Zvýšené emisie v Európe odhalili: Poznáme najekologickejšiu automobilku, Nemcom naopak horí pod zadkom
Celkový priemer emisí oxidu uhličitého za rok 2018 vzrástol oproti predošlému roku o 2,4 g/km na 120 g/km. Nárast je tak najvyšší za posledné štyri roky. Analýza vykonaná spoločnosťou JATO Dynamics zahŕňala 23 národných trhov v Európe a zistila priamy súvis medzi zníženým dopytom po registrovaných autách s naftovými motormi a rastom emisií. Okrem viacerých vládnych nariadení totiž začína aj verejnosť vnímať naftové motory viac negatívne práve pre emisie. V roku 2018 dopyt po nich klesol takmer o pätinu, informuje JATO.
Analytik spoločnosti JATO tvrdí, že prechod z NEDC na WLTP (staršia európska a nová celosvetová metodika na meranie spotreby a emisií automobilov) v septembri 2018 bola pre trh veľkou výzvou, keďže od roku 2020 nesmie žiadny nový automobil prekročiť hranicu 95 g/km. Správa o zvýšení emisií CO2 je znepokojujúca hlavne pre väčšinu výrobcov automobilov. Ešte horšie však je, že tento sektor hospodárstva začína stagnovať práve v čase, keď sa stanovujú prísnejšie emisné ciele. Podľa nových noriem tak bude pre automobilky oveľa ťažšie predať zákazníkom vozidlá za prijateľné ceny.

Analýzy emisií podľa značiek vyhodnotili ako jasného víťaza japonskú automobilku Toyota. Opäť sa totiž stala lídrom medzi najpredávanejšími výrobcami a stala sa historicky prvou automobilkou, ktorá zaznamenala priemerné hodnoty pod 100 g/km. Toyota je tiež jednou z piatich značiek, ktorá zaznamenala v porovnaní s rokom zlepšenie aj napriek tomu, že nemá na konte ani jeden elektromobil. Dôvodom je predovšetkým veľmi rozšírená hybridná technológia. Toyota je na najlepšej ceste k splneniu likvidačných noriem, ktoré prídu v budúcom roku.
Naopak, najhoršie v podľa analýzy dopadol Mercedes. Jeho 129 g/km sa medziročne zhoršilo o viac ako o 10 gramov na kilometer. Mercedesu nepomohli viaceré plug-in hybridy, ktoré predstavil v minulom roku, hlavne preto, že zákazníci o ne jednoducho nemajú záujem. Mercedes tak nemá čím vykompenzovať „smädné“ SUV a športové automobily, ktoré budú mať emisie oxidu uhličitého na vysokej úrovni vždy. Oveľa lepšie na tom nie je ani Mazda, BMW či Volvo. Za celkovým priemerom emisií totiž výrazne zaostávajú.

Krivka celkovej hodnoty emisií CO2 stabilne klesala už od roku 2007, až kým v roku 2016 nezačala spomaľovať. Rast tržieb z predaja naftových automobilov zároveň poklesol zo 7 % na 1 %. Tento trend pokračoval aj v roku 2017, kedy došlo k prvému zvýšeniu priemerných emisií o 0,3 g/km a 8 % poklesu dopytu po automobiloch s naftovým pohonom. Minulý rok sa ešte viac znížil dopyt po nafte (o 18 %) a zvýšili sa emisie (2,4 g/km).

Súvislosť medzi poklesom dopytu po naftových motoroch a zvýšením emisií CO2 je najzreteľnejšia pri analýze údajov podľa krajín. Zlepšenie zaznamenali iba Nórsko, Holandsko a Fínsko. Tento trh je však stále silne závislý od benzínových automobilov, ktoré tvoria 76%. Horší výkon bol zaznamenaný vo Veľkej Británii, ktorá nedávno uskutočnila jednu z najagresívnejších kampaní proti nafte. Najmenej sa v znižovaní emisií darí Švajčiarsku, ktoré sa v porovnaní s predošlým rokom zhoršilo až o 4 g/km.
Hoci znížený dopyt po naftových motoroch určite vplýva na rastúce emisie, nie je však ich jedinou príčinou. Príchod 16 nových modelov SUV počas minulého roka spolu so zvýšením dopytu po tomto type automobilov taktiež prispel k celkovému zvýšeniu priemerných emisií. Emisné priemery pre SUV sa zhoršili o 1,4 g/km aj vďaka tomu, že segment SUV v minulom roku mal v registrácií osobných automobilov podiel 35%.

Priemer SUV bol štvrtý najvyšší a z hľadiska objemu ho prekonali iba menšie segmenty: športové autá, luxusné sedany a dodávky. Naopak, napríklad mestské automobily zaznamenali pokles registrácií o 1,5%. Inými slovami, spotrebitelia v Európe sa rozhodujú pre vozidlá s najvyššími emisiami. Rast v tomto odvetví sa uskutočňuje na úkor vyšších emisií. Prechod na z nafty na benzín spolu so zvýšením registrácií v segmente SUV je pre pochopenie zmeny emisií CO2 rozhodujúci.
Hlavnou príčinou nárastu emisií v minulom roku môže byť zníženie dopytu po naftových motoroch, pretože tie majú oproti benzínovým nižšie emisie v priemere až o 3,7 g/km.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Prelomový objav vo vesmíre: Vedci prvýkrát objavili významné stopy života mimo našej Galaxie

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

Analytici sa obávajú najhoršieho. Ázijská veľmoc nasadila populárnu umelú inteligenciu do armády

Sú 1 000-krát účinnejšie než klasické. Japonci predstavili nové solárne panely, budú veľmi lacné

Mala pochovať pýchu americkej armády. Rusi si zabili jednu z najlepších zbraní, ktorá šokovala svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

USA predstavili „svätý grál odstrašenia“. Nová stíhačka X-BAT nepotrebuje pilota a štartuje vertikálne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľmoc objavila 35 miliónov ton veľmi vzácnej suroviny. Prinesie im ohromné bohatstvo
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
- Obľúbený operátor rozbalil vianočnú ponuku. Slovákom dá mobily zadarmo, darčeky aj vráti peniaze
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
-
- Veľmoc objavila 35 miliónov ton veľmi vzácnej suroviny. Prinesie im ohromné bohatstvo
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Nike sa chystá urobiť technologický prevrat: Vyvinulo elektroobuv, ktorá umožní ľuďom chodiť rýchlejšie
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Máš doma staré mobily? Nevyhadzuj ich, obľúbený operátor ti za každý jeden dá až 100 GB dát
- 11 minút mu tlieskali v stoji. Netflix práve predstavil jeden zo svojich najlepších filmov
- Celý život nás klamú. Powerbanky sú špinavý biznis, toto ti výrobcovia nikdy nepovedia
- Experti bijú na poplach. AI vypočítala, ako drasticky sa zmení svet v roku 2030
Elektromobily pre všetkých: Európska krajina chystá štedré dotácie, rozdá tisíce eur bežným ľudom
Vedci bijú na poplach: EÚ nás pomaly vedie do záhuby, toto sa musí okamžite zmeniť
Zlom vo svetovej politike. Veľmoci dosiahli tajnú dohodu, vojna medzi nimi sa môže skončiť
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
Elektromobilita rozdelila Európu na dve časti. Osud spaľovákov má v rukách jeden štát
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Psychológ odhalil 8 varovných signálov „breadcrumbingu“. Kŕmenie omrvinkami spôsobuje úzkosť či stratu sebaúcty (ROZHOVOR)
PREMIUMKrúpa varuje pred proruskou hrozbou na Slovensku: Brat za brata je paramilitantná jednotka

Dokonalosť na kolesách: Mechanik odhalil auto, ktoré aj po 20 rokoch jazdí takmer bez porúch

„Už buďte ticho.“ Šimečka v priamom prenose stratil nervy s Dankom po jeho neustálom prerušovaní (VIDEO)

