Vysvetlenie vysokých cien elektromobilov: Výrobné náklady ťa zaskočia, Tesla je pri predaji v strate
Čoraz väčší počet ľudí uvažuje pri kúpe nového auta nad elektromobilom. Spôsobujú to najmä fakty, že ide o dopravu budúcnosti, ekologickým zmýšľaním alebo ich len lákajú výhody, ktoré sú spojené s kúpou a následným využívaním elektrického vozidla. Nájde sa však aj skupina ľudí, ktorá kúpu odmieta z dôvodu, že sa im zdajú ceny týchto vozidiel až príliš vysoké.
Počet elektromobilov na našich cestách každým rokom stúpa. Podporovať predaje sa snaží nielen štát, ale aj samosprávy či samotné automobilky. V hre sú dotácie, rôzne výhody, akcie a zľavy. Aj napriek tomu sú elektromobily stále o niečo drahšie ako bežné vozidlá so spaľovacím motorom.
Hlavnou príčinou vyšších cien sú batérie, ktoré patria medzi najdrahšie komponenty a od nich sa potom odvíja celková obstarávacia cena nového vozidla. Výrobný proces batérií sa však aj vďaka technológiám posúva vpred, a preto môžeme očakávať, že ceny elektromobilov sa v budúcnosti vyrovnajú tým so spaľovacím motorom.
Spoliehať sa môžeme na odhady odborníkov
Žiadna automobilka na svete neodhaľuje skutočné náklady na výrobu vozidiel. Celkové náklady závisia od mnohých faktorov, no vo všeobecnosti platí, že čím väčší je objem výroby, tým sú náklady nižšie. Náklady na výrobu automobilov zahŕňajú množstvo položiek, ako je výskum, vývoj, údržba zariadení, testovanie prototypov, energie, distribúcia či marketing.
Podľa rôznych odhadov predstavujú náklady na suroviny a súčiastky až 57 % z celkovej ceny vozidla, výskum vývoj, či prevádzka zariadení 16 % z celkovej ceny vozidla a zvyšok tvoria náklady spojené s marketingom, rôznymi poplatkami a daňami.
Napríklad portál Investopedia.com uvádza, že súčasné náklady pri batériách predstavujú približne 500 dolárov za kilowatthodinu. Tesla Model S má kapacitu približne 60 kWh, čo znamená, že okolo 30 000 dolárov alebo 42,25 % z ceny vozidla predstavujú náklady na batériu. Aktuálne však spoločnosť zvyšuje energetickú účinnosť batérií, čo spôsobuje pokles ceny na približne 200 dolárov za kWh, no do nákladov sa toto zlepšenie ešte nepremietlo.
Model 3 môže mať vyššie náklady ako je jeho cena
Pre mnohé automobily je výroba elektrických áut zatiaľ nerentabilná a preto sa do nej ešte nepúšťajú. Podľa nemeckých inžinierov sú odhadované výrobné náklady na elektromobil Tesla Model 3 približne 28 000 dolárov. Z toho má byť 18 000 použitých na nákup materiálov a 10 000 na samotnú výrobu a prácu zamestnancov. Dostupné sú však aj informácie, že náklady na výrobu môžu predstavovať dokonca až 38 000 dolárov, pričom vozidlo sa predáva za 35 000.
Znižovanie nákladov na výrobu a dosiahnutie ziskovosti má zabezpečiť hromadná výroba elektromobilov Tesla, no najväčším problémom sú obrovské náklady na automatizáciu výrobného závodu vo Fremonte v Kalifornii. Očakáva sa, že práve automatizácia by mala zvýšiť efektivitu tovární spoločnosti Tesla. Podľa odborníkov však nemusí ani automatizácia prispieť k tomu, aby bol Model 3 pre Teslu ziskový, informuje qz.com.
Podľa najnovších odhadov by sa ceny elektromobilov mali vyrovnať voči cenám spaľovacích vozidiel už v roku 2022. Vďačiť za to môžeme nákladom na výrobu batérií, ktoré sa každým rokom dramaticky znižujú. V roku 2015 predstavovali náklady na batériu až 57 % z celkovej ceny vozidla. Dnes je to okolo 33 % a očakáva sa, že v roku 2025 by to malo byť len 20 %, uviedol portál Bloomberg.com.
Taktiež sa očakáva, že vďaka stále menším a ľahším batériám sa znížia aj náklady na výrobu podvozkov a karosérií elektrických vozidiel. Naopak rovnaké náklady by v prípade spaľovacích vozidiel mali mierne narásť hlavne z dôvodu, že automobilky budú nútené konštruovať vozidlá nízkej váhy, aby spĺňali čoraz prísnejšie nároky na emisie.
Postupne sa ceny dostanú na úroveň spaľovacích vozidiel
Batérie predstavujú jednoznačne jednu z najdrahších položiek pri výrobe elektromobilov. Zvyšné náklady sú v porovnaní so spaľovacími vozidlami o niečo nižšie, k čomu prispieva jednoduchá konštrukcia elektromotora, či menšia potreba rôznych súčiastok.
Spaľovacie vozidlá sa vyrábajú automatizovane už veľmi dlhú dobu, čím sa v tomto smere náklady znižujú, no naopak konštrukcia motorov, náklady na znižovanie emisií a potreba väčšieho množstva súčiastok môžu v budúcnosti predstavovať v porovnaní s elektrickými vozidlami veľkú nevýhodu.
Čoraz väčší dopyt po elektrických autách zapríčinil vznik nových továrni na výrobu batérií. Dokonca aj niektoré automobilky začínajú s výrobou vlastných batérií, nakoľko si uvedomujú, že do budúcnosti im tento krok môže výrazne znížiť náklady na výrobu.
Čím väčší bude dopyt po elektrických vozidlách, tým sa cena elektromobilov bude dostávať na nižšie hodnoty a to aj vďaka ich hromadnej výrobe. Postupne sa dostaneme do štádia, kedy sa pri rozhodovaní medzi elektromobilom a spaľovacím vozidlom budeme pozerať na dizajn a špecifikácie než na cenu, ako je tomu teraz.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
Váži 13 500 ton a za deň zlikviduje 240 000 m³ zeminy. Nemecký Bagger je najväčším strojom sveta
Má 10-násobný výkon a uhasí sa sama. Čína stvorila prelomovú batériu, ktorá zmení elektromobily
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prekvapivý zvrat na trhu práce mení rebríček najžiadanejších absolventov vysokých škôl. Jednotkou už nie je IT
EÚ schválila 18. balík sankcií proti Rusku. Fico ustúpil tlaku
Fico otočil, EÚ prijala nový balík sankcií proti Rusku. Takéto majú byť garancie pre Slovensko
Snoop Dogg sa stal spolumajiteľom známeho futbalového klubu: „Príbeh klubu a regiónu ma oslovil“
Analýza miliónov letov šokuje cestujúcich a odhaľuje prekvapivú pravdu o spoľahlivosti európskych aeroliniek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Automobilky sa boria s ďalším problémom. Tieto autá sa vôbec nepredávajú, chýba im spaľovací motor
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Zabudnutá talianská značka prebudila legendárny model. Dostane elektromotor a zaujímavú cenu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Svetový úspech vedcov SAV: Slováci vyvinuli zbraň proti vírusu, ktorý môže spúšťať rakovinu
Aplikácia Slovenskej pošty sa mení na digitálnu pobočku: Pribudnú kľúčové novinky
Slováci nakupujú inak, predajcov pribúda. E-shopy u nás prechádzajú premenou
Slovákov masívne ohrozuje nový typ kybernetického útoku. Je horší než phishing
USA zavedú jednotné clá. Zasiahne to vyše 150 krajín naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP