Facebook, respektíve jeho materská firma Meta, vidí budúcnosť internetu a sociálnych sietí jasne. Podľa Marka Zuckerberga sa v blízkej budúcnosti budeme stretávať v Metaverse, teda novom 3D svete, kde budú obchody, koncerty, miesta na zábavu, ale aj virtuálne meetingové miestnosti, ktoré budú môcť využívať skutočné firmy a zamestnanci. Ako ale upozorňuje CNBC,  dnešná elektronika nám k tomu stačiť nebude.

Prvú podobu Metaverse tak, ako si ho predstavuje modrý internetový gigant, sme videli už vlani v októbri. Odvtedy svet stihol začať diskutovať aj o tom, či metaverzá potrebujú prísne pravidlá či dokonca „zákony“, na základe ktorých ťa potrestajú napríklad za krádež, obťažovanie či „vraždu“ virtuálneho avatara iného človeka.

Potrebuješ nové VR okuliare

Ak (vôbec) metaverzá prerazia a uspejú, je nepochybné, že veľká časť používateľov sa k nim bude naďalej pripájať cez bežný monitor, myš a klávesnicu.

Meta však túži po tom, aby sme na hlave nosili okuliare pre virtuálnu realitu, ktoré umožnia plnohodnotný pohyb v trojrozmernom priestore. A hoci Meta (vtedy ešte Facebook) ešte v roku 2014 kúpila výrobcu VR headsetov Oculus, z ktorého potom spravila firmu Reality Labs, zdá sa, že žiadne z aktuálne predávaných okuliarov pre virtuálnu realitu nie sú pre nadchádzajúce projekty dosť dobré.

Mark Zuckerberg na svojom profile pred pár dňami zverejnil video, kde ukazuje štyri nových prototypov, na ktorých Meta v poslednom období pracovala.

Problémov je hneď niekoľko

Ak si skúšal niektoré z moderných VR okuliarov, určite nám dáš za pravdu, že ich rozlíšenie stále nie je dostatočné. Akokoľvek môže mať napríklad Meta (Oculus) Quest 2 obrazovku ponúkajúcu 1 832 x 1 920 pixelov pre každé oko, ak sa na displeje pozeráš takto z blízka, ešte stále uvidíš jasne odlíšený každý bod.

Podľa Zuckerberga je optimom aspoň 60 pixelov pre každý 1° pohľadu. Ďalším problémom je aj fyziológia ľudského oka, presnejšie fyzikálny jav známy ako ohnisková vzdialenosť – ak sa pozeráš na monitor, svoj zrak zaostruješ na stále rovnakú vzdialenosť. V Metaverse by však svet, na ktorom je všetko perfektne ostré, nepôsobil prirodzene. Naopak, mal by si veľký problém rozpoznať, ktorý objekt je vzdialenejší ako ten pred ním.

Pri prototypoch sa zamerali tiež na odstraňovanie optických vád (skreslenia = angl. „distorsion“) pri rýchlom pohybe hlavy a poskytnutie HDR obsahu, pretože ten sa podľa Zuckerberga najviac približuje farbám, ktoré vidí naše oko v skutočnom svete. Príroda je totiž stále 10-krát žiarivejšia, ako najdokonalejšie HDR televízory dneška.

Meta (screenshot)

Zuckerberg ukazoval tri rôzne prototypy, z ktorých každý riešil jeden vyššie spomenutý problém. Samozrejme, ideálne výsledné okuliare budú také, ktoré všetky tri vlastnosti spoja v jednom zariadení.

Ideálne čo najmenšom, najlahšom a dizajnovo dostatočne lákavom. Najbližšie k tomu má prototyp s označením Holocake 2.

Ten používa holografické displeje a je v stave funkčného prototypu, ktorý už dnes dokáže zobrazovať VR obsah z počítača. Od finálnej produkcie má však stále veľmi ďaleko a preto ho Meta prostredníctvom Zuckovho videa ukázala len veľmi letmo.

Meta

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú