Je to už niekoľko rokov, odkedy USA vyslalo do vesmíru svoju vlastnú pilotovanú vesmírnu loď. Éra raketoplánov však skončila a aj keď šlo o majestátne stroje, z ekonomického hľadiska boli katastrofou.

Prešlo viac než 8 rokov, odkedy raketoplán Atlantis naposledy pristál a ukončil tak jednu veľkú éru NASA. Odvtedy lety na ISS vykonáva len Rusko, so svojou kozmickou loďou Sojuz. Nakoľko ide v súčasnosti o monopol, stále sa zvyšuje aj cena za prepravu ľudí. Kým v roku 2011 to bolo 22 miliónov dolárov, dnes je to až 81 miliónov dolárov za osobu. Niet preto divu, že NASA sa pokúša obnoviť vlastné lety, ku ktorým im pomôžu súkromné firmy Boeing a SpaceX.

Testovacie lety už čoskoro

Veteránkou medzi astronautmi, ktorí budú mať tú česť, aby si vyskúšali nové vesmírne lode od SpaceX (Crew Dragon) a Boeing (CST-100 Starliner), je Suni Williamsová, ktorá v NASA pracuje už 20 rokov. Predtým pôsobila v námorníctve, kde dosiahla kapitánskej hodnosti. Vo vesmíre strávila dohromady 322 dní, uskutočnila 7 výstupov do kozmu a v námorníctve riadila viac než 30 rôznych typov lietadiel. S takto bohatým životopisom niet divu, že bola vybraná ako jedna z členov posádky. A čo hovorí na nové typy vesmírnych lodí?

Tak ako Crew Dragon, tak aj Starliner, majú kapacitu až 7 osôb. Najväčší rozdiel však tvoria ovládacie prvky. Kým staršie vesmírne lode mali množstvo tlačidiel a prepínačov, v nových lodiach sa všetko zjednodušilo a základ tvoria obrazovky a tlačidiel je tu len nutné minimum. Oveľa sa tým však zjednodušili prípadné aktualizácie, nakoľko všetko je len softvér. No podľa Wiliamsovej, obrazovky nezobrazujú príliš veľa informácií, čo by sa však malo po aktualizácii zmeniť.

Odstránenie niektorých vypínačov má na svedomí automatizácia. No astronautka vidí problém v tom, že bude náročné si udržať pozornosť, nakoľko veľa vecí (najmä tých nudných) bude robiť za posádku počítač a to si budú musieť astronauti odkontrolovať. Tlačidlá tiež pomáhali astronautom zvládnuť krízové situácie a v prípade núdze ovládať loď, aj keď bola prerušená dodávka energie. Aj preto sa do týchto lodí ešte dodatočne nainštalovalo manuálne riadenie.

Pochvaľuje si aj kozmické obleky, ktoré predstavila ako spoločnosť SpaceX, tak aj Boeing. Sú pritom podobné Sokolu, čo je typ obleku, ktorý predstavilo Rusko. Subjektívne však ten od SpaceX vyzerá najviac cool. Avšak ktorákoľvek z týchto možností je lepšia, než obleky ktoré sa využívali doteraz. Poskytujú astronautovi lepšie pohodlie a to hlavne pri štarte a pristávaní, pri ktorých je veľké preťaženie.

Zobraziť celú galériu (5)
Wikipedia/NASA/SpaceX - Zľava: Pôvodný oblek, Sokol, Boeing, SpaceX

Otázka padla aj na sociálne zariadenie. To je vo veľmi obmedzenom režime a najlepšie je vraj počkať, až sa loď dostane na vesmírnu stanicu. Čo sa týka samotného ostrého štartu na ISS, ten je ešte stále ďaleko. Minimálne rok bude trvať samotný výcvik na Zemi. Stále sa ešte ladia posledné nedokonalosti na lodiach. Obe spoločnosti sa však usilujú, aby sa tak stalo čo najskôr. Prvé bezpilotné testy by sa mali uskutočniť ešte tento rok. Testovacie štarty s posádkou sú naplánované v prípade SpaceX na apríl 2019 a v prípade Boeingu približne v polovici budúceho roku.

vesmírne lode od SpaceX a Boeingu
Zobraziť celú galériu (5)
David J. Phillip/AP - Toto sú všetci astronauti, ktorí boli vybraní ako na testovacie, tak aj na ostré štarty

Je to hlavne z dôvodu, že NASA vyžaduje minimalizovať šancu na zabitie posádky na hodnotu 1 ku 200. Čo je približne trikrát menej, s akou štartovali raketoplány. Možno aj to bol dôvod, prečo počas misií raketoplánu došlo k 14 úmrtiam. NASA sa však bude musieť poponáhľať. Má niečo málo cez rok na to, aby sa jej podarilo vytvoriť funkčné vesmírne lode, ktoré budú schopné dopraviť posádku na ISS. Inak hrozí, že stratí prístup k vesmírnej stanici. Súčasná zmluva s Ruskom je do jesene 2019. Rusi však žiadajú 3 ročné oznámenie leto dopredu, čo by znamenalo, že NASA buď bude mať vlastné vesmírne lode, alebo bude naďalej využívať ruský Sojuz.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú