Zrušili otravné marketingové volania na Slovensku. Zákon ale obsahuje poburujúci problém
Poslanci Národnej rady SR schválili koncom novembra nový zákon o elektronických komunikáciách, ktorý prináša kontroverzné zmeny v pravidlách marketingových volaní. Doteraz bol totiž potrebný predchádzajúci súhlas podľa GDPR aj na tele-marketing.
Ak sa aj tele-marketéri bránili zverejneným číslom, ich argument doteraz nemal oporu v zákone o elektronických komunikáciách. Obe veci nový zákon mení a zároveň zavádza aj možnosť navolávať súhlasy, teda kontaktovať osoby telefonicky za účelom overenia, či si prajú byť marketingovo kontaktovaní.
Na účely priameho marketingu sa dá od 1. februára 2022 bez súhlasu telefonicky kontaktovať kohokoľvek, kto nie je v Robinsonovom zozname, alebo priamo nenamietal marketing osobe v prospech ktorej sa marketing navoláva.
Poburujúce však je, že ak aj osoba je na Robinsonovom zozname alebo priamo namietala marketing, je stále možné ju navolať za účelom získania súhlasu resp. odvolania námietky. Analogicky, je to ako vykopnúť dvere na byte a spýtať sa, či je možné vstúpiť.
Samozrejme, každý účastník a užívateľ má podľa zákona právo namietať takéto volanie (napríklad počas telefonátu), no ak aj osoba namietne marketingové volanie, znenie zákona stále nezakazuje namietajúcu osobu opätovne navolať za účelom získania súhlasu resp. odvolania námietky. Inými slovami vykopávať dvere na byte dovtedy, kým majiteľ nedovolí vstúpiť.
Pre ľudí, ktorí pracujú s textom GDPR a ePrivacy smernice je pojem „odvolanie námietky“ neznámym a novým inštitútom, ktorý nový zákon zavádza pri prelamovaní zákazu marketingového volania, voči ktorému už osoba namietala (resp. sa zapísala na Robinsonov zoznam).
Tento nový pojem relativizuje právnu silu námietky proti priamemu marketingu, ktorá je v GDPR upravená jednoznačne ako trvalá a okamžitá námietka: „Ak dotknutá osoba namieta voči spracúvaniu na účely priameho marketingu, osobné údaje sa už na také účely nesmú spracúvať.“
Zahraničné dozorné orgány ale aj Úrad na ochranu osobných údajov SR samotné navolávanie (čítaj „vykopnutie dverí“) považujú za súčasť priamej marketingovej komunikácie a vyžadujú preto splnenie tých istých podmienok, aké sú potrebné na tele-marketing. Ak raz osoba udelí námietku proti marketingu, nesmie byť znova kontaktovaná na účely marketingu. To, samozrejme, vylučuje jej opätovné „cold callingové“ navolávanie.
NEPREHLIADNI
O2 predstavilo riešenie nevyžiadaných hovorov. Špeciálny web obsahuje „otravné“ čísla, vieš ich aj nahlásiť
Nesúlad s GDPR
Opätovné navolávanie kontaktov napriek ich namietaniu, ktoré nový zákon o elektronických komunikáciách nepriamym výkladom umožňuje, nie je podľa môjho názoru možné reálne vykonávať v súlade s ďalšími povinnosťami podľa GDPR, ktoré sa nedajú obísť.
Ak prevádzkovateľ kontaktuje fyzickú osobu s ktorou nemá zmluvný vzťah bez jej súhlasu, musí sa pri spracúvaní jej osobných údajov, ku ktorému bezpochyby dochádza, spoliehať na právny základ oprávneného záujmu, pretože inú možnosť praktický nemá.
To, že oprávnený záujem na takom spracúvaní prevažuje nad záujmami alebo základnými právami a slobodami dotknutej osoby, ktoré si vyžadujú ochranu osobných údajov, musí vedieť prevádzkovateľ preukázať. Ak však ide o osobu, ktorá kontaktovanie absolútne nečaká a môže ho považovať za objektívne rušivé, či dokonca o osobu, ktorá už navolávanie namietala, môžeme o dokázaní oprávneného záujmu hovoriť len veľmi, veľmi ťažko.
Zákon zároveň umožňuje kontaktovať fyzické osoby podnikateľov na zverejnené kontaktné čísla, bez súhlasu a bez ďalších podmienok. To, samozrejme, nie je v poriadku. Autori tejto výnimky zrejme zabudli, že aj živnostníci sú fyzické osoby, na ktoré sa podľa ePrivacy smernice, GDPR ale aj Európskeho súdu pre ľudské práva vzťahuje tá istá ochrana ako na fyzické osoby nepodnikateľov.
Účely priameho marketingu navyše podľa ustálenej praxe dozorných orgánov nie sú zlučiteľné s účelmi, na ktoré podnikatelia zverejňujú svoje kontaktné údaje. Ani na takomto kontaktovaní oprávnený záujem nepreváži. O niečo laxnejšie pravidlá môžeme síce prijať vo vzťahu k právnickým osobám, ale aj tie musia chrániť ich legitímne záujmy. Právo na súkromie sa vzťahuje aj na právnické osoby.
Tak plošný tele-marketing, ako umožňuje nový zákon, je podľa môjho názoru prakticky nerealizovateľný v súlade s GDPR. Dokážeme si predstaviť určité použitie, avšak prakticky len na existujúcich zákazníkov, ktorí majú primerané očakávania a zmluvný vzťah s objednávateľom reklamy.
Preto firmám neodporúčam realizáciu tele-marketingu v takom plošnom rozsahu, v akom ho povoľuje znenie § 116 Zákona, pretože za porušenie GDPR môže Úrad na ochranu osobných údajov SR udeliť pokutu bez ohľadu na znenie § 116 Zákona. O stanovisko sme požiadali aj Úrad na ochranu osobných údajov SR a budeme veľmi zvedaví na jeho odpoveď.
Autor je externým odborným prispievateľom portálu FonTech.sk
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensku hrozí zdražovanie elektriny. Vláda ignoruje perspektívny zdroj energie, sme na chvoste EÚ
Prestaň zbytočne platiť. TOP 8 gadgetov, ktoré ti ušetria stovky eur v domácnosti
Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Už jedna šálka obľúbeného nápoja Slovákov môže oslabiť účinok antibiotík proti nebezpečným baktériám, tvrdia vedci
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Sú účinnejšie než radary. Česi našli zaujímavý spôsob, ako zastaviť cestných pirátov
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Slováci žili roky v klame. Režim Inkognito nie je vôbec neviditeľný, slúži hlavne na jednu vec
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Slováci žili roky v klame. Režim Inkognito nie je vôbec neviditeľný, slúži hlavne na jednu vec
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Európska mocnosť chce najsilnejšiu armádu kontinentu. Do výzbroje naleje 355 miliárd eur
Ministerstvo vnútra spúšťa historickú novinku. Slováci prvýkrát odvolia s digitálnym dokladom
NBS vydala vážne varovanie: Slováci naleteli ďalšiemu podvodu, nepozornosťou prichádzajú o peniaze
Nemecký priemysel je v kŕči a čoraz viac prepúšťa. Najviac trpia automobilky, dôvody sú jasné
Slovenská vláda navrhla daň, ktorá nahnevala Trumpa. Ak ju schválime, dostaneme tvrdú odpoveď
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP