Vyskúšali sme elektrický Smart: Vysokú cenu ťažko ospravedlniť, no imidž má unikátny
Svet elektromobilov stále v mnohých evokuje skôr nejaké to mestské približovadlo než hltača diaľničných kilometrov. Smart je ikona medzi malými mestskými autami a ani vo svete elektromobilov nie je žiadnym nováčikom. Dokonca samotný Smart je už výhradne automobilkou, ktorá vyrába len elektrické autá, na spaľováky sa úplne zabudlo.
Za tie roky sa však zmenil jeden podstatný fakt – konkurencia v podobe ďaleko populárnejších automobiliek rovnako predstavila drobné elektromobily do mesta. Smart na mnohé z nich dokonca výraznejšie stráca. Niečo si však schoval do rukáva, niečo, čo ľudí láka zvoliť si elektromobil známej značky.
Dnes ti predstavím „najväčší“ elektromobil z rodiny modelov Smart – presnejšie Smart EQ ForFour.
- Zvládne aj diaľničné tempo?
- Aký je Smart v porovnaní s hlavnými konkurentmi ako Škoda Citigo iV či VW e-UP?
- Koľko kilometrov prejde na jedno nabitie?
- Je takmer 25 000 € základná cenovka opodstatnená?
Na začiatok si dajme porovnanie s hlavnými konkurentmi v základných a najpodstatnejších špecifikáciách.
Smart EQ ForFour ukrýva pod kapotou elektromotor s výkonom 60 kW s točivým momentom 160 Nm. Batéria má dostupnú kapacitu 16,7 kWh a podľa najnovšej metodiky WLTP je odhadovaný dojazd na úrovni 130 kilometrov. No aká je realita?
Bežná spotreba pri mestskej a prímestskej jazde je 12 kWh na 100 km, diaľničné tempo pri 130 km/h a v normálnom jazdnom režime si však vypýta už 15-17 kWh na 100 km.
Ak by si jazdil výhradne len po diaľnici, reálny dojazd je skôr niekde na úrovni 90-95 km, a aj to len v prípade, že sa budeš obmedzovať v komforte jazdy.
Ak má človek zapnutý ECO režim a jazdí len v meste, či pár kilometrov od mesta, výrobcom udávaný 130 km dojazd je bez problémov dosiahnuteľný (treba však myslieť na obmedzenia ECO režimu v podobe zníženej maximálnej rýchlosti na 120 km/h, zvýšenie úrovne rekuperácie, či nižší dostupný výkon).
Dojazd však rapídne klesá napríklad so zapnutou klímou alebo vyhrievanými sedadlami, kedy spomínaná klimatizácia po zapnutí ukrojila z dojazdu 6 až 10 km. Pri státí znamená zapnutá klíma odpočet jedného kilometru z dojazdu každých 10 minút.
V normálnom jazdnom režime je odhadovaný dojazd vždy o 15-20 km nižší, no zároveň platí, že len v tomto režime má majiteľ k dispozícii aktívnu rekuperáciu pomocou dištančného radaru, ktorý automaticky upravuje rýchlosť Smartu podľa vozidla pred ním.
V ECO režime je rekuperácia nastavená na maximum a dokonca 99 % času úplne stačí používať len plynový pedál.
Zamrzí však rýchlosť nabíjania v základe, ktorá rozhodne nie je oslnivá a má výkon len 4,6 kW. Až za príplatok takmer 1000 € získaš palubnú nabíjačku s výrazne lepším výkonom 22 kW, ktorú som mal aj ja v mnou testovanom modeli.
Z domácej 230 V zásuvky sa cez príslušný adaptér nabije elektromobil za približne 9 hodín.
Ďaleko lepšie je to na rýchlonabíjačkách, kde sa dá samozrejme využiť maximálny 22 kW / 31A nabíjací výkon. Klasická ZSE rýchlonabíjačka dobila za 15 minút 5 kWh.
Pri skúšobnom nabíjaní z rozumnej a nie úplne „vymlátenej“ batérie s kapacitou 27 % na rovných 100 % som dokázal auto dobiť za hodinu a 15 minút.
V tomto prípade platí scenár, že počas dňa človek jazdí v meste alebo blízko mesta a keď potrebuje narýchlo dobiť batérie, ide na rýchlonabíjačku. Akonáhle príde domov, zapojí si elektromobil na wallbox, prípadne 230 V domácu sieť a počas noci sa mu Smart bez problémov dobije na 100 %.
Takto sa dá bez problémov dennodenne fungovať a ušetriť pekných pár eur na cestovných nákladoch. Avšak počiatočná investícia bude aj v prípade tohto elektrického Smartu pomerne vysoká.
Základná cenovka Smart EQ ForFour je totiž nastavená až na 23 322 € a s príplatkovou výbavou sa dá razom prehupnúť aj cez 25, ba dokonca 27 000 € hranicu.
Mrzí ma spracovanie interiéru, ktoré hodnotíme ako najslabšiu stránku auta. Výber lacnejších plastov bola evidentne nutnosť, aby sa automobilka mohla dostať s výrobnými nákladmi čo najnižšie.
Palubná doska je z vrchnej časti potiahnutá látkou, čo pôsobí dobre, no plastová výplň, či pomerne čudne riešené výduchy ventilácie na ako-tak solídnom dojme zo spracovania rozhodne nepridávajú.
Stredobodom interiéru je 3,5-palcový dotykový displej. Na umiestnenie displeja a ovládanie nemôžem povedať ani jedno krivé slovo, problém mám skôr so softvérovým riešením ako takým. Pôsobí na mňa až príliš neohrabane a grafikou mi pripomína 90. roky. S podobným R-Link infotainment systémom sa človek stretne napríklad v Dacii alebo Renaulte.
Podporuje však všetky potrebné funkcie (navigácia, monitoring spotreby energie, či ECO monitor, ktorý počíta, ako veľmi šetrne jazdíš). K dispozícii je aj Android Auto a Mirrorlink, bohužiaľ, na Apple CarPlay sa akosi zabudlo a majiteľom iPhonov tak ostávajú len oči pre plač.
Rozloženie domovskej obrazovky sa dá meniť na niekoľko štýlov a prispôsobiť si ho podľa vlastných preferencií.
Pred vodičom sa zároveň nachádza kombinácia menšieho displeja a klasického analógového zobrazenia rýchlosti. Samotný displej umožňuje nastavovanie rôznych podrobnejších nastavení, či detaily o spotrebe a dojazde.
Smart EQ ForFour bude rozhodne na cestách vytŕčať a priťahuje pozornosť ľudí. Je to drobec a jeho celkové rozmery činia 3 495 x 1 665 x 1 554 milimetrov. Cítiť to veľmi pri objeme batožinového priestoru, ktorý má len 185 litrov a vo veľkosti vnútorného priestoru.
Ja mám osobne 190 cm a za volant som sa vošiel len tak-tak, maximálnym komfortom by som to teda rozhodne nenazval. Problém nastáva aj na zadných sedadlách, kde si človek, čo má viac ako 180 centimetrov, pohodlne nesadne…
…vlastne sa tam ani nezmestí. Nie je to auto na prevážanie 4 pasažierov, pre dvojicu je to tak akurát.
Vo svojej triede je Smart EQ ForFour priamym konkurentom modelov ako VW e-UP, či Škoda Citigo iV, no modely z koncernu jednoznačne vyhrávajú vnútorným priestorom pre pasažierov.
Čierno-biela farebná kombinácia s 15-palcovými diskami ale pôsobí lákavým dojmom a ako unikátna imidžovka je Smart výborný.
Čerešničkou na torte dizajnu je elektricky sťahovateľná plátená strecha a rázom si tak zo Smartu vieš spraviť pomyselný kabriolet.
Pomerne jednoliaty dizajn nenarúša len mriežka v prednej časti, ktorá integruje dištančný radar. Ten však výrobca z hľadiska umiestnenia a zapracovania vymyslel najhoršie ako len mohol a je ako päsť na oko pri pohľade z prednej časti.
Minimalistický dizajn Smartu patrí medzi najlepšie z malých mestských áut. Je nápaditejší ako konkurencia z koncernu a štýl mu teda rozhodne nechýba.
Zhodnoťme si Smart EQ ForFour:
S mestskými elektromobilmi je to aktuálne na veľmi dobrej ceste, ako spopularizovať alternatívne pohony v očiach Slovákov. Ak si udržia cenu pod 25 000 € a v budúcnosti bude napríklad ďalšie kolo dotácií, ako druhé auto do domácnosti je to skvelá možnosť aj pre Slovákov. Smart EQ ForFour to však nemá na našom trhu vôbec ľahké.
Škoda Citigo iV, či Volkswagen e-UP sú ďaleko populárnejšie a zároveň aj cenovo výhodnejšie kúsky. Ako som zároveň spomínal vyššie, ponúkajú aj neporovnateľne väčší vnútorný priestor, ktorý ľudia s výškou viac ako 185 cm nepochybne ocenia a Smart odsunú do úzadia.
Nenechaj sa však zmiasť. Táto malá imidžovka má potenciál zamiešať kartami na trhu, no musí si nájsť tú správnu cieľovú skupinu, ktorá je ochotná trochu poľaviť z komfortu na úkor imidžu a faktu, že bude vlastniť jedno z mála elektrických áut na Slovensku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Úplne si nás podmania. Čínska automobilka vstupuje na ďalší európsky trh
Vydrží dlhšie než kedykoľvek predtým. Vymysleli batériu, ktorý sa nabije z 0 na 80 % za 15 minút
Dojazd 700 km a na 80 % sa dobije za 10 minút. Európu ide dobyť nová značka, ukázala skvelý elektromobil
Má skoro 1 000 koní a pretekárske funkcie. Audi ukázalo beštiu, ktorá ti spôsobí zimomriavky
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
- Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
- Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Amazon investuje ďalšie miliardy do AI. Chce zostrojiť niečo, čo tu ešte nebolo
Vysoké clá ohrozujú Atlantik. Môže za to napätie medzi USA a Európou
Zamestnanci v neistote. Technologický gigant plánuje rušenie pracovných miest
Objav, ktorý mení dejiny. Egypťania miešali magické nápoje s drogami
Drahé kovy na vzostupe. Konflikt na Ukrajine dvíha ceny zlata a striebra
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené