Celosvetovým rebríčkom predaja elektromobilov jednoznačne dominuje Tesla. Podobné je to aj s popularitou a znalosťou tejto značky medzi bežnou populáciou, teda potenciálnymi zákazníkmi.

Konkurencia však rastie ako huby po daždi. Jednoduchšia konštrukcia áut s batériami a elektromotormi navyše prináša nové modely nielen z tovární „tradičných“ automobiliek, ale aj mnohých nových startupov.

Lucid Air
Lucid Motors

K najznámejším patrí čínske NIO a kalifornská Lucid Motors, ktorých akcie sú už rovnako verejne obchodované na burze. Lucid má aktuálne v portfóliu len jediný sedan s názvom Air, ktorý sa stále nepredáva, hoci portál Electek o jeho odhalení písal už v decembri 2016.

ČÍTAJ TIEŽ:
Smeje sa Tesle, že nie je luxusnou značkou. Jej úhlavný konkurent mieri na burzu, no zatiaľ nevyrobil ani jediné auto

Šokujúci dojazd na jedno nabitie

Technické parametre Lucid Air však vyzerajú viac než dobre. Auto má mať výkon až 1080 koní a nemenej presvedčivý zrejme bude aj dojazd. Automobilka tvrdí, že s autom bez jedinej zastávky pre nabíjanie absolvovala trasu medzi Los Angeles a San Franciscom. Tá je dlhá 445 míľ, respektíve 716 kilometrov, informuje Business Insider.

Čo je však (pre marketing) dôležitejšie, takýto údaj by porazil aj konkurenčnú Teslu Model S, ktorá má v tabuľkách noriem EPA pre najvýkonnejšiu 100 kWh verziu dojazd udávaný na hranici 405 míľ (647 km).

Lucid Air
Lucid Motors

Lepší ako Tesla. Ak niekedy vôbec príde na trh

Punc kredibility pokusu so spotrebou dodáva fakt, že ho absolvovali nezávislí novinári z portálu MotorTrend. Tí tvrdia, že na diaľnici používali tempomat nastavený na približne 107 km/h (v USA to ani veľmi rýchlejšie nejde, vzhľadom na miestnu vyhlášku) a klimatizáciu nastavenú na 21,5 °C. Hneď za Airom MotorTrendu navyše išiel s ďalším vozidlom aj CEO značky Peter Rawlinson, ktorý dokázal svoju spotrebu energie ešte znížiť.

Lucid sa teda vytešuje, že obom 4-dverovým sedanom Air po dojazde do mesta známeho typickým oranžovým mostom v batériách ostalo pomerne veľa energie. Verzia Air Dream by tak na plné nabitie údajne mala zvládať až 517 míľ, teda 832 kilometrov, čo na jedno natankovanie nedajú ani niektoré moderné spaľováky s čoraz menšími nádržami. Automobilky ich kapacitu znižujú, hmotnosť paliva na palube totiž dokáže čarovať s tabuľkovou spotrebou v testoch.

Novinár Jonny Lieberman navyše chválil aj spracovanie interiéru, ktorý si zachováva pomerne tradičnú koncepciu, nielen v porovnaní s Teslou, ale aj novým interiérom Mercedesu-Benz EQS. Ešte výrazne nadšenejší bol z jazdných vlastností, ktoré prirovnával k Nissanu GT-R Nismo. Výkonu je totiž viac než dosť, ťažisko nízko a trakcii pomáha tzv. vektoring krútiaceho momentu, ktorý dokáže akceleráciu rozdeliť na ktorékoľvek zo štyroch kolies zvlášť.

Bude aj v Európe

Zatiaľ čo zákazníci v USA sa dočkajú prvej prémiovej edície Lucid Air Dream Edition už túto jar, európski záujemcovia si musia ešte chvíľu počkať. Pozitívne ale je, že Lucid mieri aj do Európy, aj keď zatiaľ iba na vybrané trhy.

Ako informuje automobilka Lucid na svojom webe, rezervácie pre Európu sú už spustené pre tieto krajiny – Rakúsko, Belgicko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Island, Taliansko, Monako, Holandsko, Nórsko, Španielsko, Švédsko a Švajčiarsko.

Slovensko a ani českí susedia sa, žiaľ, v zozname krajín zatiaľ nenachádzajú. Do budúcna však automobilka rozhodne plánuje expandovať aj na menšie trhy, kam patríme aj my či naši západní susedia. Rezervačný poplatok činí 1000 dolárov, respektíve to bude ekvivalent tejto sumy v danej mene, ktorá sa v krajine používa.

Podľa oficiálnej informácie z tlačovej správy Lucid by mali začať dodávky prvých kusov v Európe už koncom tohto roka. Ak sa ale pozrieme priamo na rakúsky konfigurátor, dostupnosť jednotlivých modelov ukazuje rok 2022. V Európe sa pritom budú dať objednať všetky verzie okrem Dream Edition, teda Air Pure, Air Touring aj Air Grand Touring. Ich plná cena zatiaľ takisto známa nie je, no záloha za predobjednávku činí 300 € pri modeli Pure a 900 € pri dvoch vyšších modeloch.

Lucid Air je naozaj solídny elektromobil, minimálne teda podľa papierových špecifikácií. Najvýkonnejšia a najluxusnejšia verzia Dream Edition vyjde až na 169 000 dolárov, opačnou cestou však pôjde najlacnejší Lucid Air, ktorý bude dostupný za 80 000 dolárov, no ten príde na trh až budúci rok.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú