Zvýšené emisie v Európe odhalili: Poznáme najekologickejšiu automobilku, Nemcom naopak horí pod zadkom
Celkový priemer emisí oxidu uhličitého za rok 2018 vzrástol oproti predošlému roku o 2,4 g/km na 120 g/km. Nárast je tak najvyšší za posledné štyri roky. Analýza vykonaná spoločnosťou JATO Dynamics zahŕňala 23 národných trhov v Európe a zistila priamy súvis medzi zníženým dopytom po registrovaných autách s naftovými motormi a rastom emisií. Okrem viacerých vládnych nariadení totiž začína aj verejnosť vnímať naftové motory viac negatívne práve pre emisie. V roku 2018 dopyt po nich klesol takmer o pätinu, informuje JATO.
Analytik spoločnosti JATO tvrdí, že prechod z NEDC na WLTP (staršia európska a nová celosvetová metodika na meranie spotreby a emisií automobilov) v septembri 2018 bola pre trh veľkou výzvou, keďže od roku 2020 nesmie žiadny nový automobil prekročiť hranicu 95 g/km. Správa o zvýšení emisií CO2 je znepokojujúca hlavne pre väčšinu výrobcov automobilov. Ešte horšie však je, že tento sektor hospodárstva začína stagnovať práve v čase, keď sa stanovujú prísnejšie emisné ciele. Podľa nových noriem tak bude pre automobilky oveľa ťažšie predať zákazníkom vozidlá za prijateľné ceny.
Analýzy emisií podľa značiek vyhodnotili ako jasného víťaza japonskú automobilku Toyota. Opäť sa totiž stala lídrom medzi najpredávanejšími výrobcami a stala sa historicky prvou automobilkou, ktorá zaznamenala priemerné hodnoty pod 100 g/km. Toyota je tiež jednou z piatich značiek, ktorá zaznamenala v porovnaní s rokom zlepšenie aj napriek tomu, že nemá na konte ani jeden elektromobil. Dôvodom je predovšetkým veľmi rozšírená hybridná technológia. Toyota je na najlepšej ceste k splneniu likvidačných noriem, ktoré prídu v budúcom roku.
Naopak, najhoršie v podľa analýzy dopadol Mercedes. Jeho 129 g/km sa medziročne zhoršilo o viac ako o 10 gramov na kilometer. Mercedesu nepomohli viaceré plug-in hybridy, ktoré predstavil v minulom roku, hlavne preto, že zákazníci o ne jednoducho nemajú záujem. Mercedes tak nemá čím vykompenzovať „smädné“ SUV a športové automobily, ktoré budú mať emisie oxidu uhličitého na vysokej úrovni vždy. Oveľa lepšie na tom nie je ani Mazda, BMW či Volvo. Za celkovým priemerom emisií totiž výrazne zaostávajú.
Krivka celkovej hodnoty emisií CO2 stabilne klesala už od roku 2007, až kým v roku 2016 nezačala spomaľovať. Rast tržieb z predaja naftových automobilov zároveň poklesol zo 7 % na 1 %. Tento trend pokračoval aj v roku 2017, kedy došlo k prvému zvýšeniu priemerných emisií o 0,3 g/km a 8 % poklesu dopytu po automobiloch s naftovým pohonom. Minulý rok sa ešte viac znížil dopyt po nafte (o 18 %) a zvýšili sa emisie (2,4 g/km).
Súvislosť medzi poklesom dopytu po naftových motoroch a zvýšením emisií CO2 je najzreteľnejšia pri analýze údajov podľa krajín. Zlepšenie zaznamenali iba Nórsko, Holandsko a Fínsko. Tento trh je však stále silne závislý od benzínových automobilov, ktoré tvoria 76%. Horší výkon bol zaznamenaný vo Veľkej Británii, ktorá nedávno uskutočnila jednu z najagresívnejších kampaní proti nafte. Najmenej sa v znižovaní emisií darí Švajčiarsku, ktoré sa v porovnaní s predošlým rokom zhoršilo až o 4 g/km.
Hoci znížený dopyt po naftových motoroch určite vplýva na rastúce emisie, nie je však ich jedinou príčinou. Príchod 16 nových modelov SUV počas minulého roka spolu so zvýšením dopytu po tomto type automobilov taktiež prispel k celkovému zvýšeniu priemerných emisií. Emisné priemery pre SUV sa zhoršili o 1,4 g/km aj vďaka tomu, že segment SUV v minulom roku mal v registrácií osobných automobilov podiel 35%.
Priemer SUV bol štvrtý najvyšší a z hľadiska objemu ho prekonali iba menšie segmenty: športové autá, luxusné sedany a dodávky. Naopak, napríklad mestské automobily zaznamenali pokles registrácií o 1,5%. Inými slovami, spotrebitelia v Európe sa rozhodujú pre vozidlá s najvyššími emisiami. Rast v tomto odvetví sa uskutočňuje na úkor vyšších emisií. Prechod na z nafty na benzín spolu so zvýšením registrácií v segmente SUV je pre pochopenie zmeny emisií CO2 rozhodujúci.
Hlavnou príčinou nárastu emisií v minulom roku môže byť zníženie dopytu po naftových motoroch, pretože tie majú oproti benzínovým nižšie emisie v priemere až o 3,7 g/km.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PET fľaše sa menia na prekvapivú zbraň. Vedci hovoria o riešení klimatickej krízy
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Sea Dagger je nová zbraň britských kománd. Dosiahne vyše 74 km/h a zvládne aj nepriateľské pláže
Netflix chystá svoju najväčšiu filmovú premiéru roka. Kritici už teraz nešetria chválou
Vedci odkryli kameň a neverili vlastným očiam. Našli mimoriadne vzácny 2200-ročný poklad
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
Michal Šimečka varuje pred útokom na pravoslávne tradície. Fico vraj plánuje zrušiť dôležitý sviatok
Vedci objavili prekvapivé spojenie medzi baktériami a nespavosťou. Mikróby rozhodujú o kvalite tvojho spánku
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Európska komisia priznáva koniec sveta, ako ho poznáme. Zákon džungle nahrádza medzinárodné právo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
- Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Na Slovensko prichádza najlepšie hodnotený seriál celého roka. Ponúkne ho jediná služba
- Zbraň budúcnosti zlyhala na plnej čiare. Arabi testovali čínsky laser a ostali totálne zarazení
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Veľmoc našla ložisko mimoriadne vzácnej suroviny. Má astronomickú hodnotu
-
- Vedcom padla sánka. 4 757 metrov pod ľadom Antarktídy objavili stratený svet
- Nič lepšie vraj na Netflixe tento rok neuvidíš. Hrozivo aktuálny film ohromil kritikov, 11 minút mu tlieskali v stoji
- Nemajú proti nej šancu. F-16 dostane desivú zbraň, ktorá môže zachrániť Ukrajinu
- Susedná krajina kupuje ničivé zbrane za 1,4 miliardy eur. Moskve poslali jasný odkaz
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP