Zvýšené emisie v Európe odhalili: Poznáme najekologickejšiu automobilku, Nemcom naopak horí pod zadkom
Celkový priemer emisí oxidu uhličitého za rok 2018 vzrástol oproti predošlému roku o 2,4 g/km na 120 g/km. Nárast je tak najvyšší za posledné štyri roky. Analýza vykonaná spoločnosťou JATO Dynamics zahŕňala 23 národných trhov v Európe a zistila priamy súvis medzi zníženým dopytom po registrovaných autách s naftovými motormi a rastom emisií. Okrem viacerých vládnych nariadení totiž začína aj verejnosť vnímať naftové motory viac negatívne práve pre emisie. V roku 2018 dopyt po nich klesol takmer o pätinu, informuje JATO.
Analytik spoločnosti JATO tvrdí, že prechod z NEDC na WLTP (staršia európska a nová celosvetová metodika na meranie spotreby a emisií automobilov) v septembri 2018 bola pre trh veľkou výzvou, keďže od roku 2020 nesmie žiadny nový automobil prekročiť hranicu 95 g/km. Správa o zvýšení emisií CO2 je znepokojujúca hlavne pre väčšinu výrobcov automobilov. Ešte horšie však je, že tento sektor hospodárstva začína stagnovať práve v čase, keď sa stanovujú prísnejšie emisné ciele. Podľa nových noriem tak bude pre automobilky oveľa ťažšie predať zákazníkom vozidlá za prijateľné ceny.
Analýzy emisií podľa značiek vyhodnotili ako jasného víťaza japonskú automobilku Toyota. Opäť sa totiž stala lídrom medzi najpredávanejšími výrobcami a stala sa historicky prvou automobilkou, ktorá zaznamenala priemerné hodnoty pod 100 g/km. Toyota je tiež jednou z piatich značiek, ktorá zaznamenala v porovnaní s rokom zlepšenie aj napriek tomu, že nemá na konte ani jeden elektromobil. Dôvodom je predovšetkým veľmi rozšírená hybridná technológia. Toyota je na najlepšej ceste k splneniu likvidačných noriem, ktoré prídu v budúcom roku.
Naopak, najhoršie v podľa analýzy dopadol Mercedes. Jeho 129 g/km sa medziročne zhoršilo o viac ako o 10 gramov na kilometer. Mercedesu nepomohli viaceré plug-in hybridy, ktoré predstavil v minulom roku, hlavne preto, že zákazníci o ne jednoducho nemajú záujem. Mercedes tak nemá čím vykompenzovať „smädné“ SUV a športové automobily, ktoré budú mať emisie oxidu uhličitého na vysokej úrovni vždy. Oveľa lepšie na tom nie je ani Mazda, BMW či Volvo. Za celkovým priemerom emisií totiž výrazne zaostávajú.
Krivka celkovej hodnoty emisií CO2 stabilne klesala už od roku 2007, až kým v roku 2016 nezačala spomaľovať. Rast tržieb z predaja naftových automobilov zároveň poklesol zo 7 % na 1 %. Tento trend pokračoval aj v roku 2017, kedy došlo k prvému zvýšeniu priemerných emisií o 0,3 g/km a 8 % poklesu dopytu po automobiloch s naftovým pohonom. Minulý rok sa ešte viac znížil dopyt po nafte (o 18 %) a zvýšili sa emisie (2,4 g/km).
Súvislosť medzi poklesom dopytu po naftových motoroch a zvýšením emisií CO2 je najzreteľnejšia pri analýze údajov podľa krajín. Zlepšenie zaznamenali iba Nórsko, Holandsko a Fínsko. Tento trh je však stále silne závislý od benzínových automobilov, ktoré tvoria 76%. Horší výkon bol zaznamenaný vo Veľkej Británii, ktorá nedávno uskutočnila jednu z najagresívnejších kampaní proti nafte. Najmenej sa v znižovaní emisií darí Švajčiarsku, ktoré sa v porovnaní s predošlým rokom zhoršilo až o 4 g/km.
Hoci znížený dopyt po naftových motoroch určite vplýva na rastúce emisie, nie je však ich jedinou príčinou. Príchod 16 nových modelov SUV počas minulého roka spolu so zvýšením dopytu po tomto type automobilov taktiež prispel k celkovému zvýšeniu priemerných emisií. Emisné priemery pre SUV sa zhoršili o 1,4 g/km aj vďaka tomu, že segment SUV v minulom roku mal v registrácií osobných automobilov podiel 35%.
Priemer SUV bol štvrtý najvyšší a z hľadiska objemu ho prekonali iba menšie segmenty: športové autá, luxusné sedany a dodávky. Naopak, napríklad mestské automobily zaznamenali pokles registrácií o 1,5%. Inými slovami, spotrebitelia v Európe sa rozhodujú pre vozidlá s najvyššími emisiami. Rast v tomto odvetví sa uskutočňuje na úkor vyšších emisií. Prechod na z nafty na benzín spolu so zvýšením registrácií v segmente SUV je pre pochopenie zmeny emisií CO2 rozhodujúci.
Hlavnou príčinou nárastu emisií v minulom roku môže byť zníženie dopytu po naftových motoroch, pretože tie majú oproti benzínovým nižšie emisie v priemere až o 3,7 g/km.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slováci prestali kupovať drahé mobily. Tento smartfón za pár šupov kupujú viac než nový iPhone
Netflix má nový globálny hit. Temnej kriminálke podľahli aj Slováci
Váži 32 ton a zvládne jazdiť 8 hodín. Dychberúci elektromobil sa nabije rýchlejšie, než nová Tesla
Briti vyvinuli batériu, ktorá trhá rekordy. Nabije sa za 18 sekúnd
EXKLUZÍVNE: Koľko v realite zarábajú slovenskí IT-čkari? Vieme, kde dostaneš až 14 000 € mesačne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
Tento nápoj pije takmer každý Slovák. Môže predĺžiť život až o tretinu, ukazuje nová štúdia
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Stačilo 47 minút a Rusi prišli o všetko. Takto prefíkane Ukrajinci podnikli najväčší dronový útok v dejinách
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Zabíjal ohňom. Nový seriál podľa skutočností môže byť prekvapením roka, dorazí už čoskoro
- Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
-
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Fosílne palivá skončili. Veľmoc objavila kľúčový prvok pre čistú energiu, majú ho milióny ton
- Vedcom z novej simulácie padla sánka. Toto sa dialo vo vesmíre len pár nanosekúnd po Veľkom tresku
- Nezastaviteľný kolaps v Európe. Alpy sú odsúdené na zánik, nezachráni ich ani ochladenie
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Na objavenie čakal 140 miliónov rokov. 15 km pod Európou našli vedci stratený svet
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- USA sa vraj zahráva s ohňom. Ázijská veľmoc nasadila desiatky bojových plavidiel, chce získať územie
- Fosílne palivá skončili. Veľmoc objavila kľúčový prvok pre čistú energiu, majú ho milióny ton
SPP má plán na zimu. Plyn nebude chýbať ani počas krízy
Jadrová energia pre AI. Meta uzatvára zásadnú dohodu na 20 rokov
Európske automobilky bojujú o prežitie. Čína a clá ich dusia
Airbus je v hre o gigantickú zákazku. Čína uvažuje o nákupe až 500 lietadiel
Pokles o tisíce áut a hromadné prepúšťanie. Volvo má za sebou náročný mesiac
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
40 % prípadom demencie vieme predísť. Vedci odhalili nečakaný spúšťač, o ktorom nik netušil
Medveď na západnom Slovensku: Poľovníci ho spozorovali pri známom pamätníku
Tajomné dotácie za 780-tisíc eur: Fond na podporu umenia obdržal podozrivé žiadosti z ministerstva
Tento nápoj pije takmer každý Slovák. Môže predĺžiť život až o tretinu, ukazuje nová štúdia
Známa speváčka oznámila, že má rakovinu: „Vrátim sa s novými prsiami a hudbou“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené