Slovensko čaká zásadná inovácia. Známa firma u nás postaví prelomové centrum pre recykláciu batérií
Spoločnosť InoBat chce investovať 100 mil. eur do vybudovania recyklačného centra pre vybité použité lítiové batérie z elektromobilov a domácností vo Voderadoch. Firma už v tejto súvislosti predložila svoj zámer na posúdenie vplyvov na životné prostredie.
Masívna recyklácia batérií začne na Slovensku o pár rokov
Začiatok výstavby avizuje InoBat na prvý kvartál budúceho roka, prevádzka by mohla byť spustená rok nato. Kapacita recyklačnej linky by mala byť 20 000 ton batérií ročne, v zariadení by mohlo pracovať 132 ľudí.
Batérie budú podľa zverejneného dokumentu zbierané zmluvnými partnermi a následne demontované. Pôjde o batérie z elektromobilov, elektrokolobežiek, skútrov, notebookov či mobilných telefónov. Plasty, hliník a elektrokomponenty by mali byť predané externým partnerom, moduly batérií budú zošrotované. Výstupom budú železné piliny, elektrolyt a čierny prášok.
„Čierny prášok sa plánuje v budúcnosti využívať ako vstupný materiál, ktorý bude možný opätovne vrátiť späť do cyklu výroby InoBat a budú z neho vyrobené nové batérie do elektromobilov,“ uvádza firma v zámere.
InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 mil. eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.
Z recyklácie sa získa späť 95 % použitého materiálu
Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.
Tento materiál je pripravený na opätovné použitie. Vďaka tomu sa majú znížiť tiež výrobné náklady na batérie o celých 35 % a zníži sa produkcia CO2 o 20 %.
„Darmo by sme jazdili na ekologických vozidlách, ak sú ich batérie vyrábané neekologicky. Konečne budú zavedené kvóty na obsah recyklovaných materiálov v batériách, výrobcovia budú musieť zabezpečiť ich zber na konci životnosti aj následnú recykláciu.
Postupne tak vymeníme nedobíjateľné batérie za dobíjateľné a pri ich výrobe znížime uhlíkovú stopu,“ uviedla CEO divízie InoBat Recycling Marta Tomišová.
Recyklácia batérií elektromobilov je na Slovensku pritom dlho prehliadaným problémom, od ktorého dáva štát ruky preč. Nielenže sa nevieme vysporiadať so spracovaním vrakov elektromobilov po nehodách, batérie ostávajú veľkou príťažou, ktorú nevie na našom trhu zatiaľ nikto zrecyklovať.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Dôkazom toho je aj nedávny prípad, kedy pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nebol na Slovensku žiadny vhodný odberateľ pre recykláciu tohto odpadu. „Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ uviedol podľa TASR Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom.
S novou recyklačnou prevádzkou spoločnosti InoBat sa tak môže vyriešiť jeden z najzásadnejších problémov na našom trhu. Okrem recyklácie sa však InoBat sústredí aj na výrobu batérií, ktoré dodáva viacerým zákazníkom.
„InoBat Auto sa zameriava na výrobu batériových článkov „pouch“. Pre lepšie pochopenie, cylindrické články vyzerajú ako väčšie tužkové batérie a pouch články ako zabalená čokoláda,“ informoval FonTech.sk v rozhovore Pisoň.
Jedným zo zákazníkov tejto slovenskej firmy je aj výrobca autobusov SOR, ktorý využije batérie od InoBat Auto v mestských, medzimestských aj diaľkových autobusoch. Poháňať by ich mali už v roku 2023.
V článku boli použité materiály SITA a TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rakovina pred ňou ustupuje. Štipľavá zelenina z kuchyne Slovákov zbavuje telo škodlivín
KVÍZ: 90 % ľudí pohorí už na prvej otázke. Dokáž, že poznáš výroky slávnych Slovákov
Vodičom hrozí pokuta až 1 050 eur. Slovensko otvorí najdlhší tunel a pridá nové platené úseky (PREHĽAD)
TOP 5 luxusných áut na slovenských bazároch do 10 000 eur: Vybrali sme to najlepšie na trhu (REBRÍČEK)
Danko priznal, že bol v hre aj návrat koncesionárskych poplatkov: „Pre mňa je dôležité, aby nepadol Fico“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- 2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP