Zákaz spaľovákov nie je najväčší problém. VW varuje, že trh zasiahne niečo ešte hrozivejšie
Zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 je definitívny. Nové autá budú musieť od tohto roku produkovať nulové emisie, inak dostanú automobilky vysoké pokuty. Finančný riaditeľ automobilky VW Arno Antlitz ale varuje, že zákaz predaja spaľovákov nie je najväčší problém. Podľa neho totiž hrozí nedostatok batérií pre elektromobily, píše portál Auto.cz.
Batéria je najdrahšia súčiastka elektromobilu a pre dosiahnutie cenovej partity elektromobilov a spaľovákov je dôležité, aby ceny batérií čo najskôr výrazne klesli. Automobilky však vyrábajú stále viac elektromobilov a tak bude aj dopyt po batériách časom rásť.
Nesmieme zanedbať výrobu batérií
Finančný riaditeľ VW Arno Antlitz v rozhovore pre Reuters povedal, že práve nedostatok výrobných kapacít môže spôsobiť zásadný problém s dostupnosťou elektromobilov.
Európsky zákaz predaja spaľovákov je podľa neho náročný, no rozhodne splniteľný cieľ. Automobilky však nemôžu zanedbať rozbeh dodávateľského reťazca s batériami, ktoré sú najdôležitejšou súčiastkou elektromobilov.
Nemecký koncern je s vývojom tak ďaleko, že do roku 2035 môže úplne prerušiť predaj spaľovákov v Európe, no niektoré automobilky, ktoré sú s vývojom pozadu, s tým budú mať problém.
Chýbať môžu aj suroviny
Zabezpečiť dostatočnú výrobu batérií je jedna vec, no tá druhá, nemenej dôležitá, je nájsť nové ložiská lítia, niklu, kobaltu a mangánu, teda surovín, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou súčasnej generácie akumulátorov.
Chýbajúce suroviny takisto môžu spomaliť prechod na elektromobily, či dokonca znížiť marže automobiliek, čo povedie k navyšovaniu predajných cien elektromobilov.
Putin dostane celý priemysel do úzkych
Podľa informácií nemeckého denníka Die Welt chystá šéf Kremľa na Západ novú surovinovú pascu. Zdá sa totiž, že Rusko môže ovládnuť najväčšie ložiská lítia na svete, ktoré sa nachádzajú v Bolívii.
Hoci Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia na svete a v zásobe ho má 21 miliónov ton, pričom sa neustále snaží zvyšovať ťažbu, zisky z predaja sú pre ňu mizivé, píše TN Nova na svojom webe. A to i napriek tomu, že ceny lítia neustále stúpajú. Pre lepšiu predstavu, v porovnaní s rokom 2012 vystrelili ceny nahor až 19-násobne.
I keď Bolívia disponuje najväčšími ložiskami lítia, pri ich ťažbe čelí krajina mnohým prekážkam, vrátane právnych obmedzení, ktoré k ložiskám aktuálne nepustia súkromné spoločnosti.
Bolívia sa preto snaží nájsť obchodného partnera pre ťažbu tejto suroviny, pričom jedným z favoritov je ruská spoločnosť Uranium One patriaca pod Rosatom (ruská štátna spoločnosť pre atómovú energiu), informuje spravodajská agentúra Reuters.
Riešením môžu byť batérie bez lítia
Výrobcovia po celom svete prichádzajú s rôznymi lacnejšími a dostupnejšími alternatívami batérií, ktoré eliminujú potrebu lítia. Jednou z nich teraz prišiel startup z Bostonu, ktorý predstavil nabíjateľnú batériu, ktorá má potenciál konkurovať lítium-iónovým batériám, pričom stojí len zlomok ceny. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Ako ďalej píše web FastCompany, cena lítium-iónových batérií od čias ich prvého predaja pred zhruba tridsiatimi rokmi klesla až o 97 %. Nič to však nemení na tom, že ich výroba je stále nákladná, čo sa odráža aj na cene elektromobilov.
Startup Alsym Energy sa presne z toho dôvodu rozhodol vybudovať náhradu lítium-iónových batérií, ktorá by mala pozostávať z dostupných, a teda i lacných materiálov.
Voda a lacné materiály
Jednu takúto sa im podarilo dokončiť len nedávno, pričom na jej výrobu spoločnosť potrebuje bežne dostupné materiály, ako mangán, oxidy kovov a vodu. V batérii teda nenájdeme žiadne drahé prvky (kobalt a lítium).
Batérie sú taktiež nehorľavé, takže môžu byť využité nie len pre EV, ale taktiež v priemysle, v lodnej doprave, či iných oblastiach, kde je bezpečnosť pred vznikom požiaru prioritou číslo jeden. Vďaka použitým materiálom je batéria tiež ľahšie recyklovateľná a neničí životné prostredie.
Hoci Alsym Energy zatiaľ nezverejnilo žiadne podrobnosti a špecifikácie, podľa ich prvotných testov má batéria výkon porovnateľný s lítium-iónovými jednotkami. Ak všetko pôjde ďalej podľa plánov, už budúci rok sa dočkáme prvých testov s ich partnermi, pričom sériovú výrobu môžeme očakávať v roku 2025.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Zápasník Conor McGregor odstúpil z prezidentskej kampane v Írsku. Prieskumy ukázali, že by prehral na plnej čiare
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Vlastný vchod, bar, sedenie a nerušený výhľad: Organizátori vypredaného koncertu Dara Doma predstavili exkluzívne lístky, vďaka ktorým sa budeš cítiť ako VIP
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP