Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínska kométa v podobe výrobcu smart zariadení Xiaomi dnes vstúpila na burzu. Očakávania boli naozaj veľké, avšak nie všetky sa naplnili.

Práve dnes, 9. júla, boli akcie spoločnosti uvedené na burzu v Hongkongu v počiatočnej verejnej ponuke (IPO). Úvodná predpokladaná cena bola stanovená na 17 hongkongských dolárov (HKD, 1 € = 9,2013 HKD), no akcie sa začali predávať na úrovni 16,60 HKD, takže o približne 2,4 % menej. Cena sa v priebehu nakupovania dostala ešte nižšie, a to dokonca na úroveň 16 HKD, avšak neskôr vystúpila na 16,98 HKD. Informuje portál Fonearena.

Xiaomi tak počas IPO získalo takmer 4,7 miliardy dolárov (približne 4 miliardy €) a celkové ohodnotenie spoločnosti je na úrovni 54 miliárd dolárov (približne 46 miliárd €). Už pred počiatočnou verejnou ponukou sa predpokladalo, že pôjde o jeden z najväčších vstupov na burzu za posledné roky, predpovede sa však naplnili prakticky len na polovicu. Xiaomi si totiž podľa niektorých odhadov trúfalo na celkové ohodnotenie až 100 miliárd dolárov a zisk investícii vo výške 10 miliárd, horší výsledok však spôsobilo najväčšou mierou nešťastné načasovanie.

Stúpajúce napätie

V súčasnosti je totiž na pretrase obchodná vojna medzi USA a Čínou, keď obe krajiny začali uvaľovať na mnohé produkty vysoké clá. Predmetom sporu sú často aj technologické spoločnosti, pripomína CNN. Príkladom je napríklad iný čínsky výrobca smartfónov, ZTE, ktorý sa dostal do obrovských problémov po tom, čo americká vláda zakázala predaj jeho produktov.

Vplyvu súčasného svetového diania na burzu si je vedomí aj CEO Xiaomi, Lei Jun:

„Napriek tomu, že makroekonomické podmienky zďaleka nie sú ideálne, veríme, že veľká spoločnosť stále môže čeliť výzve a odlíšiť sa od ostatných.“

Xiaomi má pritom za sebou síce relatívne krátku, ale veľmi zaujímavú minulosť. Ešte včera zverejnil Lei Jun otvorený list zamestnancom práve pri príležitosti vstupu na burzu, kde bližšie predstavil začiatky firmy. Xiaomi vzniklo 6. apríla 2010, aby sa v priebehu ôsmich rokov prepracovalo na 4. najväčšieho svetového výrobcu smartfónov.

Sila spoločnosti však spočíva okrem smartfónov v celom ekosystéme, ktorý buduje. Ide o veľmi široký rad smart zariadení, ktoré dopĺňajú aj softvérové služby v podobe napríklad hudobnej či video streamovacej aplikácii.

Zobraziť celú galériu (2)
Fortune Live Media/ Flickr

Xiaomi sa darí obzvlášť v Číne, Indii a postupne aj v Európe. Časom chce firma prejsť aj na dôležitý trh v Severnej Amerike. Súčasná obchodná vojna, aj príklady ZTE či Huawei však ukazujú, že to nebude vôbec jednoduché. Isté však je, že Xiaomi za 8 rokov dosiahlo enormný rast, no o ďalšej svetlej budúcnosti bude musieť výraznejšie presvedčiť aj investorov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú