Hoci je generácia Z hnacou silou digitalizácie, s odznievajúcou pandémiou si jej predstavitelia najviac cenia osobný kontakt. Mladí ľudia považujú peniaze za nevyhnutnú podmienku nezávislosti, ale na čom im skutočne záleží, sú hodnoty a vzťahy. Pri nakupovaní sa správajú rozumne, chcú za svoje peniaze hodnotu a radi nakupujú online.

Mobilný telefón pre túto generáciu znamená bezkontaktné platenie a ďalšie finančné služby. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Mastercard medzi mladými ľuďmi v regióne strednej a východnej Európy, ktorá sa zaoberala postojmi a správaním príslušníkov tzv. generácie Z.

Svoje online nákupy platí generácia Z najradšej digitálne. Najobľúbenejšie spôsoby platenia sa však medzi jednotlivými krajinami líšia. V Grécku je najbežnejšie platenie debetnou kartou, na Ukrajine prostredníctvom digitálnej peňaženky a v Poľsku je to zase platobný systém Blik. Aj napriek obľube moderných technológií platí celých 41 % reprezentantov generácie Z svoje nákupy na dobierku. Tá je obzvlášť obľúbená v Srbsku a Bulharsku.

Pri nakupovaní v kamenných obchodoch dávajú mladí ľudia prednosť bezhotovostným platbám. Osemdesiat percent opýtaných uviedlo, že platia platobnou kartou a 61 % kartu používa častejšie než hotovosť. Jednou z hlavných prekážok platenia kartou je nedostupnosť platobného terminálu v obchode. Až 41 % mladých ľudí má pocit, že miest, kde sa dá platiť kartou, je ešte stále nedostatok.

Súčasne sa zvyšuje popularita bezkontaktného platenia. Vo vekovej kategórii generácie Z tento spôsob používa 58 % spotrebiteľov a ďalších 29 % to má v najbližšej budúcnosti v úmysle. Príslušníci generácie Z majú tiež v značnej obľube platenie pomocou svojich mobilných zariadení. V krajinách strednej a východnej Európy v súčasnosti platí pomocou smartfónu už 38 % mladých ľudí a ďalších 36 % sa chystá čo nevidieť začať.

Popri nakupovaní a ďalších službách využívajú mladí ľudia s obľubou digitálne možnosti aj v bankovníctve. Medzi respondentmi štúdie 82 % uviedlo, že má vlastný bankový účet. Súčasne takmer všetci reprezentanti generácie Z veľmi radi používajú aplikácie mobilného bankovníctva. Kvalitná mobilná aplikácia je pre nich dokonca jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere finančnej inštitúcie, spolu s povesťou, úrovňou klientskych služieb a kvalitou ponuky.

Prieskum pre spoločnosť Mastercard uskutočnila agentúra Kantar v marci a apríli 2021. Prieskum bol formou online dopytovania na vzorke 6 600 respondentov vo veku 18 až 24 rokov v jedenástich krajinách strednej a východnej Európy. Konkrétne v Bulharsku, Českej republike, Chorvátsku, Maďarsku, Poľsku, Rakúsku, Rumunsku, Grécku, Slovensku, Srbsku a na Ukrajine.

Zdroj: SITA

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú