Vodíkové lietadlo je našou revolučnou budúcnosťou. Na jeden záťah zvládne tisíce kilometrov
Singapurská spoločnosť HES Energy Systems pracuje na unikátnom vodíkovom lietadle, ktoré pomenovala Element One. Ako informuje portál Interesting Engineering, futuristické lietadlo má disponovať až štrnástimi vrtuľami.
Elektrické vs. vodíkové vozidlá – toto je aktuálne vo svete veľká téma, ktorá rozdeľuje ľudí na dva tábory. Zatiaľ čo niektorí sa pri elektromobiloch prikláňajú k batériovým autám, iní preferujú autá na vodík. Ekologické formy dopravy sa však neriešia iba na cestách, ale aj vo vzduchu.
Podľa správy Marketsand Markets sa odhaduje, že do roku 2030 bude mať trh s vodíkovými lietadlami hodnotu viac ako ako 6 miliárd eur, odborníci preto vidia v tejto technológii v spojitosti s leteckým priemyslom veľký potenciál.

Vodíková lietadlá však nebudú lietať skôr ako ich niekto nevyvinie. Jednou takou spoločnosťou, ktorá na vodíkovom vrtuľovom lietadle pracuje, je singapurská firma HES Energy Systems.
Tiché lietadlo s nulovými emisiami
Okrem toho, že vodíková technológia je maximálne ekologická, prináša takáto forma pohonu aj ďalšie benefity. Vodíkové články vyrábajú elektrinu. V podstate sa tak jedná o elektricky poháňané lietadlá a už z elektromobilov je všeobecne známe, že sú veľmi tiché.

Revolúcia leteckého priemyslu? Briti vyvíjajú futuristické lietadlo s „eko-pohonom“ aj batériami
Takéto vodíkové lietadlo by tak mohlo lietať aj na letiská, ktoré majú obmedzené prevádzkové hodiny, pretože sa nachádzajú v blízkosti obydlí. Na takéto letiská napríklad veľké prúdové lietadlá nemôžu lietať v nočných hodinách.

Element One má pritom využívať ultraľahké vodíkové články, ktoré sú schopné dodávať viac ako 500 Wh/kg. HES Energy Systems bola skúpa na detailnejšie informácie, no na základe renderov môžeme vidieť, že lietadlo Element One disponuje až 14 vrtuľami a každá z nich je pripevnená k svojmu vodíkovému článku.
Malé lietadlo dokáže prepraviť maximálne 4 pasažierov, no na jednu nádrž zvládne preletieť aj 5 000 km. Nízky počet pasažierov, ktorý dokáže Element One prepraviť, je zámerný. Spoločnosť HES Energy Systems chce zo svojho lietadla vytvoriť skôr „letecký taxík“ než prostriedok hromadnej dopravy.

„Dotankovanie“ má pritom trvať iba 10 minút. V lietadle Element One sa totiž majú vymieňať celé nádrže s vodíkom, ktoré sa dotankujú mimo konštrukcie lietadla. Aj materská spoločnosť HES Energy Systems, firma ISAE-SUPAERO, pracuje na vlastnom ekologickom lietadle, ktoré má byť navyše plne autonómne.
Pohon má taktiež zabezpečovať vodík a spoločnosť ISAE-SUPAERO chce v blízkej budúcnosti zvládnuť autonómny let cez južný Atlantik o dĺžke viac ako 3 000 km. Takéto „lietajúce taxíky“ by mohli úplne zmeniť budúcnosť prepravy na stredné vzdialenosti.
Okrem prácach na lietadle spoločnosť pracuje aj na službe „zdieľaných letov“, ktoré by fungovali podobne ako Uber či Bolt v automobilovej doprave. Už čoskoro si tak z Bratislavy do Košíc možno budeš môcť okrem lístka na autobus alebo vlak objednať aj vlastné ekologické lietadlo.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

Polícia varuje: Na východe Slovenska miznú autá, zlodeji cielia na jednu značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		