Luxusné BMW X5 ako plug-in hybrid? Takmer dokonalosť, má len jednu kritickú chybu
Plug-in hybridný pohon je dnes veľmi obľúbeným a popravde aj najlogickejším medzistupňom k „čistej“ elektromobilite. Ohromný záujem o dotácie na plug-in hybridy je toho na Slovensku jasným dôkazom. Tento druh pohonu sa však čoraz viac objavuje aj v luxusnej SUV triede automobilov a nemecká prémiová trojica nie je výnimkou. Tentokrát sa mi do rúk dostalo BMW X5.
Luxusných SUV je dnes na trhu ako maku. Každý po nich túži, či už v menšom, väčšom, alebo nejakom špecifickom, doslova až ozrutnom vyhotovení, ktoré vytŕča z radu konvenčných áut na slovenských cestách.
Dodať takýmto autám ekologický pohon je možno na prvý pohľad skutok s nulovou efektivitou, no opak, je to veľkou pravdou a jazdiť takéto plug-in hybridné SUV-čka je šoférsky a hlavne inovačný zážitok, či sa to niekomu páči, alebo nie. V dnešnej recenzii sa zameriame aj na:
- Koľko kilometrov zvládne X5-ka len na čisto elektrický pohon
- Aká je priemerná spotreba viac ako 2 tonového auta s takmer 400 koňmi
- Ako funguje špeciálny rekuperačný režim, ktorý vie na 130 km kilometrovej trase dobiť batérie na 100 %
- Porovnanie s Audi Q7 TFSIe a Mercedes-Bezn GLE 350de
- Prečo chýba len jedna vlastnosť, aby bola plug-in hybridná X5-ka takmer dokonalým autom
Krátke porovnanie s hlavnými konkurentmi na úvod.
Srdcom a hlavným ťahákom BMW X5 xDrive 45e je sústava benzínového 6-valca a elektromotora so systémovým výkonom 394 koní a krútiacim momentom 600 Nm. Separátne je to potom 286 koní / 450 Nm pre benzínový motor a 113 koní / 265 Nm točivého momentu pre elektromotor.
Na 2,4 tonový kolos je to viac než dosť a s dynamikou nie je absolútne žiadny problém. Práve naopak, tieto špecifikácie sa pričinili, že plug-in hybridná X5-ka zrýchli z 0 na 100 km/h už za 5,6 sekundy a maximálna rýchlosť sa zastaví na hodnote 235 km/h. Poďme ale teraz k tomu najpodstatnejšiemu, ako sa správa kombinácia ekologického pohonu v tomto mohutnom SUV-čku?
21,6 kWh batéria je na pomery plug-in hybridov až nečakane vysoká kapacita (bežne majú batérie kapacitu okolo 11-12 kWh) a pretavuje sa samozrejme aj do výborného dojazdu na elektrický pohon – mne sa podarilo dosiahnuť pri kombinovanej jazde po meste, diaľnici a na okreskách naozaj výborných 65 km.
BMW udáva dojazd 70-85 km, čo je stále bez najmenších problémov dosiahnuteľný výsledok, no len ak človek jazdí v meste. Spotreba elektromotora je napríklad pri diaľničnom tempe 41 kWh/100 km a maximálna rýchlosť je obmedzená na 140 km/h. No čo ak sa mi batérie vybijú?
Benzínová V6-ka si rozhodne „ľúbi vypiť“ a netreba si nahovárať, že pri režime čisto len na spaľovací motor si auto nezoberie vzhľadom k proporciám patričnú dávku paliva. Pri pokojnej jazde v kombinovanej prevádzke sa dá bez problémov jazdiť za 8-8,5 l na 100 km. Diaľničné tempo predpisovými rýchlosťami generuje spotrebu okolo 10,4 l na 100 km.
Vzhľadom k plug-in hybridnému pohonu však najviac dáva zmysel auto používať, keď má batérie dobité a dokážu kooperovať so spaľovacím motorom. Pri jazde po Bratislave a jej okolí, ktorá predstavovala 40 km okruh, som dokázal vykúzliť spotrebu len 3,2 l / 100 km, čo je naozaj fenomenálny výsledok.
Základom je teda mať vždy nabité batérie, no tu sa dostávame k najväčšiemu a pre mňa osobne nepochopiteľnému problému. Viac vysvetlím vo videu.
Auto je vybavené teda len 3,7 kW palubnou nabíjačkou, čo je, bohužiaľ, žalostne málo, ba čo viac, pri nabíjaní z 230 V siete sa maximálny nabíjací výkon zníži len na 2,3 kW. Ak si pomyslím, že Mercedes nedávno do plug-in hybridného GLE pridal 100 kW rýchlonabíjanie, konkurencia, BMW nevynímajúc, sa musí od zlosti a hanby červenať.
Rýchlejšia palubná nabíjačka sa nenachádza ani v príplatkovej výbave a práve toto je kritický bod plug-in hybridného BMW X5, kde zrejme veľa ľudí cúvne. Alebo aj nie? Uvediem výborný príklad. Zastavil som sa na verejnej ZSE nabíjačke, kde som si zvolil klasické AC nabíjanie (rýchlonabíjanie CSS / ChAdeMO samozrejme nie je k dispozícii) a počas krátkeho stretnutia som auto zapojil na nabíjačku.
34 minút nabíjania stačilo na doplnenie 1,612 kWh a dojazdu 3 kilometrov na čisto elektrický pohon. Dokonalý príklad, ako to nemá fungovať. Nabíjať, nabíjať, ale len doma a v noci. Práve tu dáva pekne všetko zmysel a ako majiteľ si problémy s extrémne pomalým nabíjaním ani len nevšimneš.
Vráťme sa však ešte k hybridnému pohonu, kde existuje ešte jedna funkcia, ktorá zachraňuje jedincov, ktorí nestihnú dobiť auto počas noci, alebo majú konštantne vybité batérie. Reč je o špeciálnom režime Battery Control, kedy si vieš nastaviť vopred definovanú kapacitu dobitia batérie a na dlhšej trase sa pomocou rekuperačného systému a spaľovacieho motora batéria na zvolenú kapacitu dobije.
Stojí to ale radikálne vyššiu spotrebu. Režim Battery Control som nastavil na 100 % dobitie a prešiel 148 km okruh, ktorý síce zdvihol priemernú spotrebu o 5 litrov, no dobil batérie naplno. Toto treba skôr brať ako veľmi núdzové a neefektívne riešenie, ktoré vo svojej podstate neguje zmysel plug-in hybridnej technológie.
Z hľadiska technológií a asistenčných systémov nechýba napríklad adaptívny tempomat a dištančný radar v hybridnom režime automaticky prispôsobuje brzdenie za autom pred ním. Veľmi jednoducho tak stačí v 80 % prípadoch používať len plynový pedál a včasným a rozumným vypočítaním vzdialenosti sa brzdového ani len nedotknúť. Aké sú dostupné jazdné režimy?
Nechýba samozrejme ani automatické preberanie a upravovanie rýchlosti podľa dopravných značiek, respektíve GPS, ktoré podľa mojich skúseností fungovalo na jednotku. V niektorých recenziách sa síce na tento systém zniesla kritika za nepresné preberanie značiek, no v mojom prípade fungovalo všetko bez najmenších problémov.
Interiéru dominujú dva kvalitné displeje, z ktorých ten stredový je aj dotykový a podporuje známe ovládanie gestami, no pre mňa je táto funkcia stále nepochopená a vždy som sa namiesto gest rozhodol používať niektoré z tlačidiel, či ovládanie na volante.
Mimochodom, veľkou chybičkou krásy na infotainmente BMW je fakt, že nepodporuje Android Auto. Šťastie majú len majitelia iPhonov, ktorí si môžu plnohodnotne vychutnať Apple CarPlay na celej šírke hlavnej stredovej obrazovky. Digitálny prístrojový štít pred vodičom je potom taktiež kapitola sama o sebe.
S dizajnom osobne problém nemám, no v porovnaní s takým Mercedesom trpí až priveľmi chudobnou možnosťou prispôsobenia – pri zmene jazdných režimov sa mení napríklad len farba. Žiadne „uletené“ dizajnové variácie teda nečakaj, BMW stavilo len na absolútny a v roku 2020 už nutný digitálny základ.
K dizajnu exteriéru nemám žiadne výhrady, je to viac-menej o osobnej preferencii zákazníka. Svetelný podpis laserových svetiel vpredu si nezameníš s iným autom a dosvit v noci viac ako 500 metrov spĺňal aj tie najnáročnejšie kritériá. Len pre zaujímavosť, na fotografii nižšie vidíš priame porovnanie veľkosti s najväčším SUV od BMW, modelom X7.
Ja som mal k dispozícii krásnu modrú farbu, ešte krajší biely interiér a poriadne 21-palcové disky, ktoré umocňovali aj športový nádych vzhľadu podporený doplnkovým M paketom.
Jediným rozdielom, ako rozpoznáš klasickú X5-ku od tej plug-in hybridnej, je pravdepodobne len vďaka novým zeleným EČV. Pri výmene bielych za zelené je poplatok 33 €, no ak kupuješ nové auto s elektrickým pohonom a prihlasuješ ho prvýkrát, poplatok sa zvyšuje na 66 €.
Zhodnotenie
Ak si čítal riadky recenzie pozorne, názor o plug-in hybridnej X5-ke už určite máš. Bez pochýb ide o krásne auto s veľmi slušným výkonom, dynamikou a v neposlednom rade aj vzhľadom. Žiaľ, takmer bezchybnú dokonalosť narúša spomínané a nešťastne riešené nabíjanie, ktoré tak veľký potenciál jednoducho zabíja.
Nič to ale nemení na fakte, že šoférsky je X5 xDrive 45e parádne auto. Poskytne ti pôžitok z benzínového 6-valca s veľmi slušným výkonom a stlačením tlačidla sa zmení na ekologického aktivistu, ktorý hravo stlačí spotrebu viac ako 2 tonového SUV pod 3 litre.
Nebyť toho nabíjania, nebolo by poriadne ani čo kritizovať. Takto to však vo svete chodí, nič nie je dokonalé. A platí to aj v prípade prémiového BMW.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Honda vylepšila obľúbený hybrid. Poznáme slovenské ceny, tomuto nejde odolať
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dobije ti tisíce kilometrov ročne zadarmo. Nemci vyvinuli solárny lak, ktorý je tenší ako vlas
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
-
- Takéto batérie svet ešte nevidel. Mercedes odhalil tajnú technológiu, kompletne zmení elektromobily
- Hrozí im okamžitá strata výkonu. Dvaja giganti sťahujú z ciest 208-tisíc áut, majú kritickú poruchu
- Zaradili spiatočku. Legendárna značka kašle na elektromobily, zameria sa na pohon s vyšším dojazdom
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Šetria čas, no diskriminujú ľudí. AI mala robiť nábor zamestnancov, zlyhala na celej čiare
Huawei poháňa chirurgiu budúcnosti. Predstavili nástroj, ktorý nahradí zdravotné sestry
Podvodníci čakajú na tvoj preklep. Kryptomenové peňaženky čelia masívnemu útoku
Hráči si ho úplne zamilujú. Tento prehliadač ponúkne funkcie, ktoré nemajú konkurenciu
Nemecký gigant nemieni ustúpiť. Trvá na radikálnych krokoch, sú nevyhnutné
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené