Na nákladnú loď namontovali obrovský padák. Moderná „plachetnica“ konkuruje elektrickým lodiam
Prechod na obnoviteľné zdroje, ekologické riešenia a alternatívne pohony tentoraz prináša čosi, čo poznáme už storočia. Spoločnosť Airseas chce totiž nákladnú loď vybaviť veľkým padákom, ktorý má slúžiť rovnako, ako plachty na plachetniciach, informuje Futurism.
Dokáže utiahnuť loď?
Hneď prvou otázkou však je, či niečo také vôbec dokáže efektívne fungovať. Staré plachetnice boli totiž oveľa ľahšie a s minimom nákladu oproti dnešným požiadavkám.
Ako však vysvetľuje Airseas na svojej webovej stránke, takýto padák, ktorý funguje skôr ako obrovský šarkan, nie je určený pre ťahanie celej lode, ale len ako prídavný systém na zníženie spotreby paliva a to údajne až o 20 %.
Navyše ide o skutočne poriadny kus plachty, s plochou až približne 500 m2 a pomôže ťahať loď Ville de Bordeaux, ktorá dosahuje dĺžku až 154 m. Podľa portálu Gizmodo sa jedná o loď, ktorá prepravuje komponenty lietadiel medzi Francúzskom a USA, pričom systém Seawing sa má testovať po dobu šiestich mesiacov, než ho použije v reálnej prevádzke.
Vyrobia čosi väčšie
Spomínaný šarkan s veľkosťou 500 m2 však, podľa všetkého, stále nestačí a pre dosiahnutie potrebného zníženia spotreby paliva firma pripravuje ešte väčšiu plachtu s plochou dosahujúcou až neuveriteľných 1 000 m2. Ten má letieť približne 300 metrov nad loďou a ponúknuť redukciu spotreby paliva práve o spomínaných 20 %.
Spoločnosť zároveň tvrdí, že montáž takéhoto zariadenia je veľmi jednoduchá a je možný ním spätne vybaviť takmer všetky typy lodí. A aj keď sa môže zdať, že spoločnosť opäť vynašla koleso, vôbec nejde o zlé riešenie. Lodná doprava je totiž segment, v ktorom je znižovanie vyprodukovaných emisií problematické.
Ak je možné ich znížiť až o 20 % pomerne lacným a jednoduchým systémom, v prípade, že bude dostatočne spoľahlivý ide o skvelý krok. Ďalšou z možností však môže byť aj využitie letectva, konkrétne vzducholodí, ktoré hlásia návrat a v menšom množstve dokážu prepravovať lodné kontajnery bez akýchkoľvek emisií.
Nie sú elektrické lode lepšie?
Moderná plachetnica teda nie je jediným riešením, ktoré môže znížiť emisie v námornej doprave. Len nedávno si nórska spoločnosť Nara Yorge AS objednala autonómnu elektrickú loď, ktorá je schopná bez posádky prepraviť 120 lodných kontajnerov.
V porovnaní s obrovským padákom sa však jedná o zložitejšie a drahšie riešenie, na druhej strane zase efektívnejšie, keďže takáto loď potom neprodukuje žiadne emisie.
Pochopiteľne však potrebuje aj patrične veľkú batériu, v tomto prípade s kapacitou až 7 000 kWh – pre porovnanie, len máloktorý elektromobil presiahne 100 kWh. Ešte o niečo väčšiu batériu dostane čínska výletná loď, ktorej kapacita dosiahne úroveň 7 500 kWh.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto funguje prelomová elektronická koža. Vedci ju chcú nasadiť na ľuďoch aj robotoch
Stačí mu štart z letiska. Nový bezpilotný raketoplán takto loví špionážne satelity priamo na orbite
Rakovina, ktorej sa obáva každý Slovák, má prekvapivý „liek“. Nájdeš ho v chladničke
Astronómovia čelia objavu, ktorý mení všetko. Nové merania naznačujú, že vesmír sa riadi úplne inými zákonmi
Vyčistí sa samo za pár sekúnd a bez kvapky vody. Vedci vyvinuli ultratenké sklo, z ktorého odskakuje prach
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
Život pri mori nie je len pekná predstava: Vedci potvrdili jeho vplyv na dlhovekosť. Jazerá a rieky majú opačný efekt
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
POTVRDENÉ: Trump a Putin sa stretnú na Aljaške. Hovoria o výmene území a riešení vojny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Neviditeľný útočník na vodnej hladine. Revolučný dron s rýchlosťou 200 km/h je novou nočnou morou námorníkov
- Pre profíkov aj hobby športovcov: Toto je TOP 8 smart hodiniek na trhu
- Na Slovensku odštartoval nový operátor. Sľubuje neobmedzené dáta aj balík len za 2 eurá
- Vedci otvorili strom a ostali bez slov. Skrýval nový svet, ktorý roky tajne ovplyvňuje klímu
- Len deň po štarte GPT-5 prichádza nečakaný krok od OpenAI. Rozhodnutie zaskočilo aj verných fanúšikov
-
- Vedci otvorili strom a ostali bez slov. Skrýval nový svet, ktorý roky tajne ovplyvňuje klímu
- Pre profíkov aj hobby športovcov: Toto je TOP 8 smart hodiniek na trhu
- Na Slovensku odštartoval nový operátor. Sľubuje neobmedzené dáta aj balík len za 2 eurá
- 100-miliónová kópia. Číňania bez hanby „ukradli” najlepšiu raketu USA, no zabudli na dôležitú vec
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
-
- Dostali „nôž do chrbta“. Ukrajina v ruských dronoch našla techniku z krajiny, ktorú by nikto nečakal
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Číňania vykopali 2000-ročné meče a ostali v šoku. Majú v rukách ultimátne vojenské vylepšenie
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP