Palivo budúcnosti je na obzore: Vedci hlásia, že toto zariadenie efektívne transformuje oxid uhličitý
Už viac ako 100 rokov využívajú automobily k pohonu spaľovací motor na benzín či diesel. Hoci sa ľudstvo snaží prísť s alternatívnym spôsobom, žiadna z doterajších možností sa ani len nepriblížila úrovni spaľovacích motorov. S ohľadom na životné prostredie je však inovácia v tomto smere nevyhnutná a svoju víziu prepravy ukázali aj vedci z Rice University v Texase.
Ich vynález spočíva v premene oxidu uhličitého na kvapalné palivo, ktoré dokáže efektívne uchovávať energiu v palivových článkoch. Tieto palivové články sú založené na kyseline mravčej, o ktorej sa hovorí aj ako o palive budúcnosti. Má až 4-krát vyššiu energetickú hustotu v porovnaní s batériami, je udržateľným zdrojom a navyše za sebou nezanecháva žiadnu uhlíkovú stopu.
Prvé experimenty sme mohli vidieť v roku 2016, keď bol predstavený špeciálny autobus poháňaný kyselinou mravčou. Takéto palivo bolo tvorené z 99 % kyselinou mravčou (HCOOH) a zvyšnú časť tvorili látky, ktoré z nej uvoľňovali vodík. Ten sa následne pomocou kyslíka premenil na elektrinu, ktorá poháňala elektromotor. Obrovskou nevýhodou však bol fakt, že tento proces dosahoval len veľmi malý výkon (25 kW) a bolo potrebné ťahať za autobusom príves, kde celá reakcia prebiehala.
Budúcnosť ekologickej dopravy?
Napriek tomu, že kyselina mravčia sa ukázala ako možný spôsob paliva v budúcnosti, vedci ju vďaka nižšej efektivite nebrali veľmi do úvahy. Inžinieri z Texasu však celý výrobný proces značne zjednodušili, čím sa stal oveľa efektívnejší. Dôležité bolo nahradiť tekutý elektrolyt, v ktorom sa nachádzajú soli. Tie sa museli vo výsledku z kyseliny odstraňovať, čo stojí veľa energie a nákladov – opisuje ScienceAlert.
Využili preto pevný elektrolyt, ktorý je vyrobený z nerozpustných polymérov a anorganických zlúčenín. V súčasnosti je efektívnosť na hranici 30 %, no vedci očakávajú vyššiu efektivitu v reaktoroch novej generácie, na ktorých taktiež pracujú. Výsledné zariadenie je navrhnuté tak, aby smerovalo oxid-uhličitý cez katalyzátor (bizmut), až do elektrolytu, kde sa stretáva vodíkovými iónmi, čo vedie k vysoko koncentrovanému roztoku kyseliny mravčej.
V tomto procese je samozrejme nevyhnutná elektrická energia, kde je však predpoklad, že pri výrobe paliva bude získavaná z obnoviteľných zdrojov ako voda, vzduch či zo slnečného svitu.
V prvom teste nechali reaktor pracovať nepretržite 100 hodín, pričom degradácia bola len zanedbateľná. Mohol by byť pritom využitý na tvorbu iných produktov ako je kyselina octová, etanol či propanolové palivá. Hlavným cieľom je však využiť oxid uhličitý k tomu, aby sa znížila jeho koncentrácia v ovzduší a zároveň vytvorilo palivo, ktoré by sa za sebou nezanechávalo ekologickú stopu.
Komentár autora
Kyselina mravčia v tomto prípade slúži len ako efektívna zásobáreň pre vodík. Práve ten zabezpečuje pohon. Nie je to teda žiadnou novinkou, avšak obrovskou výhodou je, že nie je potrebné žiadne špeciálne skladovanie (vysokotlakové nádoby), ako v prípade bežného vozidla na vodík (napr. Toyota Mirai). Kyselina mravčia sa navyše môže distribuovať prostredníctvom klasických benzínových čerpacích staníc (samozrejme po dôkladnom vyčistení). Ide tak o ideálne palivo, s ktorým treba v budúcnosti určite rátať. Je takmer isté, že postupom času sa efektivita bude len a len zvyšovať, podobne ako v začiatkoch spaľovacích motorov. |
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
Namiesto Intelu pochovali seba. Prelomový čip Nvidie narazil na vážne problémy, ľudia zúria
Nakúpiš v ňom 24/7 bez obsluhy. Obľúbený reťazec otvoril na Slovensku nový futuristický obchod
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené