou ľudskou tragédiou
Najlepší film o 11. septembri?
Aj keď novinka nevychádza priamo z tvorby Netflixu, opäť sa ukázalo, že na poli drámy podľa skutočných udalostí sa streamovacia spoločnosť vie zamerať na príbehy, ktoré vedia diváka zaujať. Či už to bola v minulosti životopisná snímka The Dig alebo Chicagský Tribunál, všetky tieto filmy spája kvalitný a originálny príbeh podporený skvelými hercami, čo platí aj pre Worth, ktorý stojí hlavne na Keatonovi a Tuccim.
Režisérka Sara Colangelo, ktorá sa v minulosti uviedla skôr menšími nezávislými snímkami, pracuje v snímke Worth s veľmi zložitým formátom. Vzhľadom k charakteru udalosti, ktorá je doteraz veľmi citlivou a sledovanou témou nielen pre americkú spoločnosť môžeme povedať, že jej film sa zaradil medzi to lepšie, čo sa k danej téme natočilo. Otázne však je, či zvolená forma komornej drámy vie osloviť aj mainstreamového diváka.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
7.5/10
Teraz čítajú
Väčšina Slovákov si už tieto veci nepamätá. Tento kvíz zvládnu na 100 % len praví fanúšikovia Squid Game
Nový Dexter, špionážny klenot a mnohé ďalšie. Známa služba chystá nálož noviniek, ktorá zatieni aj Netflix
Posledný Venom prichádza online. Slováci si poriadne priplatia, poznáme cenu a dátum
Nič drahšie ešte Netflix nenatočil. Nové sci-fi je nabité hviezdami a ukáže ľudstvo na prahu vyhynutia (trailer)
trailer AKTUÁLNE: Nový Superman dostal prvý trailer. Prináša veľké zmeny a jednu nečakanú vec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Začala prvá vesmírna vojna, tvrdia experti. Na orbite je rušno, čínska „armáda“ satelitov je len špička ľadovca
- Dokázala by napájať celú Bratislavu. Konečne vieme, kde postavia prvú elektráreň na jadrovú fúziu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Nič drahšie ešte Netflix nenatočil. Nové sci-fi je nabité hviezdami a ukáže ľudstvo na prahu vyhynutia (trailer)
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
-
- Začala prvá vesmírna vojna, tvrdia experti. Na orbite je rušno, čínska „armáda“ satelitov je len špička ľadovca
- Dokázala by napájať celú Bratislavu. Konečne vieme, kde postavia prvú elektráreň na jadrovú fúziu
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Nič drahšie ešte Netflix nenatočil. Nové sci-fi je nabité hviezdami a ukáže ľudstvo na prahu vyhynutia (trailer)
- Nabiješ ho za 15 minút a má skvelú cenu. Výrobca smartfónov uviedol na trh auto s dojazdom 1 570 km
-
- Televízory Slovákov úmyselne zhoršujú kvalitu obrazu. Je to špinavý marketing, takto ho opravíš
- 4K pastva pre oči len za 300 eur? Našli sme TOP 10 televízorov s vynikajúcim obrazom a nízkou cenou
- Spomalí rast nádorov a je 27-krát účinnejšia. Vyvinuli novú zbraň na liečbu rakoviny, je zo zlata
- Sci-fi „kladivo“ je realitou. Nová zbraň Západu desí nepriateľov, nemajú proti nej šancu
- Za elektromobilmi sa idú zblázniť. Ďalšia európska krajina zažíva revolúciu, pomohol geniálny ťah známej automobilky
Daj si pozor na online nákupy. Lákavé ceny z Číny ťa môžu obrať o všetko
Pripraví ťa o spánok aj o život. Na raritnú chorobu neexistuje liek, vedci skúšajú „zázrak“
Prekoná všetky rekordy. Najrýchlejší objekt vytvorený človekom dostal dôležitú misiu pri Slnku
Toto by si určite nečakal. Legendárny tvorca Christopher Nolan vybral najlepší film roka 2024
Vedci prelomili hranice vedy. Kvantové dáta teleportovali cez bežný internet
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené