Zabudnime na všetko ostatné, venujme sa len elektromobilom. CEO Volkswagenu ostro kritizuje vodíkové autá
Herbert Diess, CEO koncernu Volkswagen, je považovaný za jedného z najväčších priekopníkov v odvetví elektromobility. Podobne ako Elon Musk, aj on vidí v batériových vozidlách budúcnosť, o čom koniec koncov svedčí aj smerovanie koncernu. Diess sa ale teraz pustil do podporovateľov vodíkových technológií, podľa neho vodík nie je až taký ekologický, ako si o ňom mnohí myslia, upozorňuje portál Teslarati.
Diess prostredníctvom príspevku odkazuje na rôzne štúdie, ktoré preukázali, že vodíkové autá nie sú tak ekologické ako batériové. Podľa jeho slov sú akékoľvek debaty o možnosti väčšieho rozvoja vodíkových technológií iba stratou času a navyše vyzýva ľudí, aby počúvali vedu, ktorá teda jasne hovorí v prospech elektromobilov.
Postupimský inštitút pre výskum dopadov na klímu vo svojej novej štúdii dospel k záveru, že vodíkové vozidlá skutočne nie sú až tak ekologické, ako sa o nich doteraz hovorilo a vôbec nie sú cieľom k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality.
NEPREHLIADNI
Richard Sulík: Dávam prednosť vodíku. Jeho budúcnosť na Slovensku však aktuálne „zakopáva“ o viaceré nedostatky
Podľa vedcov, ktorí štúdiu vykonali, sú BEV omnoho udržateľnejšiel, a tým pádom aj ekologickejšie. Vodík, respektíve jeho získavanie, vytvára ďalší problém. Väčšina vodíka sa získava práve pri spracovaní fosílnych palív a odborníci sa obávajú, že nástup vodíkových technológií by držal pri živote aj klasické spaľováky, respektíve stále by sme boli istým spôsobom závislí na fosílnych palivách.
Das Wasserstoff-Auto ist nachgewiesen NICHT die Klimalösung. Im Verkehr hat sich die Elektrifizierung durchgesetzt. Scheindebatten sind reine Zeitverschwendung. Bitte auf die Wissenschaft hören! @ArminLaschet @OlafScholz @andreasscheuer @ABaerbock https://t.co/LfErDmBs5R
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) May 18, 2021
Jediným spôsobom, ako sa teda nadobro zbaviť závislosti od fosílnych palív v automobilovom priemysle, je priama elektrifikácia na batériové vozidlá. Štúdia ďalej zdôrazňuje, že pri výrobe vodíkového auta sa spotrebuje až 5-krát viac energie, než pri výrobe elektromobilu. Aj tento faktor negatívne vplýva na ekologickú stránku vodíkového auta, ak sa teda pozeráme na celý jeho životný cyklus.
Vsadili všetko na „jednu kartu“
Ak sa na smerovanie VW, a teda aj vyjadrenia riaditeľa koncernu pozrieme očami nezainteresovanej osoby, ihneď nám z toho vychádza, že nemecká automobilka vsadila úplne všetko na jednu kartu, ktorou je práve elektromobilita.
Do rozvoja a vývoja elektromobilty vráža VW nemalé peniaze, ktoré putujú na výstavbu nových tovární, či už tých pre elektrické autá alebo na výrobu batérií. O vodíkových technológiách nie je v tomto nemeckom koncerne ani chýru, ani slychu.
Je teda pochopiteľné, že vedenie automobilky bude stoj čo stoj obhajovať batériové vozidlá a jedinú dôstojnú konkurenciu, ktorou je aktuálne vodík, bude za každú cenu zhadzovať. Je teda otázne, či sa vedenie koncernu s týmito názormi skutočne stotožňuje, alebo sa len snaží „zachrániť situáciu“, keďže si neurobila žiadne „zadné dvierka“ v podobe aspoň nejakého vývoja vodíkových technológií ako to urobila väčšina konkurencie.
Sulík zdieľa opačný názor
Bol to práve Richard Sulík, ktorý avizoval vybudovanie prvých 2 čerpacích staníc na vodík, ktoré vyrastú na východnom a západnom Slovensku. Na náš trh prišlo už aj prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá bola oficiálne odhalená pri príležitosti oznámenia príchodu vodíkových staníc.
„Problém je s tou infraštruktúrou. Napríklad na Slovensku nie je ani jedna pumpa ešte, čiže najprv musia byť pumpy, musí sa ten vodík vyrábať, musí sa prepravovať, musí sa skladovať a je tam kopec nedoriešených otázok,“ vyjadril sa Richard Sulík pre redakciu FonTech.sk a dodal: „Toto je skutočne technológia budúcnosti.“
Minister hospodárstva, ktorý sa vozí v novej Toyote Mirai, tak aj naďalej vyjadruje veľkú podporu vodíkovému pohonu v autách a že to jeho ministerstvo myslí s touto technológiou skutočne vážne, potvrdil už niekoľkokrát. Z plánu obnovy pre elektromobilitu vo výške 51 miliónov pôjde práve časť aj na vybudovanie 3 vodíkových staníc.
Dôležitou je aj otázka spôsobu výroby samotného vodíka, ktorý môže byť produkovaný niekoľkými spôsobmi. Momentálne sa najviac vodíka vyrába zo zemného plynu, no takto vyrobený vodík by bol pre ekologickejšie smerovanie Slovenska kontraproduktívny.
„Momentálne vodík, ktorý sa vyrába, sa vyrába zo zemného plynu, to sme nič nevyriešili,“ dodal Sulík pre našu redakciu.
V skutočnosti pochádza podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska až 96 % všetkého vodíka vyrábanom v globálnom meradle z výroby pomocou fosílnych palív, najčastejšie sa vyrába metódou parného reformingu zemného plynu, kedy vzniká tzv. „sivý“ vodík. Iba mizivé 4 % vodíka sa dnes vo svete vyrábajú elektrolýzou vody pri využití elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Veľká zmena počasia sa blíži: Na Slovensko mieria prvé zrážky po týždňoch sucha, hlásia experti
Dlhy poslali známu IT firmu do krachu. Len štátu dlhuje milión eur, zamestnanci sú v neistote
Kremeľ túži po veľkom víťazstve. K frontu sťahuje armádu väčšiu než väčšina krajských miest
KVÍZ: 99 % Slovákov fatálne zlyhá. Zisti, či spoznáš svetové krajiny na slepej mape
Slováci konečne zistia, či musia platiť štátu: Sociálna poisťovňa spustila novú kalkulačku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
- Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
Rusko chce ovládnuť čínsky trh s kľúčovou surovinou, Indii ponúka „oceľové srdce“
Na Slovensku môžeme závidieť. U našich susedov spustili vo vlakoch testovanie Starlinku
Veľká zmena v slovenskej energetike: ZSE a VSE sa spojili, vzniká nová éra
Pre Teslu to už nemôže byť horšie. Na kľúčových európskych trhoch sa prepadla až o 60 %
Trump má vážny problém. Iránski hackeri hrozia, že zverejnia 100 GB dát e-mailov „jeho ľudí“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP