Vyhnali ich preč. Volkswagen stratil kľúčový závod, Čína s ním má iný plán
V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.
Volkswagen oznámil, že predáva svoje prevádzky v čínskom regióne Sin-ťiang. Tento krok prichádza po rokoch medzinárodnej kritiky spojených s podmienkami ľudských práv v regióne a klesajúcim predajom na čínskom trhu.
Rozhodnutie sa týka továrne v Urumči a testovacej dráhy v meste Turfane. Kupcom je čínska spoločnosť Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), dcérska firma štátnej Shanghai Lingang Development Group. Hoci hodnota transakcie nebola zverejnená, jej význam je symbolický aj strategický. Región Sin-ťiang je už dlhodobo v centre pozornosti kvôli obvineniam z porušovania práv ujgurskej menšiny.
Medzinárodné organizácie a ľudskoprávni aktivisti tvrdia, že v regióne sú Ujguri vystavení nútenej práci zo strany čínskej vlády. Tieto obvinenia Peking opakovane popiera. Napriek tomu mnohé západné spoločnosti, vrátane Volkswagenu, čelili tlaku investorov a verejnosti, aby v tejto oblasti ukončili svoje aktivity. Volkswagen bol v tomto ohľade často kritizovaný.
Továreň v Urumči, otvorená v roku 2013, bola vnímaná ako symbol jeho prítomnosti v Sin-ťiangu. Hoci automobilka popierala, že by sa v jej prevádzkach využívala nútená práca, tlak na odchod zo strany rôznych zainteresovaných skupín v posledných rokoch narastal.
Problémy na čínskom trhu
Okrem otázok ľudských práv sa Volkswagen v Číne stretáva s výraznými obchodnými výzvami. Kým koncern bol dlhé roky lídrom na čínskom automobilovom trhu, v poslednom období stratil svoju pozíciu. V roku 2023 ho ako najpredávanejšiu značku v Číne predbehla domáca automobilka BYD, ktorá sa špecializuje na elektrické vozidlá.
Čínsky automobilový trh je pre Volkswagen kľúčový. Zároveň je však čoraz náročnejší. Silná konkurencia zo strany domácich výrobcov, znižujúci sa dopyt po tradičných automobiloch a zmena preferencií smerom k elektromobilom prinútili nemecký koncern prehodnotiť svoju stratégiu. Spoločnosť teraz spolupracuje s čínskymi partnermi, ako je Xpeng, na vývoji modelov, ktoré lepšie zodpovedajú miestnym požiadavkám.
Ekonomický a symbolický význam továrne
Továreň v Urumči bola súčasťou spoločného podniku Volkswagenu a čínskej SAIC Motor. Jej výrobná kapacita bola nízka a ekonomicky nezohrávala významnú úlohu. Napriek tomu bola často predmetom diskusií kvôli prepojeniu na Sin-ťiang a širšie ľudskoprávne otázky. Predaj tejto továrne a odchod z regiónu má pre Volkswagen nielen ekonomický, ale aj symbolický význam.
Automobilka sa snaží prezentovať ako spoločnosť rešpektujúca medzinárodné štandardy a etiku. Toto rozhodnutie má pomôcť obnoviť dôveru investorov, ktorí stále viac dbajú na otázky zodpovedného podnikania.
VW ID. Buzz je najemotívnejšie auto súčasnosti
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najväčšie eso Netflixu aj nový Predátor. TOP 11 filmov a seriálov, ktoré musíš vidieť v júni (PREHĽAD)
„Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
ZAUJÍMAVÉ Koniec sa už nikdy nedozvieš. 12 seriálov, ktoré zrušili predčasne bez poriadneho konca
Herný PC už nedáva zmysel. Tento nadupaný notebook nás nechal bez slov (TEST)
Experti bijú na poplach: Mikroplasty našli v kľúčovej časti potravinového reťazca
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Harabin je nevinný. ŠTS ho oslobodil spod obžaloby v kauze schvaľovania ruskej agresie
25 krajín súhlasilo. Slovensko a Maďarsko zablokovali dokument EÚ o boji proti dezinformáciám
USA a Rusko v rokovaniach o nerozširovaní NATO. Kellogg potvrdzuje legitímnosť obáv Moskvy
14 dní bývaš úplne zadarmo. Malebné mesto pár hodín od Slovenska láka ponukou na nový začiatok
Tragédia pri Nitre: Vodič sa priznal k úmyselnému zrazeniu cyklistky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
- Za 100 sekúnd máš plne nabitý elektromobil. V Ázii spustili revolúciu v elektromobilite
- Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
Boeing šliape na plyn. 737 MAX pôjde do výroby aj napriek kritike
Rusko má silného spojenca. Zelenskyj tvrdí, že nastala dronová kríza
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Harabin je nevinný. ŠTS ho oslobodil spod obžaloby v kauze schvaľovania ruskej agresie
25 krajín súhlasilo. Slovensko a Maďarsko zablokovali dokument EÚ o boji proti dezinformáciám
USA a Rusko v rokovaniach o nerozširovaní NATO. Kellogg potvrdzuje legitímnosť obáv Moskvy
14 dní bývaš úplne zadarmo. Malebné mesto pár hodín od Slovenska láka ponukou na nový začiatok
Tragédia pri Nitre: Vodič sa priznal k úmyselnému zrazeniu cyklistky
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené