Slovensko je špičkou v Európe, súperíme s najväčšimi veľmocami v počte vyrobených elektromobilov
Automobilový priemysel tvorí gro slovenského hospodárstva, no trh s autami sa mení a postupne sa pretvára z výroby spaľovacích vozidiel na výrobu elektromobilov. Podľa analýzy Automobilového výskumného inštitútu v Kamenici v Nemecku je Slovensko tretím najväčším európskym výrobcom elektromobilov za rok 2020.
Trh s automobilmi a špeciálne s tými čisto elektrickými prekvitá. Výroba elektromobilov v Európe rapídne rastie aj napriek polovodičovej kríze, ktorá zasiahla celý technologický segment. Koniec koncov, už aj autá sú takpovediac „počítače na kolesách“, čiže ak chýbajú súčiastky na „počítač“, brzdí to výrobu celého auta.
NEPREHLIADNI
Ďalšia megainvestícia na Slovensku? Volkswagen tu zvažuje veľký závod na výrobu batérií
Zatiaľ čo v Európe tento problém skutočne reálne brzdil a stále aj brzdí výrobu nových áut, slovenské automobilky sa pre náš portál vyjadrili nasledovne:
„Volkswagen Slovakia v spolupráci s koncernom situáciu neustále pozorne sleduje a vyhodnocuje. Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode, na situáciu sme však dokázali ihneď flexibilne zareagovať, vďaka čomu sú aktuálne dopady na našu výrobu minimálne,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Žilinská KIA podnikla podľa našich informácií preventívne kroky ešte v októbri minulého roka. Už vtedy sa totiž začali prejavovať problémy s dodávkami polovodičov.
„Spoločnosť podnikla preventívne kroky v riadení dodávateľského reťazca, keď zaznamenala potenciálne problémy so zásobovaním niektorými mikročipmi v štvrtom kvartáli. Od októbra sme skontrolovali všetky možné položky a zhruba pred koncom roka sme upravili riadenie dodávateľského reťazca.
Vďaka týmto rôznym snahám sme eliminovali bezprostrednú hrozbu prerušenia výroby,“ informovalo FonTech.sk tlačové oddelenie automobilky.
Výroba elektromobilov medziročne vzrástla, Slovensko sa drží na špici
Podľa prehľadnej infografiky týkajúcej sa analýzy e-mobility v Európe, v roku 2020 sa vyrobilo 600 000 čisto elektrický vozidiel. Oproti roku 2019 to predstavuje nárast o 118 %, vtedy sa ich totiž vyrobilo iba 275 000.
Európske elektromobily sa celkovo vyrábajú v 25 fabrikách, ktoré sú rozložené v 10 krajinách. Pozitívum pre Slovensko je, že do najlepšej desiatky sa v počte vyrobených elektromobilov za jednotlivé fabriky zaradili oba slovenské závody, teda VW Bratislava a aj Stelantis Trnava.
Konkrétne závod Volkswagenu v Bratislave stojí na treťom mieste s počtom 43 275 vyrobených elektromobilov za rok 2020. Na tieto čísla sa dostal vďaka výrobe mestských kompaktných elektromobilov VW e-Up, Škoda Citigo-e a Seat Mii electric.
Pred bratislavský Volkswagen sa dostal už iba koncernový závod v Zwickau, kde prebieha výroba prvých elektromobilov na platforme MEB, konkrétne ID.3 a ID.4. Na prvom mieste je závod Renaultu v meste Flins, kde prebieha výroba extrémne populárneho elektrického Renault Zoe.
Závod Stellantis (predtým PSA) v Trnave obsadil v rebríčku ôsmu priečku s počtom 34 300 vyrobených kusov modelu Peugeot e-208. Takmer tretinu všetkých nových elektromobilov vyrobených v Európe za rok 2020 (presne 228 450 kusov) má na svojom konte koncern Volkswagen. Pre Slovensko je to veľmi dôležitý údaj, Volkswagen a jeho závod v Bratislave tvorí naozaj značnú časť nášho hospodárstva. Postupným nahrádzaním spaľovacích modelov tými elektrickými sa určite výroba niektorých z nich presunie aj k nám do Bratislavy.
Aj ako krajina je Slovensko celkovo tretím najväčším výrobcom elektromobilov v Európe, závod v Bratislave a Trnave vyprodukoval dokopy 77 575 elektromobilov, pred nami je už len Francúzsko (138 800 elektromobilov) a Nemecko (190 200 elektromobilov).
Volkswagen velí do boja
Továrne na výrobu batérií sú bezpochyby potrebné, nie je tomu tak dávno, čo výrobu nových elektromobilov brzdil trhový nedostatok tohto dôležitého komponentu. Volkswagen si to plne uvedomuje, a tak na konferencii Power Day predstavil svoj plán postaviť 6 tovární na výrobu batérií, ktorých ročná produkčná kapacita bude až 240 GWh, to všetko do roku 2030.
Prvé dve továrne budú postavené vo Švédsku a v Nemecku. Švédska fabrika Northvolt tak navýši svoju výrobnú kapacitu na 40 GWh ročne, spustenie výroby by malo začať v roku 2023. Nová továreň v Nemecku jej pomôže taktiež výrobnou kapacitou 40 GWh ročne, v tomto prípade sa výroba spustí v roku 2025.
„Slovenská Gigafactory“, aj takto mnohí nazývajú spoločnosť InoBat, respektíve ich závod na výrobu batérií vo Voderadoch. InoBat je slovenská spoločnosť, ktorá vyvíja batériové články priamo na mieru pre svojich zákazníkov, v budúcnosti ich tak s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme v rôznych elektrických vozidlách.
InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň. So zástupcami z InoBat sme sa rozprávali v nedávnom veľkom rozhovore.
Prezentácia automobilky sa primárne zameriavala na vyššie spomenutú dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe a ako môžeš vidieť na priloženej fotografi, oblasť, v ktorej chce Volkswagen novú továreň stavať, zasiahla aj nás.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dvojnásobný úbytok váhy pri rovnakom počte kalórií: Vedci odhalili jednoduchú zmenu v jedálničku, ktorá funguje
7 destinácií, kam ťa so slovenským pasom nepustia bez víz a byrokracie. V jednej zaplatíš 85 € za deň
Významný závod na strednom Slovensku ukončí prevádzku. Ohrozená je práca približne 250 ľudí
Potravina, ktorú mnohí Slováci nenávidia, je prírodným liekom na vysoký tlak. Stačia dva poháre denne, tvrdia experti
5 doplnkov stravy, ktoré by si nemal kombinovať s kávou. Ich účinok klesá až o 77 percent, tvrdia experti
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Ruská vláda mení klimatické ciele. Putinove nové rozhodnutie môže drasticky poškodiť celú planétu
Dobrá správa pre slovenské domácnosti: Ceny energií sa nebudú zvyšovať, Saková chce využiť tajnú zbraň
Slováci pocítia tvrdé zdražovanie. Vo veľkom kupujeme ojazdené autá, Česi už narazili na realitu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP