Vydržali pri teplote 1 100°C. Vedci vyriešili najväčšie riziko elektromobilov, autá budú extrémne bezpečné
Elektromobily sa v posledných rokoch tešia čoraz väčšej popularite, no ich používanie prináša aj nové bezpečnostné výzvy, najmä pokiaľ ide o riziko požiaru. Vedci zo Southwest Research Institute (SwRI) predstavili inovatívnu metódu na minimalizáciu rizík spojených s poškodenými elektromobilmi a ich batériami. Táto prelomová metóda bola úspešne otestovaná v podmienkach, ktoré simulovali požiar s teplotami presahujúcimi 1 000 °C. O téme informoval portál Interesting Engineering.
Prečo je táto metóda potrebná?
Elektromobily používajú prevažne lítium-iónové batérie, ktoré sú mimoriadne horľavé. Po nehode, aj keď nie je viditeľné poškodenie, môže dôjsť k tzv. „tepelnému úniku“. Ide o jav, pri ktorom sa batéria rýchlo zahrieva, čím môže spôsobiť reťazovú reakciu a nekontrolovateľný požiar. Takéto incidenty sú obzvlášť nebezpečné, pretože ak sa požiar rozšíri, môže ohroziť nielen okolité vozidlá, ale aj budovy.
Kyle Fernandez, hlavný výskumník projektu, zdôraznil, že vozidlá poškodené pri nehodách sú potenciálnym rizikom a môžu vzplanúť kedykoľvek. „Preto je dôležité vyvinúť metódy na ich bezpečné skladovanie a prepravu,“ uviedol Fernandez.

Ako test prebiehal?
SwRI vyvinul špeciálny testovací program, keďže pre takúto problematiku zatiaľ neexistujú žiadne medzinárodne uznávané štandardy. Pri simulácii použili uzavretý kontajner, ktorý bol navrhnutý tak, aby dokázal zabrániť šíreniu požiaru. V rámci experimentu vedci simulovali požiar spôsobený tepelným únikom.
Počas testu merali teploty na vonkajších aj vnútorných stenách kontajnera pomocou termočlánkov. Hoci vnútorné steny dosiahli extrémne teploty až 1 000 °C, vonkajšie steny zostali relatívne chladné – ich teplota neprekročila 175 °C. To svedčí o vysokej účinnosti navrhnutého riešenia.
Keď požiar dosiahol vrchol, vedci do kontajnera vpustili hasiacu látku, aby otestovali nepriepustnosť systému. Aj pri takto extrémnych podmienkach kontajner úspešne odolal. Celý experiment bol monitorovaný na diaľku pomocou kamier, pričom sa zbierali aj údaje o teplote a kvalite vzduchu.

Výzvy v mestských oblastiach
Podľa amerického Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) je pri skladovaní poškodených elektromobilov potrebné dodržiavať odstup minimálne 15 metrov od iných vozidiel či budov. V mestských oblastiach, kde je nedostatok priestoru, však tento postup nie je vždy realizovateľný. Preto je nový systém navrhnutý SwRI riešením, ktoré dokáže bezpečne uskladniť poškodené elektromobily aj v obmedzených podmienkach.
Karen Carpenter, riaditeľka divízie Fire Technology v SwRI, vysvetlila, že mnohé nové technológie, vrátane elektromobilov, predbiehajú existujúce bezpečnostné štandardy. „Špecializujeme sa na vytváranie vlastných testovacích programov pre situácie, kde neexistujú zavedené metódy,“ dodala.
Budúcnosť bezpečnosti elektromobilov
Inovácie, ako je táto, predstavujú významný krok vpred pri riešení požiarneho rizika spojeného s elektromobilmi. SwRI ukázalo, že pomocou technológie a odborných znalostí je možné efektívne čeliť výzvam, ktoré prinášajú nové formy dopravy. Testy, ako tento, môžu byť základom pre tvorbu globálnych štandardov, ktoré zaručia bezpečnosť nielen vodičov, ale aj okolia.
Výsledky testu zároveň potvrdili, že bezpečné skladovanie poškodených elektromobilov je realizovateľné, čím sa otvára cesta k bezpečnejšiemu používaniu týchto moderných vozidiel v každodennom živote.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše

Policajný zásah na východe Slovenska: Žena mala dlhé mesiace zneužívať maloletú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše

