Zabudnime na všetko ostatné, venujme sa len elektromobilom. CEO Volkswagenu ostro kritizuje vodíkové autá
Herbert Diess, CEO koncernu Volkswagen, je považovaný za jedného z najväčších priekopníkov v odvetví elektromobility. Podobne ako Elon Musk, aj on vidí v batériových vozidlách budúcnosť, o čom koniec koncov svedčí aj smerovanie koncernu. Diess sa ale teraz pustil do podporovateľov vodíkových technológií, podľa neho vodík nie je až taký ekologický, ako si o ňom mnohí myslia, upozorňuje portál Teslarati.
Diess prostredníctvom príspevku odkazuje na rôzne štúdie, ktoré preukázali, že vodíkové autá nie sú tak ekologické ako batériové. Podľa jeho slov sú akékoľvek debaty o možnosti väčšieho rozvoja vodíkových technológií iba stratou času a navyše vyzýva ľudí, aby počúvali vedu, ktorá teda jasne hovorí v prospech elektromobilov.
Postupimský inštitút pre výskum dopadov na klímu vo svojej novej štúdii dospel k záveru, že vodíkové vozidlá skutočne nie sú až tak ekologické, ako sa o nich doteraz hovorilo a vôbec nie sú cieľom k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality.
NEPREHLIADNI
Richard Sulík: Dávam prednosť vodíku. Jeho budúcnosť na Slovensku však aktuálne „zakopáva“ o viaceré nedostatky
Podľa vedcov, ktorí štúdiu vykonali, sú BEV omnoho udržateľnejšiel, a tým pádom aj ekologickejšie. Vodík, respektíve jeho získavanie, vytvára ďalší problém. Väčšina vodíka sa získava práve pri spracovaní fosílnych palív a odborníci sa obávajú, že nástup vodíkových technológií by držal pri živote aj klasické spaľováky, respektíve stále by sme boli istým spôsobom závislí na fosílnych palivách.
Das Wasserstoff-Auto ist nachgewiesen NICHT die Klimalösung. Im Verkehr hat sich die Elektrifizierung durchgesetzt. Scheindebatten sind reine Zeitverschwendung. Bitte auf die Wissenschaft hören! @ArminLaschet @OlafScholz @andreasscheuer @ABaerbock https://t.co/LfErDmBs5R
— Herbert Diess (@Herbert_Diess) May 18, 2021
Jediným spôsobom, ako sa teda nadobro zbaviť závislosti od fosílnych palív v automobilovom priemysle, je priama elektrifikácia na batériové vozidlá. Štúdia ďalej zdôrazňuje, že pri výrobe vodíkového auta sa spotrebuje až 5-krát viac energie, než pri výrobe elektromobilu. Aj tento faktor negatívne vplýva na ekologickú stránku vodíkového auta, ak sa teda pozeráme na celý jeho životný cyklus.
Vsadili všetko na „jednu kartu“
Ak sa na smerovanie VW, a teda aj vyjadrenia riaditeľa koncernu pozrieme očami nezainteresovanej osoby, ihneď nám z toho vychádza, že nemecká automobilka vsadila úplne všetko na jednu kartu, ktorou je práve elektromobilita.
Do rozvoja a vývoja elektromobilty vráža VW nemalé peniaze, ktoré putujú na výstavbu nových tovární, či už tých pre elektrické autá alebo na výrobu batérií. O vodíkových technológiách nie je v tomto nemeckom koncerne ani chýru, ani slychu.
Je teda pochopiteľné, že vedenie automobilky bude stoj čo stoj obhajovať batériové vozidlá a jedinú dôstojnú konkurenciu, ktorou je aktuálne vodík, bude za každú cenu zhadzovať. Je teda otázne, či sa vedenie koncernu s týmito názormi skutočne stotožňuje, alebo sa len snaží „zachrániť situáciu“, keďže si neurobila žiadne „zadné dvierka“ v podobe aspoň nejakého vývoja vodíkových technológií ako to urobila väčšina konkurencie.
Sulík zdieľa opačný názor
Bol to práve Richard Sulík, ktorý avizoval vybudovanie prvých 2 čerpacích staníc na vodík, ktoré vyrastú na východnom a západnom Slovensku. Na náš trh prišlo už aj prvé vodíkové auto Toyota Mirai, ktorá bola oficiálne odhalená pri príležitosti oznámenia príchodu vodíkových staníc.
„Problém je s tou infraštruktúrou. Napríklad na Slovensku nie je ani jedna pumpa ešte, čiže najprv musia byť pumpy, musí sa ten vodík vyrábať, musí sa prepravovať, musí sa skladovať a je tam kopec nedoriešených otázok,“ vyjadril sa Richard Sulík pre redakciu FonTech.sk a dodal: „Toto je skutočne technológia budúcnosti.“
Minister hospodárstva, ktorý sa vozí v novej Toyote Mirai, tak aj naďalej vyjadruje veľkú podporu vodíkovému pohonu v autách a že to jeho ministerstvo myslí s touto technológiou skutočne vážne, potvrdil už niekoľkokrát. Z plánu obnovy pre elektromobilitu vo výške 51 miliónov pôjde práve časť aj na vybudovanie 3 vodíkových staníc.
Dôležitou je aj otázka spôsobu výroby samotného vodíka, ktorý môže byť produkovaný niekoľkými spôsobmi. Momentálne sa najviac vodíka vyrába zo zemného plynu, no takto vyrobený vodík by bol pre ekologickejšie smerovanie Slovenska kontraproduktívny.
„Momentálne vodík, ktorý sa vyrába, sa vyrába zo zemného plynu, to sme nič nevyriešili,“ dodal Sulík pre našu redakciu.
V skutočnosti pochádza podľa Národnej vodíkovej asociácie Slovenska až 96 % všetkého vodíka vyrábanom v globálnom meradle z výroby pomocou fosílnych palív, najčastejšie sa vyrába metódou parného reformingu zemného plynu, kedy vzniká tzv. „sivý“ vodík. Iba mizivé 4 % vodíka sa dnes vo svete vyrábajú elektrolýzou vody pri využití elektriny z obnoviteľných zdrojov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené