Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
V texte boli použité materiály TASR.
Minulý rok na Slovensku priniesol významné zmeny na trhu zánovných áut. Celkovo pribudlo vyše 30 000 vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 9,1 %. Analýza spoločnosti Aures Holdings, ktorá stojí za sieťou autocentier AAA Auto a Mototechna, ukázala, že kým v roku 2023 bolo mesačne inzerovaných menej ako 5000 áut, vlani sa toto číslo zvýšilo na približne 6700. Navyše, priemerná cena zánovných vozidiel klesla o viac ako 9 % na hodnotu 27 346 eur.
Generálna riaditeľka spoločnosti Karolína Topolová vysvetlila, že výrazný nárast ponuky dvoj- až trojročných áut pochádza z firemných flotíl. „Na sekundárny trh sa začali dostávať autá z rokov 2021 až 2022, ktoré boli zakúpené počas postcovidového predajného rastu. To predstavuje zásadný rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, kedy ľudia a firmy v dôsledku nedostatku nových áut držali svoje vozidlá dlhšie,“ uviedla. Situácia na trhu sa teda pomaly vracia do normálu.
Zaujímavým ukazovateľom bol medián najazdených kilometrov, ktorý sa znížil z 23 200 na 21 100 kilometrov, pričom vek áut ostal stabilný – dva roky. Napriek väčšej ponuke a nižším cenám však autá zostávali v inzercii dlhšie. Priemerná doba predaja sa predĺžila o 29 dní na 81 dní.
Hybridy a elektromobily na vzostupe
Popri tradičných pohonoch si stále viac Slovákov vyberá moderné alternatívy. Podiel hybridov medzi zánovnými autami vzrástol o 16 %, pričom vlani bolo v ponuke 2627 hybridov, čo predstavuje takmer 9 % trhu. Ešte výraznejší nárast zaznamenali elektromobily – ich ponuka sa zdvojnásobila a dosiahla nárast o 113 %. Inzerovaných bolo viac ako 3000 elektromobilov. Mediánová cena týchto áut bola 35 000 eur, čo je o 7500 eur menej ako pred rokom.
„Motoristi čoraz častejšie siahajú po alternatívnych pohonoch, pričom pokles cien elektromobilov zohráva významnú rolu,“ doplnila Topolová. Naopak, podiel vozidiel jazdiacich na naftu sa znížil na 25 %, zatiaľ čo benzín si udržal dominantný 45-percentný podiel.
Najpredávanejšie značky a modely
Zánovným autám na Slovensku dominovali tradične silné značky. Najčastejšie predávanou bola Škoda s mediánovou cenou 24 000 eur. Nasleduje Volkswagen (28 300 eur) a prémiová značka BMW, ktorej mediánová cena dosiahla 60 400 eur. Do rebríčka najobľúbenejších modelov sa dostali aj Mercedes, Hyundai, Kia, Toyota, Audi, Peugeot či Opel.
Hoci alternatívne pohony ako LPG a CNG zostávajú okrajové, na trhu sa objavili aj dve vodíkové autá s palivovými článkami (FCEV). Celkovo tak minulý rok ukázal nielen stabilizáciu trhu, ale aj rastúci záujem Slovákov o ekologickejšie formy mobility.
Trh zánovných áut na Slovensku tak pokračuje v pozitívnom trende, pričom klesajúce ceny a širšia ponuka sú pre motoristov dobrou správou. Pokiaľ sa situácia udrží, môžeme očakávať ďalší rozvoj tohto segmentu, vrátane rozšírenia moderných technológií a alternatívnych pohonov.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mimozemšťania zaútočili na Zem. Vojna svetov ožíva v novom filme, príde už o dva dni
Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
Pri Jupiteri podozrivo spomalil. Vedec chce preskúmať záhadný objekt, nevylučuje mimozemský pôvod
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Hrala ich drvivá väčšina Slovákov. Nostalgické hry z prelomu tisícročia žijú dodnes, hŕstku z nich však zabili
VIDEO: Arnold Schwarzenegger sa vracia do Predátora. Akčná značka chystá veľké veci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Endokrinologička varuje: Sociálne siete nabádajú Slovákov, že za každou ich ťažkosťou je kortizol
Prelomový výskum: Vedci testujú univerzálnu zbraň proti rakovine, nádory mizli aj pri agresívnych typoch
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP