V texte boli použité materiály TASR.

Minulý rok na Slovensku priniesol významné zmeny na trhu zánovných áut. Celkovo pribudlo vyše 30 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 9,1 %. Analýza spoločnosti Aures Holdings, ktorá stojí za sieťou autocentier AAA Auto a Mototechna, ukázala, že kým v roku 2023 bolo mesačne inzerovaných menej ako 5000 áut, vlani sa toto číslo zvýšilo na približne 6700. Navyše, priemerná cena zánovných vozidiel klesla o viac ako 9 % na hodnotu 27 346 eur.

Generálna riaditeľka spoločnosti Karolína Topolová vysvetlila, že výrazný nárast ponuky dvoj- až trojročných áut pochádza z firemných flotíl. „Na sekundárny trh sa začali dostávať autá z rokov 2021 až 2022, ktoré boli zakúpené počas postcovidového predajného rastu. To predstavuje zásadný rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, kedy ľudia a firmy v dôsledku nedostatku nových áut držali svoje vozidlá dlhšie,“ uviedla. Situácia na trhu sa teda pomaly vracia do normálu.

Zaujímavým ukazovateľom bol medián najazdených kilometrov, ktorý sa znížil z 23 200 na 21 100 kilometrov, pričom vek áut ostal stabilný – dva roky. Napriek väčšej ponuke a nižším cenám však autá zostávali v inzercii dlhšie. Priemerná doba predaja sa predĺžila o 29 dní na 81 dní.

Hybridy a elektromobily na vzostupe

Popri tradičných pohonoch si stále viac Slovákov vyberá moderné alternatívy. Podiel hybridov medzi zánovnými autami vzrástol o 16 %, pričom vlani bolo v ponuke 2627 hybridov, čo predstavuje takmer 9 % trhu. Ešte výraznejší nárast zaznamenali elektromobily – ich ponuka sa zdvojnásobila a dosiahla nárast o 113 %. Inzerovaných bolo viac ako 3000 elektromobilov. Mediánová cena týchto áut bola 35 000 eur, čo je o 7500 eur menej ako pred rokom.

„Motoristi čoraz častejšie siahajú po alternatívnych pohonoch, pričom pokles cien elektromobilov zohráva významnú rolu,“ doplnila Topolová. Naopak, podiel vozidiel jazdiacich na naftu sa znížil na 25 %, zatiaľ čo benzín si udržal dominantný 45-percentný podiel.

TOP 5 elektromobilov, ktoré sme testovali
FonTech

Najpredávanejšie značky a modely

Zánovným autám na Slovensku dominovali tradične silné značky. Najčastejšie predávanou bola Škoda s mediánovou cenou 24 000 eur. Nasleduje Volkswagen (28 300 eur) a prémiová značka BMW, ktorej mediánová cena dosiahla 60 400 eur. Do rebríčka najobľúbenejších modelov sa dostali aj Mercedes, Hyundai, Kia, Toyota, Audi, Peugeot či Opel.

Hoci alternatívne pohony ako LPG a CNG zostávajú okrajové, na trhu sa objavili aj dve vodíkové autá s palivovými článkami (FCEV). Celkovo tak minulý rok ukázal nielen stabilizáciu trhu, ale aj rastúci záujem Slovákov o ekologickejšie formy mobility.

Trh zánovných áut na Slovensku tak pokračuje v pozitívnom trende, pričom klesajúce ceny a širšia ponuka sú pre motoristov dobrou správou. Pokiaľ sa situácia udrží, môžeme očakávať ďalší rozvoj tohto segmentu, vrátane rozšírenia moderných technológií a alternatívnych pohonov.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP