Vyznať sa vo finančných službách a ponukách bánk býva mnohokrát zložité. Spojením moderných technológií a online bankovníctva však môže vzniknúť aj jedinečný nástroj, ktorý mnohým uľahčí rozhodovanie a a prinesie lepší prehľad produktov medzi rôznymi bankovými inštitúciami. V našom rozhovore sme vyspovedali tvorcu aplikácie Financie.online, ktorá doteraz pomohla už mnohým Slovákom. 

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Vysedávanie na pobočkách bánk si pamätá najmä staršia generácia klientov, ktorí pre vybavenie svojej požiadavky strávili čakaním aj dlhé desiatky minút. S príchodom moderných technológií sa však mnoho vecí zmenilo aj v tomto sektore, kde je príliv nových trendov čoraz výraznejší. Hoci však viaceré banky aj u nás implementovali do svojich systémov žiadané technológie a snažia sa byť čoraz inovatívnejšie, ľudia môžu v množstve ponúk strácať prehľad.

Mladý Slovák však prišiel s jedinečným nápadom ako klientom priniesť užitočnú aplikáciu, ktorá im pomôže v mnohých oblastiach finančníctva. K tomu pridal aj umelú inteligenciu a vo výsledku tak vznikol titul Financie.online, ktorý žne medzi ľuďmi veľké úspechy. Čo ho však k tomuto nápadu priviedlo a akým spôsobom funguje jeho aplikácia? To a ešte viac ti prezradí Ján Široký v rozhovore pre náš portál.

Moderné technológie vplývajú na mnoho oblastí nášho života. Vedel by si nám a našim čitateľom priblížiť, akej oblasti sa pri svojej práci venuješ a prečo si sa rozhodol práve pre toto zameranie?

Vždy ma zaujímalo dianie vo svete a s tým úzko súvisiaci svet peňazí. Na základnej škole som patril medzi tých lepších v matematike a fyzike. Neskôr ma dostali počítače a začal som robiť vlastné webové stránky v čase, keď rovesníci sedeli na Pokeci alebo hrali futbal. Študoval som na „matematicky“ zameranom gymnáziu, počas ktorého ma začala zaujímať burza a investovanie, na ktorej sa mi spočiatku celkom darilo (šťastie začiatočníka). Keď som zistil, že na burze má bežný investor len minimálne šance, začal som študovať podielové fondy od ktorých som sa dostal k oblasti poistenia, ktorá ma zaujala svojou presnosťou.

Vytvoril som teda viacero kalkulačiek v Exceli, ktoré boli veľmi presné a pútavo graficky spracované, teda aspoň podľa ľudí, ktorý ich odo mňa chceli v tom čase kúpiť. Vtedy som si uvedomil, že moje Excel kalkulačky sú síce lákavé pre finančných poradcov ale bežný človek by ich len ťažko použil – preto som najprv takúto kalkulačku naprogramoval na svoj web a neskôr začal pracovať na mobilnej aplikácii. Takto postupne ma môj záujem o matematiku, ekonomiku a moderné technológie dostal do dnešnej situácie, kedy vediem vývoj vlastnej aplikácie.

Finančníctvo a technológie idú ruka v ruke čoraz viac a v posledných rokoch môžeme vidieť mnoho výsledkov inovácií vo „Fin-Tech“ odvetví. Aké boli podľa teba tie najväčšie doteraz?

Tí mladší z nás (áno, patrím medzi nich aj ja) už nezažili desiatky minút vysedávania na pobočke banky aby zadali prevod peňazí na účet a vnímajú internet a mobil banking ako samozrejmosť. Veď si len skús predstaviť, aké by to bolo mať účet v banke, ktorá nemá internet banking ani aplikáciu. Väčšina dnešných inovácií stojí na týchto základoch.

Online bankový sektor sa za posledný čas značne rozvinul, no aká je podľa teba jeho budúcnosť. Čo od neho môžu ľudia čakať v najbližších rokoch a aké sú jeho riziká či prínosy?

Budúcnosť je jednoznačne online. Ľudia si zvykli na Facebook, Messenger, AirBnb či Booking najmä vďaka ich jednoduchosti používania a takzvanému kvalitnému UX (User Experience) – teda užívateľskému zážitku. Mnoho bánk a poisťovní si to uvedomuje a investuje do tejto oblasti značné prostriedky.

Ďalší priestor na inovácie osobne vnímam v hlasovom ovládaní, digitálnych asistentoch, integráciu s internetom vecí, wearables, blockchaine a v rozšírenej realite (tam mimochodom chystáme niečo aj my). Prínos je nám všetkým jasný, rizikom, ako pri všetkých digitálnych technológiách je menej súkromia a väčší priestor pre kyber-zločincov (black hat hackery, phishing).

Podľa mnohých tvrdení je Slovenská ekonomika naďalej na vzostupe. Aký je podľa teba jej vývoj a kam smeruje? Je skutočne najrýchlejšie rastúcou v celej EÚ? Prečo?

Za veľkú škodu považujem to, že na Slovensku sa doteraz podporovali najmä veľké a zahraničné firmy. Myslím si, že bohatstvo krajiny stojí a padá na vlastných domácich podnikoch. Ak nebudeme podporovať malé podniky, odkiaľ by sa tu mali vziať tie stredné a veľké? Dobrým príkladom je napr. ESET alebo Pixel Federation, myslím, že Slováci by mali viac využívať svoj talent v technických vedách medzi ktoré radím aj programovanie, pretože svetom dnes hýbu informácie a nie hrubá sila ako to bolo kedysi.

Ekonomika Slovenska preto v súčasnosti úzko súvisí s vývojom v susedných krajinách a v krajinách, ktorých podniky sú u nás najväčšími zamestnávateľmi. Netvrdím, že by teraz všetci mladí mali zakladať startupy, to určite nie, to je jedna z najdrsnejších možností ako prežiť mladosť ale som presvedčený, že aj keď máš dobre platenú prácu, mal by si popritom robiť niečo vlastné, nejaký svoj malý projekt. Zrazu možno zistíš, že sa to ľuďom páči a postupne sa to môže stať aj tvojou full-time aktivitou.

Pridaním umelej inteligencie do oblasti bankovníctva môžu bankové domy ponúknuť moderné služby a ďalšie produkty. V akých konkrétnych príkladoch sa môže AI v bankovníctve využiť a čo to znamená pre bežného zákazníka?

Pojmom Umelá inteligencia, teda AI sa dnes najčastejšie označuju takzvané neurónové siete, čo je vlastne zjednodušene akýsi matematický model akým funguje ľudský mozog. Čím viac dát, tým ľahšie sa „natrénuje“ preto sa doteraz v bankovníctve používala najmä na identifikáciu podvodných či podozrivých transakcií. Banky už aj na Slovensku však začínajú využívať tieto transakčné dáta na profilovanie klientov, teda podobne ako keď používaš v supermarkete klubovú kartu, cieľom je na základe tvojich nákupov ponúknuť ti produkt (službu) o ktorom pravdepodobne už rozmýšľaš alebo v najbližšom čase budeš chcieť kupovať.

Na internete vidieť tvoju spoločnosť Financie.online. Na čo sa tento projekt sústredí a aké benefity z neho môžu mať používatelia? Kedy vznikol a aké úspechy si s nim doteraz zaznamenal?

Našim cieľom od začiatku bolo pomôcť bežným ľuďom získať viac z ich peňazí a to najmä porovnaním ich terajších finančných produktov s inými ponukami na trhu. Následne šlo o live chat s finančnými expertmi, ktorý je pre mnohých v súčasnosti najobľúbenejšiou funkciou pre našich používateľov. Aktuálne sa plne sústredíme na plne automatickú analýzu zmlúv, ktoré si jednoducho užívateľ nafotí, prípadne nahrá PDF dokument výpisu alebo samotnej zmluvy.

Ďalej by som spomenul profily finančných expertov, s ktorými môžeš kedykoľvek chatovať alebo si dohodnúť (video)telefonát. Čo sa týka úspechov, minulý rok ma potešilo viacero ocenení, najmä víťazstvo v kategórii Ekonómia v súťaži Študentská osobnosť roka. Cením si to, keďže ma spomedzi prihlásených vybrala odborná akademická porota. Taktiež ma potešila cena za inovácie od MasterCard v rámci súťaže Študentská podnikateľská cena a tento rok ma potešilo pozvanie na Fintechsummit, kde budem mať aj svoju vlastnú prednášku a prezentačný stánok.

Financie.online kombinujú bankový sektor s modernými technológiami a už spomínanou umelou inteligenciou. Ako tento inteligentný finančný asistent funguje a čo všetko ponúka?

Ide najmä o automatickú analýzu, kategorizáciu a vyhodnotenie finančného produktu (hypotéka, pôžička, kreditka, poistenie auta…), následne náš systém hľadá objektívne lepšie riešenia. Znie to jednoducho ale aby to fungovalo na 100% (teda obrazne povedané, keďže nič nie je v našom vesmíre 100%-né) tak je to obrovská výzva.

Preto bola táto funkcia zatiaľ iba v beta verzii pre vybranú skupinu užívateľov, kde sme ju podrobovali prísnemu testovaniu. Čoskoro ju spúšťame pre všetkých, takže odporúčam sledovať našu Facebook a Instagrom page a Play alebo App Store.

Služby aplikácie aj pre smartfóny sú bezplatné. Odkiaľ teda firma získava financie na svoje fungovanie a koľko peňazí bolo zhruba potrebných na vytvorenie tohto projektu?

Zarobíme jedine vtedy, ak sa niekto rozhodne, že si cez nás uzavrie napr. Cestovné poistenie, PZP alebo hypotéku. Myslím si, že je to z pohľadu klientov výhodné, keďže nemáme inú možnosť ako snažiť sa zlepšovať naše služby. Podobne funguje napr. aj Facebook alebo Google, priamo zaň neplatíš ale pokiaľ tebe ako užívateľovi nedajú to čo od nich požaduješ, inzerenti od nich odídu a finančne pomaly ale isto skončia. Ťažko sa to presne vyčísľuje, ale je to 6 ciferná suma.

Zákazníci si môžu do svojich smartfónov stiahnuť aj mobilnú aplikáciu Financie.online. Ako dlho trval jej vývoj a kto na nej pracuje?

Vývoj samotnej aplikácie začal pred 3 rokmi a povedal by som, že každý rok sme ju doteraz úplne prekopali, tak ako napríklad aj dnes, kedy vyšla už verzia 4.0 s úplne novým designom, dark modom a možnosťou uzavrieť si poistenie priamo v aplikácii. Pracuje na nej spolu so mnou niekoľko skúsených programátorov, ktorý v minulosti programovali pre najlepšie technologické firmy, banky a poisťovne.

Dnes máme veľké množstvo ponúk a služieb v bankách a mnohí klienti môžu byť v tomto smere zmätení. Koľko ľudí sa doteraz obrátilo na Financie.online, aby vyriešili spravovanie svojich peňazí?

Doteraz si aplikáciu nainštalovalo cez 8 tisíc ľudí, a delil by som ich na viacero skupín, tá najväčšia chce mať po ruke čerstvé informácie z finančného trhu, ďalší využívajú napr. funkciu ciele, ďalej tu sú užívatelia, ktorý využívajú náš chat a potom sú tu taký, ktorý sa skontaktovali cez aplikáciu s jedným z našich expertov a oceňujú ich osobný prístup.

Myslím, že každý si nájde to svoje. Na aplikácii neustále pracujeme, takže som presvedčený, že je dobré ju mať stiahnutú a sledovať novinky a podeliť sa o svoje pripomienky a vylepšenia.

Opäť sa však vrátim k umelej inteligencii, pretože jej potenciál je v mnohých oblastiach naozaj veľký. Aké sú tvoje predstavy o tejto technológii ako súčasti budúceho bankovníctva? Aké ďalšie možnosti by mohla ľuďom priniesť?

Verím, že to čo dnes nazývame umelá inteligencia, ako som pred chvíľou spomínal, bude v blízkej budúcnosti bežná súčasť väčšiny aplikácii a webov, postupne aj u menších firiem, tak ako sa pred 10 rokmi zdala byť mobilná aplikácia sci-fi, dnes ju už berieme pri väčších firmách ako samozrejmosť a nie ako konkurenčnú výhodu.

Banky sa sústredia predovšetkým na starších klientov so stálym zamestnaním, no ako sú na tom takí študenti? Môžu aj oni využiť služby aplikácie Financie.online? Aké novinky plánuješ do budúcnosti?

Áno samozrejme, pre študentov chystáme nové funkcie šité na mieru. Nechcem prezrádzať veľa, ale ich účelom je pomôcť im dostať sa ľahšie k ich najžiadanejším finančným cieľom, ktoré si dávajú po škole – teda k vlastnému bývaniu a autu.