Slovensko je malá krajina, ktorú v zahraničí ľudia spoznávajú najmä vďaka našim športovcom, šikovným mladým podnikateľom, či kvalitným produktom. Jedným z nich je aj slovenský startup Ecocapsule, ktorý robí našej krajine veľmi dobré meno po celom svete.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Ecocapsule je ekologický mikrodom, ktorý je vďaka solárnym panelom, veternej turbíne, či zberu dažďovej vody absolútne sebestačný. Aktuálne sa projekt nachádza v predsériovej výrobe, ktorá predstavuje rovných 50 kusov. Spoločnosť sa však chce zamerať aj na masovú výrobu, ktorú by chcela spustiť v blízkej budúcnosti.

Za projektom stojí dvojica zakladateľov Tomáš Žáček a Soňa Pohlová spolu so svojím tímom. O príbehu Ecocapsule, funkcionalite, či plánov do budúcnosti som sa zhováral s riaditeľom kreatívnej komunikácie Matejom Gyárfášom.

V rozhovore sa tiež dozvieš:
  • Ako sa zakladateľ Tomáš Žáček takmer stretol s Elonom Muskom
  • Akými úspechmi sa môže Ecocapsule pochváliť
  • Koľko stojí sebestačný domček Ecocapsule
  • Ako kapsula funguje a čo všetko dokáže
Ecocapsule je slovenský projekt, ktorý je vo svete veľmi známy najmä vďaka svojmu dizajnu a energetickej sebestačnosti. Ako vznikol nápad vytvoriť Ecocapsule?

Všetko to začalo v roku 2008. Išlo o zadanie do architektonickej súťaže, ktorá sa odohrávala v štáte New York, kde zadaním bolo urobiť obytnú bunku pre umelca. Prihlásilo sa tam aj štúdio Nice Architects, ktoré v tom čase tvorili Soňa Pohlová, Tomáš Žáček a Igor Žáček. V priebehu niekoľkých desiatok hodín prišli s nápadom obytného vajca, ktoré bude zároveň udržateľné a zároveň bude rešpektovať životné prostredie, pričom predstavili prvé skice.

Zobraziť celú galériu (10)
Ilustračný/Ecocapsule

Súťaž nevyhrali, ale jeden z veľkých portálov, ktorý sa zaoberá dizajnom, architektúrou a všeobecne zelenými témami, inhabitat.com si ich vybral spomedzi 10 najlepších návrhov. Prvá virálna vlna sa dostavila až po zverejnení článku na spomínanom portáli. Ľudia objavili kapsulu a začali o nej komunikovať, no stále išlo len o skicu a ani samotní autori mali iba veľmi nejasnú predstavu, ako by projekt mohol energeticky fungovať.

V podstate môžeme povedať, že celé  to bola len fantázia autorov a v tej dobe by to ani nemohlo fungovať, nakoľko vývoj jednotlivých komponentov nebol ešte tak ďaleko, aby boli použiteľné.

Aj napriek neúspechu v súťaži sa však autori svojho nápadu nevzdali. Čo nasledovalo potom?

Autori sa venovali svojim bežným projektom a podľa slov nášho CEO Tomáša Žáčka, venovali projektu Ecocapsule približne hodinu týždenne, nakoľko boli pracovne veľmi vyťažení. Nakoniec sa rozhodli, že projekt musia nejakým spôsobom posunúť o čom svedčí aj jedna pekná historka.

Náš CEO chcel ísť na Websummit do Dublinu, no nie kvôli samotnému podujatiu – chcel sa stretnúť s Elonom Muskom, ktorý sa mal na podujatí zúčastniť. Kvôli tomu, aby sa tam mohol vôbec prihlásiť, vytvoril z Ecocapsule startup. Keď tam prišiel, tak nakoniec zistil, že Elon Musk tam bol o rok skôr, ale Ecocapsule už startupom zostala.

Feedback na Ecocapsule bol výborný, no neexistoval žiadny prototyp, takže sa zakladatelia rozhodli, že investujú svoje vlastné peniaze do jeho výroby. Následne zaznamenali obrovský úspech na startupovom festivale Pioneers vo Viedni, po ktorom začala ďalšia silná virálna vlna. Zakladatelia dostali za jeden rok až 15 tisíc e-mailov od potenciálnych záujemcov a fanúšikov, čo je šialené číslo.

Ecocapsule je projekt, ktorý je určite aj vďaka použitým technológiám finančne náročný. Akým spôsobom ste zháňali financie na ďalší vývoj a rast?

Spojili sme sa s crowd-investingovou platformou Crowdberry, čo je mimochodom taktiež startup. V prvom kole sa vyzbieralo 750 tisíc eur, čo je výborné číslo napríklad pre softvérovú spoločnosť, no pre hardvérový startup je to málo.

V druhom kole sa vyzbieralo niečo okolo 2 miliónov eur, čo je suma s ktorou sa už dalo pracovať. Forma spolupráce s Crowdberry dávala zmysel aj preto, že sa stali našimi partnermi. Pomohli nám s biznis plánom, vybavovaním, či právnymi záležitosťami a previedli nás procesom investície. Prebrali isté typy úloh, ktoré nutne musia s takýmto projektom prísť.

Predpokladám, že sa Váš tím postupne rozširoval. Koľko ľudí sa do projektu pustilo v začiatkoch a koľko ich je v  súčasnosti?

Na začiatku tvorili tím traja ľudia, teraz je nás dvadsať a ďalší pracujú vo výrobe. Tím tvoria výlučne ľudia na Slovensku a musím povedať, že sme tak trochu zvláštny startup, lebo sme všetci už trošku starší. Vekový priemer je okolo 34 rokov, čo je na startup skôr nezvyčajné a my už máme aspoň jednu kariéru za sebou. Ja som bol napríklad vysokoškolský profesor, no máme tu aj ľudí, ktorí boli úspešní architekti, no všetkých nás zlákala myšlienka Ecocapsule a nejaký spôsobom sme tomu chceli pomôcť.

Zobraziť celú galériu (10)
Ecocapsule si je možné prenajať pri Zuckermandeli v Bratislave, Ecocapsule

Aj napriek tomu, že zďaleka nie všetko je tu ideálne, po čase strávenom v zahraničí sme sa rozhodli zostať na Slovensku a založili sme si tu rodiny. Mnohí z nás majú deti, čo je ďalšia vec, ktorá je trochu iná oproti tým bežným startupom.

Možno aj vďaka tomu je náš pohľad na svet a biznis trochu iný. Rozhodli sme sa robiť na Slovensku a radi ho reprezentujeme. Vyrábame lokálne, zamestnávame tu ľudí, odvádzame tu dane. Veľmi dobre spolupracujeme s Ministerstvom zahraničných vecí. Pracujú tam šikovní ľudia, z ktorých sa tešíme a oni sa tešia z nás.

S Ecocapsule sa určite plánujete dostať na svetové trhy. Ktorý trh je pre Vás najzaujímavejší z pohľadu biznisu a ktorý naopak najmenej?

Relevantný pre nás nie je napríklad trh V4 (Slovensko, Maďarsko, Poľsko, Česká republika). Väčšina ľudí, ktorí majú 80 tisíc eur nazvyš, si kúpia skôr niečo, s čím sa môžu lepšie odprezentovať pred svojím okolím, čo Ecocapsule nie je.

Je to väčšinou auto, takže náš klient potrebuje byť už trochu inde v ekologickom zmýšľaní a hlavne to musí byť prierez toho, že ten človek musí mať dostatok financií a zároveň aj musí byť ochotný rozmýšľať ekologicky. Ľudia v postkomunistických krajinách takto zatiaľ nerozmýšľajú.

Zobraziť celú galériu (10)
Kapsulu je možné premiestniť takmer kamkoľvek, Ecocapsule

Jednoznačne najzaujímavejšie trhy z pohľadu biznisu sú pre náš Spojené štáty, krajiný západnej EU, Austrália a Japonsko. Na druhej strane, ľuďom na Slovensku chceme ukázať, že sa to dá. Zúčastňujeme sa rôznych podujatí, chodievame prednášať na vysoké školy a zároveň s niektorými aj spolupracujeme na rôznych projektoch.

Máme tu množstvo mladých šikovných firiem, pozrite sa na Pixelfederation, Touch4IT – mohol by som dlho pokračovať. Myslím si, že pri problémoch, ktoré naša krajina má, je potrebné ľuďom dať nádej a ukázať, že nie je nutné odtiaľto utekať.

Ecocapsule poznajú už v mnohých krajinách a robíte tak Slovensku veľmi dobrú reklamu. Akým spôsobom sa zvyknete prezentovať a v akej výške sa pohybujú náklady na marketing?

Môžem povedať, že naša prezentácia je zásluhou niekoľkoročnej mravenčej práce – nielen mojej, ale aj zvyšku nášho tímu. Nedávno sme boli napríklad dva týždne na Time Square, kde sme vystavovali Ecocapsule. Organizátori nás oslovili sami od seba, pričom veľmi chceli, aby sme prišli.  Za 11 dní nás videlo 5 miliónov ľudí, čo sa doteraz nepodarilo žiadnemu produktu zo Slovenska.

Ďalej môžem spomenúť, že sa Ecocapsule dostali aj do reklamy so známym americkým komikom Jamesom  Cordenom. Zavolala nám jedna reklamná agentúra, že robia pre veľkú banku reklamný spot s hollywoodskou superstar a chcú tam mať našu Ecocapsule. O tri mesiace na to sme už boli v Los Angeles a nakrúcali sme s Jamesom Cordenom. To sú veci, ktoré sú úplne šialené, no nie je to náhoda. Sú to výsledky tvrdej a postupnej práce.

V súčasnosti je možné si kapsulu dokonca prenajať a vyskúšať cez platformu airbnb. Umožnili sme to hlavne pre ľudí, ktorí sú zvedaví a chcú si vyskúšať aj takýto druh bývania. Kapsula je vystavená v areáli bratislavského Zuckermandelu, pričom cena je stanovená na 120 € za noc.

Náklady na PR a marketing sú extrémne nízke, nikdy sme neplatili za žiadny článok či reklamu, s výnimkou občasných sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach. Často nás kontaktujú rôzne média a sprostredkovatelia, ktorí nám ponúkajú svoje služby. Bývajú prekvapení, keď im na rovinu oznámim, že za PR sme nikdy neplatili a ani platiť neplánujeme.

Toto sú naozaj obdivuhodné veci, no vráťme sa predsa len ešte trochu na začiatok. Aké vyzerali úplne prvé kroky, pokým ste sa dostali k prvému prototypu?

Pri úplne prvom prototype ešte nefungovali solárne panely, funkčné boli iba niektoré systémy. Najskôr sme museli nájsť niekoho, kto to vôbec vyrobí a zároveň paralelne s tým sme dorábali niektoré dizajnové detaily.

Výrobcu sa nám podarilo nájsť na Slovensku. Ide o malého výrobcu, ktorý sa venuje projektom z podobných materiálov. Ide o náročnú výrobu, nakoľko tvar kapsule je neštandardný a zároveň ide o úplne nové výrobné postupy. To je aj jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre výrobu na Slovensku. Potrebujeme mať totiž celú výrobu pod dohľadom, takže výroba v zahraničí nepripadala do úvahy.

V súvislosti s výrobou kapsule ma napadlo, či evidujete vo svete existenciu kópií Vášho projektu a ako sa voči nim bránite?

Kópie už samozrejme existujú, no sú skôr smiešne a nefunkčné a samozrejme sme vždy robíme adekvátne právne kroky. Tie dávajú predovšetkým psychologický zmysel. Aj napriek tomu, že máme náš produkt chránený, tak v krajinách ako je Čína, či Rusko sa kópiám jednoducho nevyhnete.

Teraz sme mali veľkú kauzu – niekto investoval pomerne veľké peniaze do facebookovej reklamy, ktorá propagovala e-shopy, ponúkajúce kapsule za 200 dolárov.

Samozrejme, že išlo o úplný podvod, kedy človek zaplatí a nikdy mu nič nepríde. Ľudia sú však ľahko manipulovateľní a tých 200 dolárov je ešte taká čiastka, ktorú sú ľudia ochotní zaplatiť aj keby mali o ňu prísť. Takže aj na toto sme museli reagovať komunikačnou kampaňou.

Kópie existujú pri všetkých produktoch, pri ktorých je predpoklad, že budú komerčne úspešné. Potom je už len otázka drzosti, kde je hranica medzi koncom inšpirácie a začiatkom kópie.

Spomínali ste, že aktuálne vyrábate 50 kusov v predsériovej výrobe. Budú všetky kusy rovnaké, alebo sa predsa len budú od seba v niečom líšiť?

Zmeny tam nejaké budú, no bavíme sa o detailoch, ktoré užívateľ nepocíti a ani ich neuvidí. Použijeme napríklad materiály, ktoré sú modernejšie, prípadne niečo, čo sme vylepšili. Všetko však bude spĺňať tie najväčšie nároky na kvalitu.

Kapsulu sme totiž navrhovali tak, aby vydržala dlho. Netvrdím, že je nepokaziteľná, no samotná konštrukcia by mala vydržať desiatky rokov. Aj preto pri výrobe „škrupinky“ rozhodli pre sklolaminát – ide o materiál, ktorý sa veľmi jednoducho opravuje.

Samostatnou kapitolou sú technológie, pri ktorých človek nikdy nevie. Je tam veľa techniky, tú je občas potrebné vymeniť, či opravovať. Tomu sa pri takomto projekte vyhnúť nedá.

Predpokladám, že pri návrhu bolo potrebné myslieť aj na váhu celej kapsule. Ako ste vyriešili tento problém a z akých materiálov sa kapsula vyrába?

Ecocapsule sa skladá z oceľovej konštrukcie na ktorej je „škrupinka“, ktorá pozostáva zo sklolaminátu. Výplň pozostáva z PUR peny, ktorá je použitá hlavne z toho dôvodu, že má extrémne dobré izolačné vlastnosti a zároveň je ľahká.

Samotná kapsula má skoro dve tony, takže potrebujeme čo najľahšie materiály pre jednoduchý transport, no zároveň musí mať určitú váhu, ktorá odolá vetru. Najmä kvôli elektronike garantujeme, že kapsula vydrží teploty od – 10 až po + 40 stupňov Celzia.

Zobraziť celú galériu (10)
Ilustračný/Ecocapsule

Rozloha interiéru 8,2 m2, z toho úžitková plocha je 6,3 m2. Vhodný je pre jedného alebo maximálne dvoch ľudí. Interiér je vyrobený z ľahkých a odolných materiálov. Dizajnovo sme niekde medzi leteckým, lodným a karavanovým dizajnom. Napríklad dvere sú inšpirované lietadlom, umývadlo v kuchyni je riešené tak, že batériu si dokáže človek vytiahnuť a je z nej sprcha, čo je zasa inšpirované lodným dizajnom.

Ako už bolo spomenuté, tak Ecocapsule je sebestačný domček, ktorý je prešpikovaný najrôznejšími technológiami. Aké technológie v nej môžeme nájsť?

Kapsula je závislá výlučne od zelenej energie. Má solárne panely s maximálnym výkonom 880 W a veternú turbínu s vrtuľou s výkonom 750 W. Získaná energia sa dostáva do 9,7 kWh batérie, no v prípade núdze je dostupný aj konektor, pomocou ktorého sa dajú batérie dobiť či už priamo z elektrickej siete, alebo z nabíjačky na elektroautá. V kapsule sa nachádza aj modem, Wi-Fi, vieme urobiť aj satelitné Wi-Fi, no to je už dosť drahá záležitosť.

Zobraziť celú galériu (10)
Ecocapsule sa cíti najlepšie na miestach, kde je dostatok slnka a vetra, Ecocapsule

K Ecocapsule dávame aj manuál respektíve odporúčaniam ako sa správať energeticky čo najefektívnejšie – napríklad aj aké jedlá je vhodné variť. Vieme majiteľovi aj poradiť v tom, kde je najlepšie miesto na umiestnenie kapsule a ktorým smerom natočiť, aby sa maximalizoval zber energií.

Kapsula zbiera dažďovú vodu, ktorú vie filtrovať do pitnej podoby. Máme tam výkonný filtračný systém, ktorý pozostáva z uhlíkového filtra, makrofiltra a až dvoch UV LED lámp za sebou. Systém dokáže spraviť z dažďovej vody nezávadnú vodu. Máme tam však aj systém, kde priamo do nádrží viete načerpať vodu z akéhokoľvek prírodného zdroja. Tie filtre sú naozaj také dobré, že dokážu prefiltrovať vodu takmer odkiaľkoľvek.

Odpad riešime suchou separačnou toaletou, kde moč ide do jednej z nádrží, kde ho potom po zriedení vodou viete vypustiť kamkoľvek do prírody. Keď je moč zriedený, tak je pre prírodu neškodný. Fekálie sú riešené tak, že sa zbierajú do špeciálnej rozložiteľnej tašky, ktorá sa samozrejme podľa potreby musí vymieňať.

Likvidovať fekálie môžeme rôznymi spôsobmi. Pokiaľ je kapsula postavená na určitom mieste dlhodobo, tak odporúčame zakúpiť prenosný kompostér, kde stačí dať tabletky s baktériami a v priebehu dvoch mesiacov z toho máte vysokokvalitný kompost, ktorý potom môžete použiť alebo niekomu darovať, napríklad farmárom. Ak sa kapsula často presúva, tak stačí tašku s fekáliami zakopať približne meter pod zem a ono sa tom samo v prírode rozloží.

Kapsula je sebestačný domček, ktorý nie je určený na to, aby v ňom človek trávil celé dni. Má však majiteľ možnosť prispôsobiť si aspoň interiér alebo exteriér podľa svojich predstáv alebo je jasne stanovený dizajn, ktorý bude vo všetkých kapsulách identický?

Kapsulu treba brať ako ubytovaciu jednotky, ktorá sa veľmi slušne postará o Vaše základné potreby. To znamená osprchovať, navariť si, veľmi dobre sa vyspať, či popracovať, ak je to potrebné. Hlavná pointa je však v tom, kde je kapsula umiestnená. Ona sa o Vás postará, no všetko ostatné na Vás čaká vonku.

Čo sa týka prispôsobenia, tak ponúkame niekoľko farebných verzií exteriéru, či podláh, povrchov. Môže sa rozhodnúť, či chce alebo nechce chladničku a taktiež je možné mať batérie s o niečo vyššou kapacitou.

Zaujímavosťou je možnosť zakúpenia pontónu, takže z Ecocapsule môžete mať  plnohodnotný hausbót. Vyrábame aj špeciálny vozík za auto na prepravu kapsule.

Ecocapsule pravdepodobne nie je lacný špás. Koľko peňazí si musím pripraviť a aké sú Vaše plány na najbližšie obdobie?

Ecocapsule stojí v prvej sérií 79 900 €. Kapsula nikdy nemala byť iba luxusným produktom, no momentálne nevieme ísť s cenou nižšie. Chceme si zachovať aj luxusnú líniu, ale nebude to len o tom. Našim cieľom je, aby kapsula bola dostupná pre strednú triedu –  teda v krajinách, kde stredná trieda existuje. Pre Nemcov, Holanďanov, Škandinávcov, či Američanov je aj naša úvodná cena prijateľná.

Je potrebné si uvedomiť, že je to dom plný technológií. Samozrejme, že by sme boli radi, keby sa nám kapsulu podarilo vyrobiť za 20 000 €, no to zatiaľ nie je možné. Určite sa však chceme dostať v roku 2020 na sériovú výrobu, ktorá by mala „stlačiť“ ceny o niečo nižšie.

Máme ambíciu vyrábať približne 400 kusov ročne. Výroba jednej kapsule zaberie približne týždeň a pol, no v prípade továrenskej sériovej výroby sa vieme dostať na tri dni.

Zobraziť celú galériu (10)
Hromadnou výrobou sa môže docieliť zníženie súčasnej ceny domčeka, Ecocapsule

V budúcnosti plánujeme vytvoriť aj moduly, kedy sa budú kapsule vedieť spájať. Nie je to však jednoduché, nakoľko sa musíme z energetického hľadiska držať určitých parametrov, aby to spĺňalo všetko to, čo ponúka aj súčasná kapsula.

S kapsulou sa dá veľmi pekne hrať a do budúcnosti plánujeme rôzne ďalšie doplnky, ktoré sa budú dať dokúpiť ako je napríklad dodatočný zdroj s viacerými batériami, kde sa bude hromadiť zozbieraná energia, či nástenná záhrada na pestovanie byliniek.