Plusy

+ Menší ale výživný diel obľúbenej série
+ Vizuálne podmanivá atmosféra blízkeho východu
+ Návrat ku koreňom značky
+ Niekoľko spôsobov infiltrácie objektov
+ Predmety na zbieranie
+ Jednoduché hlavolamy

Mínusy

- Chýba motion capture postáv v rozhovoroch
- Pri súbojoch problémy s kamerou
- Občas ťažkopádne lezenie
- Príšerná umelá inteligencia nepriateľov
- Okrem príbehu neprináša do série nič nové

Najpredávanejšia séria Ubisoftu sa po troch rokoch od vydania Valhally dočkala ďalšieho pokračovania, tentokrát vo forme menšej hry, ktorá sa však vracia ku koreňom z roku 2008. Herný súboj bratstva asasínov proti templárom pretrváva už cez 15 rokov, počas ktorých sme sa dočkali mnohých rozšírení gigantickej príbehovej línie.

Preskúmali sme mnoho lokalít a historických období, od starovekého Egyptu, až po priemyselnú revolúciu vo Viktoriánskej dobe. Postupne sa pridávali nové mechaniky, ktoré v posledných troch tituloch viedli k odklonu série od typickej stealth akcie k hlbšiemu RPG štýlu s hromadou zbraní a ich štatistík.

FonTech

Teraz sa však autori vracajú späť k mechanikám, ktoré zdobili sériu od jej prvopočiatkov a zaiste potešia fanúšikov Altaira a Ezia. Očakávaj komornejšie mestské prostredia Bagdadu, ale aj prieskum okolitej púšte a to všetko v deviatom storočí, kedy sa ešte tajní zabijaci nazývali Hidden Ones.

V novinke preberieš úlohu Basima, pouličného zlodeja, ktorý si v meste Anbar privyrába prácami pre Dervisa. Ten je zároveň Basimovou spojkou s Hidden Ones, s ktorými sa však Basim doteraz osobne nestretol, čo sa ale čoskoro zmení.

FonTech

Pokazená lúpež spojí Basima s hlavnou predstaviteľkou Hidden Ones, Roshan, ktorá sa ho ujme a privedie ho do svojho spolku, sídliacom v legendárnej pevnosti Alamut. Podrobí sa tvrdému tréningu a po presune do Bagdadu začína s odhaľovaním a likvidáciou členov Rádu, ktorý sa neskôr v histórii transformoval na Templárov.

Mesto je rozdelené na niekoľko častí, nájdeš tu Karhskú tržnicu, industriálny dištrikt Harbiyah či vnútorné mesto, ktoré je oddelené od zvyšku Bagdadu vysokým múrom. Dizajn každej zo štvrtí je výborný, pri stenách domov posedávajú obyvatelia a je tu mnoho úzkych uličiek, ktoré ti pomôžu v úteku pred strážami.

FonTech

Podobne ako v prvých inštanciách, aj tu funguje úroveň hľadanosti, ktorá sa zvyšuje, ak si pristihnutý pri zabíjaní, vykrádaní vreciek, či iných nelegálnych činnostiach. Hľadanosť má tri fázy, v prvej ťa budú počas prechádzky ulicami spoznávať civilisti a niektorí z nich privolajú stráže.

V druhej sa zväčšia počty lukostrelcov na strechách a v tretej ťa čaká veľký problém, pretože sa na teba zavesí elitná stráž Shakiriyya. Pokiaľ sa s ňou dostaneš do súboja, šanca na prežitie je skutočne nízka.

FonTech

Jediným spôsobom, ako znížiť hľadanosť je strhávanie plagátov alebo podplatenie lokálnych hlásateľov pomocou tokenov. Tokeny sú novou doplnkovou menou popri obyčajných peniazoch a získavaš ich za plnenie vedľajších úloh.

Okrem toho, že tokeny ťa dokážu zbaviť hľadanosti, ich môžeš použiť aj na odlákanie stráží, pokiaľ nimi zaplatíš hudobníkom alebo žoldnierom. Na únik pred otravnými hliadkami ti poslúžia rovnaké techniky ako v predošlých hrách a teda splývanie s davom či skok do sena.

FonTech

Pri štruktúrach misií musíme pochváliť tvorcov, ktorí zakomponovali hneď niekoľko možností infiltrácie do nepriateľských objektov, vrátane tradičného lezenia po stenách, cez podplatenie skupiny obchodníkov, s ktorými dokonalo splynieš, až po tajné vchody, ktoré ti pomôže odhaliť Enkidu, orlí partner Basima.

S jeho pomocou vieš ľahko nájsť cieľ, či označiť nepriateľov a následne ich čo najviac potichu zlikvidovať, čím znížiš pravdepodobnosť odhalenia. Okrem tradičnej skrytej čepele ti pomôžu aj hádzacie dýky, pasce, či pyrotechnika, ktorá odvedie pozornosť stráží. Ako už je v sérii štandardom, aj tu nájdeš orlí zrak, ktorý ti odhalí nepriateľov, ich zorné pole a poklady v okolí.

FonTech

Jedno veľké mínus musíme udeliť za umelú inteligenciu postáv, ktorá je jednoducho príšerná. Stráže nemajú takmer žiadne periférne videnie a aj keď stojíš hneď vedľa nich, tak ti nehrozí odhalenie. Navyše aj interakcia hapruje a občas sa stane, že namiesto osoby, ktorú chceš potichu zabiť, sa Basim otočí a zabije niekoho úplne iného, čím sa odhalí a strhne na seba pozornosť.

Skrývanie a stealth prístup je dôležitý na prežitie, pretože súboje sú pekelne ťažké a to najmä, keď sa pripoja ťažkoodenci, ktorým dokážeš spôsobiť poškodenie iba od chrbta. Proti útokom nepriateľov budeš zo začiatku používať iba úskok a odrazenie, ktoré ťa po následnom útoku vo väčšine prípadov odmení pohľadom na štýlové zabitie súpera.

FonTech

Súbojový systém sa nevyhol vadám a často sa stáva, že sa Basim nezameria na nepriateľa, ktorého by si chcel, prípadne po zlikvidovaní jedného okamžite neprepne svoju pozornosť na iného súpera. Potom už ti nezostáva nič iné, ako použiť liečivý nápoj, ktorý tu nahrádza automatické dopĺňanie zdravia.

Autori upustili od prehnaných RPG elementov a tak už tu nenájdeš tisícky zbraní, kvôli ktorým by si každých desať minút otváral inventár a kontroloval, či náhodou nie je silnejšia ako tá, ktorú máš práve v ruke. Namiesto toho budeš hľadať nové meče a dýky vo vopred stanovených truhliciach zobrazených na mape, pričom sa líšia silou a špeciálnymi vlastnosťami.

FonTech

Jedna zbraň tak môže mať slabšie základné poškodenie, no po úspešnom odrazení útoku sa poškodenie na určitý čas rapídne zvýši. Vďaka týmto vlastnostiam zbraní si tak dokážeš prispôsobiť postavu svojmu hernému štýlu.

Všetky zbrane a obleky majú tri úrovne a je možné zvyšovať ich u kováčov a krajčírov za suroviny, ktoré nájdeš v kontajneroch roztrúsených po svete. Okrem predmetov na vylepšovanie v nich nájdeš aj veci, ktoré sú určené iba na predaj obchodníkom.

FonTech

Zároveň tu nájdeš aj strom schopností, v ktorom nájdeš nové bojové pohyby, vylepšenie orla, ale aj reťazové zabitie. Autori však zrušili systém levelovania pomocou skúsenostných bodov a body schopností tak budeš získavať za splnené misie.

Tie sú dostatočne rozmanité, budeš prenasledovať a eskortovať osoby, infiltrovať vojenské objekty a, samozrejme, likvidovať ciele, ku ktorým sa dopracuješ pomocou novej záložky vyšetrovania. Neočakávaj však nič prepracované, v podstate ide o splnenie niekoľkých hlavných misií, aby si sa dopracoval ku svojmu cieľu podobne, ako tomu bolo v úplne prvej časti.

FonTech

Okrem hlavnej dejovej línie môžeš plniť aj vedľajšie úlohy od rôznych spoločenstiev, ako sú obchodníci, či rebeli. Pri prechádzaní svetom nájdeš truhlice, ktoré obsahujú novú výzbroj, ale narazíš aj na rôzne artefakty, ktoré ti po vyzbieraní odomknú unikátnu výbavu.

Okrem mestského prostredia sa dostaneš aj do púšte, ktorá skrýva mnoho ukrytých tajomstiev. Niektoré sú skryté za jednoduché hlavolamy s presunmi objektov, k iným sa budeš dostať cez nepriateľské hliadky. Pohyb na dlhšie vzdialenosti ti zjednoduší kôň alebo ťava, ktorému vieš prikázať, aby sa držal na ceste a nemusíš tak neustále dávať pozor na to, kam ideš.

FonTech

Autori si pripravili aj niekoľko prekvapení. Napríklad AC1 filter ti zmení celkový tón obrazu na modrú a budeš si tak môcť zaspomínať na klasiku z roku 2008. V Alamute, pevnosti Hidden Ones, si zas môžeš podľa chýbajúceho prstu všimnúť, ktoré postavy prešli zasvätením do spolku.

Po vizuálnej stránke ide jednoducho o očarujúce dielo. Atmosféra blízkeho východu je tu zachytená vďaka vynikajúco spracovaným hlineným budovám, dobovými kusmi oblečenia a celkovým ruchom v ľudnatých uliciach arabského mesta. Z času na čas nájdeš aj nejakú menšiu chybičku krásy v podobe chýbajúcej textúry, no nejde o nič, čo by ti pokazilo zážitok z hrania. Podobné nedostatky navyše určite vyriešia aj chystané aktualizácie.

FonTech

Autori si dali záležať aj na efektoch piesku vo vzduchu a nasvietením z horúceho púštneho slnka. Je škoda, že Ubisoft neinvestoval peniaze do motion capturu pri rozhovoroch, keďže moderná AAA hra by si ho naozaj zaslúžila a pozdvihol by ju ešte o úroveň vyššie.

Na najnovších konzolách si budeš môcť zvoliť jeden z dvoch vizuálnych režimov. Prvý je zameraný na kvalitu a nájdeš v ňom viac detailov za cenu nižšej snímkovej frekvencie, ktorá v preľudnených oblastiach často nedosahuje ani očakávané minimum 30 FPS.

FonTech

Druhý režim ti umožní hrať pri 60 snímkach za sekundu so zníženými detailmi, no aj tak hra vyzerá fantasticky a určite by mal byť voľbou číslo jeden. Podobne ako v predošlých hrách, aj tu ťa čakajú občasné chyby pri kontakte s predmetmi, keď budeš musieť nájsť správnu pozíciu, aby sa ti zobrazila výzva na interakciu.

Lezenie sa tiež vrátilo o niekoľko rokov dozadu a napríklad na synchronizačnú vežu sa už dostaneš iba po vopred vytýčenej trase. To, samozrejme, prinieslo niekoľko otravných problémov a často sa ti stane, že Basim skočí niekde kam by nemal alebo vlezie do okna až po piatich neúspešných pokusoch.

FonTech

Na vedľajších postavách si občas všimneš neprirodzené, či až komické pohyby. Očakávame však, že Day One patch vyrieši väčšinu z týchto chýb a hru si budeš môcť užiť bez zbytočných problémov.

Verdikt

Pokiaľ ti prekážalo smerovanie série Assassin´s Creed v posledných častiach, tak si Mirage užiješ. Návrat ku klasickej mestskej hrateľnosti, známej z prvých častí, je tu v plnej paráde a svojím vizuálom očaruje. V prostrediach Bagdadu nájdeš obchodné uličky a paláce, ktoré ti pripomenú úplne prvú časť série s Altairom.

Basim sa dokáže naučiť nové schopnosti výmenou za úspešne zvládnuté misie a útočí pomocou meča a dýky, doplnenými o skrytú čepeľ na tiché zabitia. Jeho zbrojný arzenál je rozšírený o hádzacie nože, fúkaciu zbraň, či míny alebo dymové bomby, ktoré ti pomôžu s útekom pred prenasledovateľmi.

FonTech

Súbojový systém je jednoduchý, budeš  používať iba odrazenie, úskok a útok, no budeš sa snažiť najmä o tichý postup, aby si sa súbojom kvôli ich náročnosti vyhol. Pri páchaní nelegálnych aktivít sa bude zvyšovať tvoja hľadanosť a s jej znížením ti pomôže tradičné strhávanie plagátov.

Pre nadšencov zbierania je tu mnoho pokladov roztrúsených po celej mape, pričom niektoré sú ukryté za jednoduchými puzzle prvkami. Objavovať budeš aj v okolitej rozľahlej púšti, kde sa nachádzajú tajné tunely, ale aj oázy, ktoré môžu ukrývať užitočné predmety.

Vizuál ťa očarí, no titulu škodí absencia motion capturu, drobné chyby, ale aj chabá umelá inteligencia nepriateľov. K tomu pocítiš problematickú interakciu s predmetmi a občasné glitche pri pohyboch postáv.

FonTech

Celkovo sa však titul vydaril a ide o pôsobivú službu fanúšikom, ktorý však neprináša do série nič nové, no opäť odhaľuje kúsok príbehu z obrovskej mozaiky vytváranej Ubisoftom už od roku 2008. Assassin´s Creed Mirage si zahráš na PC, PlayStation 4 a 5, Xboxoch One a Series X/S, no po novom už aj na iPhone 15 Pro.

HODNOTENIE

8/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú