Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km. Číňania otestovali extrémnu batériu pre elektromobily
Čínska automobilka Zeekr priniesla revolučnú novinku v oblasti elektrických vozidiel. Ide o model Zeekr 7X s takzvanou „Golden Battery“, ktorý umožňuje nabiť vozidlo z 10 % na 80 % len za deväť minút, čím stanovuje nový svetový rekord v rýchlosti nabíjania elektromobilov.
Tento výsledok dosiahla spoločnosť vďaka batérii s napätím 800 V a nabíjaciemu výkonu až 5,5C, čo umožňuje pridať neuveriteľných 2 043 kilometrov dojazdu za hodinu nabíjania. Technológia bola prvýkrát predstavená na modeli Zeekr 007 na konci roku 2024 a teraz ju spoločnosť integrovala aj do svojho nového SUV Zeekr 7X. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Extrémne rýchle nabíjanie v praxi
Zeekr svoje prelomové technológie preveril v reálnych podmienkach, kde dokázal, že jeho batéria sa skutočne dokáže nabiť na 80 % za 9 minút a 45 sekúnd. V teste bol použitý 75 kWh lithium-iron-phosphate (LFP) batériový balík, ktorý nadviazal na výsledky laboratórnych testov z roku 2023.
Rýchlosť nabíjania bola potvrdená aj nezávislým testom, ktorý zverejnil YouTube kanál Out of Spec Reviews. Vo videu batéria prešla úplným vybitím na 0 % a následným nabitím na 100 % len za 19 minút, pričom bol použitý špeciálny Zeekr 840 kW nabíjací systém.
Zeekr vs. konkurencia
Systém Zeekr výrazne prekonáva súčasné verejné 350-400 kW nabíjacie stanice a v praxi dosahuje priemerný nabíjací výkon 400 kW. Počas testovania nabíjanie začínalo na 200 kW, neskôr vrcholilo na 460 kW a priemerne sa držalo na 400 kW.
Aby sme si túto rýchlosť predstavili v kontexte – Zeekr 7X dokáže získať 33,7 km dojazdu za jednu minútu nabíjania. To znamená, že iba štyri minúty na nabíjačke pridajú 136,6 km dojazdu, čo už sa začína približovať rýchlosti tankovania benzínového auta.
Pre porovnanie, Tesla ponúka 15-minútové nabíjanie, ktoré umožňuje Modelu 3 dobiť sa na 282 km dojazdu. Avšak v prípade Zeekr trvá nabitie na 80 % len 10 minút, čím prekonáva súčasných lídrov na trhu a predstavuje obrovský pokrok v elektromobilite.
Nové technológie batérií a nabíjania
Jedným z hlavných faktorov tejto technologickej revolúcie je prechod Zeekr na LFP batérie, ktoré nahrádzajú tradičné nickel-cobalt-manganové (NCM) batérie. Okrem vyššej bezpečnosti a dlhšej životnosti ponúkajú stabilnejší výkon a rýchlejšie nabíjanie.
Spoločnosť tiež vyvinula tretí rad (V3) svojich ultra-rýchlych nabíjacích staníc, ktoré umožňujú maximálne využiť kapacitu nových batérií. Vďaka pokročilému systému správy batérií (BMS) je nabíjanie stabilné a efektívne, dokonca aj pri extrémne nízkych teplotách.
Zeekr tvrdí, že aj v mrazivých podmienkach (-10 °C) dokáže jeho batéria dosiahnuť 80 % nabitia za 30 minút, čo je stále výrazne rýchlejšie ako u väčšiny súčasných elektromobilov.
Rozšírenie nabíjacej infraštruktúry
Zeekr okrem vývoja batérií aktívne rozširuje svoju globálnu nabíjaciu sieť. V súčasnosti prevádzkuje 500 ultra-rýchlych nabíjacích staníc v rámci 2 700 nabíjacích bodov po celej Číne. Cieľom spoločnosti je zdvojnásobiť tento počet do konca roka 2025 a do roku 2026 dosiahnuť až 10 000 nabíjacích bodov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Konsolidácia zasiahne peňaženky všetkých: Minister Kamenický predstavil balík
Šesť miliónkrát menej ako zrnko soli. Virológ objasnil, prečo sa Kotlár mýli: „mRNA vakcíny nemenia DNA“ (ROZHOVOR)
Chrípka a covid-19 nemajú šancu: Odborníci hovoria o najjednoduchšej ochrane proti respiračným ochoreniam
Náborový príspevok až 5 000 eur a slušný plat: Finančná správa hľadá posily do tímu
Nebezpečný vírus „zaplavil“ Európu: Prvé príznaky oklamú aj lekára, rúška a umývanie rúk nestačia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP