Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Konečne to máme čierne na bielom. Na oficiálnej stránke Microsoftu šéf hernej divízie Microsoftu, Phil Spencer, konečne ukončil špekulácie ohľadom výkonu next-gen konzoly od amerického výrobcu.

Poďme sa teda pozrieť, s akým „železom“ Microsoft na trh pred tohtoročnými Vianocami vyrukuje.  Xbox Series X má byť najvýkonnejšiou konzolou v histórii spoločnosti, konzola bude bežať na upravenom procesore AMD Zen 2 s architektúrou RDNA. Výpočtová sila bude 4-krát vyššia ako v prípade Xbox One, grafický výkon konzoly bude vskutku impozantný – 12 teraflopov.

Xbox

V oblasti grafického výkonu bude nový Xbox až osemnásobne výkonnejší ako pôvodný Xbox One. V porovnaní s vylepšenou verziou Xbox One X, ktorý je momentálne najvýkonnejšiou konzolou na trhu, ponúkne Series X dvakrát lepší výkon. Avizované vyhlásenia o skutočnom generačnom skoku teda nebudú len marketingovým ťahom, ale realitou.

O hardvérovej podpore raytracingu sa hovorilo ako o hotovej veci, čo Phil Spencer vo svojom príspevku potvrdil. Očakávať teda môžeme pokročilé snímanie a zobrazovanie svetla, realistickejší vizuál i nasvietenie herného sveta.

Novinkou bude technológia Variable Rate Shading (VRS), ktorá vývojárom umožní použiť nevyužitý grafický výkon na zlepšenie kvality objektov alebo postáv v hre.  Výsledkom má byť stabilnejší počet snímok pri vysokom rozlíšení bez straty kvality výsledného obrazu. Ako nová technológia patentovaná spoločnosťou vyzerá v praxi môžeš nájsť na videu vyššie.

Rozlúčte sa s loadingom

Nový Xbox má na trh prísť s heslom „viac hrania, menej čakania“. Microsoft mal zapracovať na zvýšení odozvy zariadenia prakticky vo všetkých smeroch. Postará sa o to predovšetkým SSD disk, vďaka ktorému budú časy načítavania prakticky minulosťou.

Konzola tiež vďaka funkcii Quick Resume umožní mať v pozadí otvorených hneď niekoľko herných titulov, medzi ktorými si bude môcť hráč prepínať prakticky bez akéhokoľvek načítavania.

Skutočnosťou je tiež avizovaná zvýšená odozva ovládača. Komunikácia medzi konzolou a ovládačom má byť citeľne rýchlejšia použitím Dynamic Latency Input (DLI). Nová technológia má optimalizovať protokol s vysokou šírkou pásma patentovaný Microsoftom a zabezpečiť okamžitú synchronizáciu signálov medzi konzolou a herným ovládačom.

Konzola na trh rovnako príde s podporou HDMI 2.1 a ponúkne variabilnú obnovovaciu frekvenciu (VRR) i automatický režim nízkej latencie (ALLM), vďaka ktorému bude televízor či monitor automaticky prepnutý do režimu s najnižším možným oneskorením. VRR zasa prispôsobí obnovovaciu frekvenciu televízora na frekvenciu hry, čím sa zabráni tearingu a minimalizujú sa input lagy. Oficiálna už je tiež informácia, že Series X bude podporovať zobrazovanie pri 120 snímkach za sekundu.

Bohatá spätná kompatibilita

Podobne ako Xbox One bude aj Series X plne kompatibilný so staršími hrami. Konkrétne s takmer všetkými titulmi zo všetkých štyroch konzolových generácií od Microsoftu. Nová konzola teda príde s podporou hier z prvého Xboxu, Xbox 360, ale tiež aj titulov z Xbox One. Všetky tituly by mali byť automaticky graficky vylepšené a majú plne využiť výkon novej konzoly. Znamená to napríklad stabilnejšie snímkovanie, rýchlejšie načítavanie či vyššie rozlíšenie.

Microsoft

Herná spoločnosť zároveň sľubuje, že žiadnu hru si zákazník nebude musieť zakúpiť dvakrát. Postarať sa o to má technológia Smart Delivery, ktorá hráčovi vždy ponúkne verziu hry podľa zariadenia, na akom ju chce hrať.

Príkladom je exkluzivita Halo Infinite, ktorá bude dostupná ako na Xbox One, tak aj na Series X. Ak si ju hráč zakúpi na Xbox One a neskôr si ju bude chcieť vychutnať na next-gen konzole, vďaka crossbuy si ju bude môcť bezplatne stiahnuť vo vylepšenej verzii aj na Series X.

Cena zatiaľ neznáma

Aj napriek odhaleniu konkrétneho výkonu Microsoft zatiaľ ohľadom cenovky novej konzoly naďalej mlčí. V tomto prípade herný výrobca nepochybne čaká aj na konkurenčnú Sony, ktorá o PlayStation 5 zatiaľ príliš veľa neprezradila. Očakáva sa však, že cenová relácia by sa mala pohybovať na úrovni okolo 500-600 eur.

Herná spoločnosť navyše s veľkou pravdepodobnosťou plánuje predstaviť aj druhú, lacnejšiu variantu konzoly, ktorá má byť vyvíjaná pod názvom Project Lockhart. Daňou za nižšiu cenu však pochopiteľne bude aj nižší výkon.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú