Zvýšené emisie v Európe odhalili: Poznáme najekologickejšiu automobilku, Nemcom naopak horí pod zadkom
Celkový priemer emisí oxidu uhličitého za rok 2018 vzrástol oproti predošlému roku o 2,4 g/km na 120 g/km. Nárast je tak najvyšší za posledné štyri roky. Analýza vykonaná spoločnosťou JATO Dynamics zahŕňala 23 národných trhov v Európe a zistila priamy súvis medzi zníženým dopytom po registrovaných autách s naftovými motormi a rastom emisií. Okrem viacerých vládnych nariadení totiž začína aj verejnosť vnímať naftové motory viac negatívne práve pre emisie. V roku 2018 dopyt po nich klesol takmer o pätinu, informuje JATO.
Analytik spoločnosti JATO tvrdí, že prechod z NEDC na WLTP (staršia európska a nová celosvetová metodika na meranie spotreby a emisií automobilov) v septembri 2018 bola pre trh veľkou výzvou, keďže od roku 2020 nesmie žiadny nový automobil prekročiť hranicu 95 g/km. Správa o zvýšení emisií CO2 je znepokojujúca hlavne pre väčšinu výrobcov automobilov. Ešte horšie však je, že tento sektor hospodárstva začína stagnovať práve v čase, keď sa stanovujú prísnejšie emisné ciele. Podľa nových noriem tak bude pre automobilky oveľa ťažšie predať zákazníkom vozidlá za prijateľné ceny.
Analýzy emisií podľa značiek vyhodnotili ako jasného víťaza japonskú automobilku Toyota. Opäť sa totiž stala lídrom medzi najpredávanejšími výrobcami a stala sa historicky prvou automobilkou, ktorá zaznamenala priemerné hodnoty pod 100 g/km. Toyota je tiež jednou z piatich značiek, ktorá zaznamenala v porovnaní s rokom zlepšenie aj napriek tomu, že nemá na konte ani jeden elektromobil. Dôvodom je predovšetkým veľmi rozšírená hybridná technológia. Toyota je na najlepšej ceste k splneniu likvidačných noriem, ktoré prídu v budúcom roku.
Naopak, najhoršie v podľa analýzy dopadol Mercedes. Jeho 129 g/km sa medziročne zhoršilo o viac ako o 10 gramov na kilometer. Mercedesu nepomohli viaceré plug-in hybridy, ktoré predstavil v minulom roku, hlavne preto, že zákazníci o ne jednoducho nemajú záujem. Mercedes tak nemá čím vykompenzovať „smädné“ SUV a športové automobily, ktoré budú mať emisie oxidu uhličitého na vysokej úrovni vždy. Oveľa lepšie na tom nie je ani Mazda, BMW či Volvo. Za celkovým priemerom emisií totiž výrazne zaostávajú.
Krivka celkovej hodnoty emisií CO2 stabilne klesala už od roku 2007, až kým v roku 2016 nezačala spomaľovať. Rast tržieb z predaja naftových automobilov zároveň poklesol zo 7 % na 1 %. Tento trend pokračoval aj v roku 2017, kedy došlo k prvému zvýšeniu priemerných emisií o 0,3 g/km a 8 % poklesu dopytu po automobiloch s naftovým pohonom. Minulý rok sa ešte viac znížil dopyt po nafte (o 18 %) a zvýšili sa emisie (2,4 g/km).
Súvislosť medzi poklesom dopytu po naftových motoroch a zvýšením emisií CO2 je najzreteľnejšia pri analýze údajov podľa krajín. Zlepšenie zaznamenali iba Nórsko, Holandsko a Fínsko. Tento trh je však stále silne závislý od benzínových automobilov, ktoré tvoria 76%. Horší výkon bol zaznamenaný vo Veľkej Británii, ktorá nedávno uskutočnila jednu z najagresívnejších kampaní proti nafte. Najmenej sa v znižovaní emisií darí Švajčiarsku, ktoré sa v porovnaní s predošlým rokom zhoršilo až o 4 g/km.
Hoci znížený dopyt po naftových motoroch určite vplýva na rastúce emisie, nie je však ich jedinou príčinou. Príchod 16 nových modelov SUV počas minulého roka spolu so zvýšením dopytu po tomto type automobilov taktiež prispel k celkovému zvýšeniu priemerných emisií. Emisné priemery pre SUV sa zhoršili o 1,4 g/km aj vďaka tomu, že segment SUV v minulom roku mal v registrácií osobných automobilov podiel 35%.
Priemer SUV bol štvrtý najvyšší a z hľadiska objemu ho prekonali iba menšie segmenty: športové autá, luxusné sedany a dodávky. Naopak, napríklad mestské automobily zaznamenali pokles registrácií o 1,5%. Inými slovami, spotrebitelia v Európe sa rozhodujú pre vozidlá s najvyššími emisiami. Rast v tomto odvetví sa uskutočňuje na úkor vyšších emisií. Prechod na z nafty na benzín spolu so zvýšením registrácií v segmente SUV je pre pochopenie zmeny emisií CO2 rozhodujúci.
Hlavnou príčinou nárastu emisií v minulom roku môže byť zníženie dopytu po naftových motoroch, pretože tie majú oproti benzínovým nižšie emisie v priemere až o 3,7 g/km.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Najskôr zima, potom drastické teplo. Jadrová vojna spôsobí v mestách peklo, ľudstvo by hneď nevyhynulo
Za málo peňazí dostaneš famózny stroj. Toto sú najlepšie a najlacnejšie drony na slovenskom trhu
Musk vulgárne vynadal veliteľovi ISS. O pár hodín chcel odstaviť vesmírnu stanicu
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
Prefíkane porazili najlepší engine sveta. AI modely podvádzajú všetkých aj v tej najbanálnejšej veci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
„Nikdy nedovolím, aby šimečkovci riadili slovenský štát,“ udrel Danko. Predseda PS je podľa neho „pokazený“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Analytik odhalil krutú pravdu o plyne. Kým Česi šetria na plné obrátky, Slováci kúria bezhlavo
- Mali byť hitom, no nikto ich nechcel. TOP 8 technologických prepadákov slávnych značiek
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Lepší akčný seriál v súčasnosti nenájdeš. Dorazila nová séria obľúbeného titulu, kritici nešetria chválou
- Netflix prerazil dno a zabil milovanú fantasy. Zaklínač na tom nikdy nebol horšie
-
- Mali byť hitom, no nikto ich nechcel. TOP 8 technologických prepadákov slávnych značiek
- Analytik odhalil krutú pravdu o plyne. Kým Česi šetria na plné obrátky, Slováci kúria bezhlavo
- Lepší akčný seriál v súčasnosti nenájdeš. Dorazila nová séria obľúbeného titulu, kritici nešetria chválou
- Kedysi boli sci-fi. Toto je TOP 8 technológií, ktoré sú dnes realita
- Európa je blízko k neobmedzenej energii. Západná mocnosť udržala jadrovú fúziu rekordných 22 minút
-
- Majú zásoby 85 miliárd m³. Do Európy začne prúdiť nový zdroj plynu z prekvapivej krajiny
- Mali byť hitom, no nikto ich nechcel. TOP 8 technologických prepadákov slávnych značiek
- Podmanil si divákov v 75 štátoch vrátane Slovenska. Drsný film dostal pokračovanie na Netflixe (TRAILER)
- Analytik odhalil krutú pravdu o plyne. Kým Česi šetria na plné obrátky, Slováci kúria bezhlavo
- Ľudstvo objavuje „nový svet“. V hĺbke 2 000 metrov našli mimoriadne vzácny zdroj energie
Ak chceš zhodnotiť peniaze, štát ti dá šancu. Slovensko spúšťa predaj dlhopisov
Klasickým robotom zvoní umieračik. Vedci vytvorili materiál, ktorý sa hýbe úplne sám
Súboj roka sa vyostruje. Musk a OpenAI sa hádajú o výkone svojich modelov
V reálnom čase mení tvar aj farbu. Číňania vyvinuli masku inšpirovanú známymi filmami
Vedci varujú pred veľkým problémom. DeepSeek umožňuje tvorbu škodlivého softvéru
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Poľsko prišlo s revolučným nápadom: Elektromobil u našich severných susedov kúpiš už od 10-tisíc eur
Mesežnikov skritizoval Ficov prejav v USA: „Prvýkrát na tejto konferencii vystúpil bývalý komunista“
Trump osobitne vyzdvihol Fica na konferencii CPAC. Pozdravil ho slovami: „Ďakujem ti, Robert“
Šéfka proruskej propagandy na vojne zarába stámilióny. „Ak mám voľný víkend, vždy letím do Európy,“ priznala
„Nikdy nedovolím, aby šimečkovci riadili slovenský štát,“ udrel Danko. Predseda PS je podľa neho „pokazený“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené