V Európe leží zlatá baňa elektromobility. Ťažiarenská firma s hodnotou 100 miliárd zainvestovala do slovenskej firmy
Inovatívna technologická spoločnosť InoBat Auto zo Slovenska získala nového investora. Je ním svetový ťažiarenský gigant Rio Tinto. Ide o spoločnosť s trhovou kapitalizáciou viac ako 100 miliárd dolárov, ktorá obchoduje na burzách v New Yorku a Londýne, informuje InoBat v tlačovej správe pre médiá.
Táto anglo-austrálska spoločnosť s centrálami v Londýne a Melbourne je kľúčovým globálnym hráčom vo vyhľadávaní, ťažbe a spracovaní nerastného bohatstva. Rio Tinto vlastní jeden z najväčších projektov ťažby lítia na svete, ktorý sa nachádza v srbskom Jadare.
Rio Tinto svojou investíciou do InoBat Auto podporí najmä vývoj ekosystému výroby batérií v Európe. Ťažba lítia v Európe spolu s výrobou batérií majú potenciál skrátiť dodacie doby a znižovať uhlíkovú stopu. Obe spoločnosti tak môžu spolupracovať na výrobe a recyklácii batérií priamo v európskom regióne.
„Naša ťažba lítia v srbskom Jadare leží prakticky na prahu európskeho trhu s elektrickými vozidlami. Sme schopní produkovať dostatok lítia na výrobu približne jedného milióna batérií pre elektrické vozidlá ročne. Preto veríme, že Jadar bude kľúčovým dodávateľom pre európsky ekosystém batérií. Dúfame, že prostredníctvom našej investície do InoBat môžeme pomôcť v rámci lokálnej výrobe týchto inovatívnych batérií,“ vyjadrila sa Marnie Finlayson, výkonná riaditeľka obchodu spoločnosti Rio Tinto.
Najväčší projekt na ťažbu lítia
Projekt v Jadare je jedným z najväčších projektov ťažby lítia, ktoré sú aktuálne v príprave. Po ukončení povoľovacieho procesu by mal mať potenciál vyrobiť približne 58 000 ton uhličitanu lítneho batériovej kvality priamo v Európe. Tá je pritom jedným z celosvetovo najväčších rastúcich trhov s elektrickými vozidlami.
InoBat ako európsky výrobca batérií so zariadením na ich výskum, vývoj a pilotným závodom vznikajúcim na ich výrobu vo Voderadoch využije partnerstvo a finančné zdroje práve na dobudovanie kapacít na Slovensku a následný rozvoj, vrátane niekoľkých gigafabrík, pričom jedna z nich by mala vyrásť aj v Srbsku.
Za spoločnosťou InoBat stojí silné konzorcium investorov a technologických spoločností vrátane vedúceho investora IPM Group (IPM), ktorý sa špecializuje na prinášanie prelomových technológií do Európy. Medzi strategických investorov a partnerov patrí ČEZ (strategická investícia v InoBat v objeme 10 miliónov eur), Matador, AEN, MSM Group, Across a Wildcat Discovery Technologies.
Batérie mimoriadnej kvality
Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Ako ďalej informuje InoBat, jeho batérie dosiahli lepšie výsledky v oblastiach energetickej kapacity, dojazdu aj životnosti. Testovanie odštartovalo v marci tohto roka a bolo zamerané na viaceré parametre.
„Výsledky potvrdzujú kvalitu našich batérií. Ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu,“ uviedol člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Zároveň dodal, že už teraz vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií a majú jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. „Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími,“ potvrdil Krokoš.
Unikátne zloženie batérie
InoBat nedávno ohlásil nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Group14 Technologies. Ako uvádza InoBat v tlačovej správe, spoločne majú priniesť revolučné lítiové batérie na báze kremíka, ktoré môžu mať až 10-násobnú energetickú hustotu oproti súčasným batériám.
Súčasné lítiové batérie používajú anódu na báze grafénu. Grafénová anóda má pomerne dobré vlastnosti a batérie s jej využitím disponujú solídnou energetickou hustotou. Anóda na báze kremíka ale môže byť podľa odborníkov až 10-krát energeticky efektívnejšia.
Group14 je priekopníkom v oblasti kremíkových batériových technológií a už teraz dokáže produkovať 120 ton kremíkových batérií ročne. V súčasnosti má ale všetky svoje kapacity vyčerpané pre zákazníkov vyrábajúcich spotrebnú elektroniku.
Spolupráca so spoločnosťou InoBat by mala prispieť k rozšíreniu výrobných kapacít a batérie na báze kremíka by tak mali byť k dispozícii aj pre výrobcov automobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde
Krutá pravda o Ficovi, Dankovi či Šimečkovi? Spýtali sme sa AI, čo si myslí o slovenských politikoch
Ak si dostal tento email, okamžite spozorni. Experti varujú Slovákov, aby neprišli o všetko
Slováci sa boja umelej inteligencie zbytočne. Toto je 7 najväčších mýtov, ktoré už dávno neplatia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predčasné dôchodky sa vymkli spod kontroly, hrozí kolaps. Do roku 2031 dodatočne pohltia 896 miliónov eur
Lekári aj pacienti zostali bez prístupu k službám: Systém ezdravie skolaboval
MIMORIADNE: V Bratislave našli 230-kilogramovú leteckú bombu, polícia evakuuje budovy
Cestujúci, pripravte sa: Nivy čaká veľká prestavba. Bude menej autobusov, viac obchodov a nové čakárne
Vlaky meškajú desiatky minút, porucha paralyzuje dôležitú trať. ZSSK sa ospravedlňuje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP