Autá značky BMW buď miluješ, alebo nenávidíš. Bavoráky sú svojimi vlastnosťami a dizajnom tak špecifické, že neexistuje možnosť byť niekde “medzi”. Posledné roky boli navyše v podaní BMW veľmi turbulentné.

Značka zásadne zmenila dizajnový jazyk, ikonické “ľadvinky” ešte viac narástli a Bavori opäť preskupili misky váh. Niektorým sa totiž väčšie a agresívnejšie ľadvinky páči, iní zmenu považujú za veľký prešľap.

To najpodstatnejšie sa však ukrýva pod povrchom a tu je BMW to “staré známe” zábavné auto so skvelými jazdnými vlastnosťami, ku ktorým sa pridali tie najmodernejšie technológie. Plug-in hybridná motorizácia, ktorú som testoval, má v tej lepšej konfigurácii až 326 koní a ja som zostal veľmi milo šokovaný, s akou spotrebou sa mi podarilo s týmto vyše 300 koňovým priestranným SUV jazdiť.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako jazdí nová generácia BMW X1
  • Akú spotrebu dosahuje plug-in hybridná motorizácia
  • Koľko prejde na jedno nabitie v elektrickom režime
  • Čo je najväčším sklamaním pri tomto aute
  • Ako vnímam technologický a dizajnový pokrok BMW

BMW aktuálne okrem čistého elektromobilu ponúka pri modeli X1 celkovo 9 motorizácií, pričom nechýba naftová, benzínová a plug-in hybridná. Aj v rámci plug-in hybridu si môžeš vybrať medzi 245-koňovou alebo 326-koňovou motorizáciou, pričom ja som testoval práve tú výkonnejšiu. X1 xDrive30e, ako už názov napovedá, má pohon všetkých štyroch kolies, elektromotor a tiež benzínový štvorvalec. Spaľovací motor má v tomto prípade 150-koní a elektromotor až 177-koní.

Mário Šimovič/FonTech

Z 0 na 100 km/h to dá za 5,6 sekundy, ide teda naozaj o ostré SUV. S dávkou výkonu sa nesie ruka v ruke aj famózny podvozok. Pri ostrej jazde som takmer ani necítil, že šoférujem vysoké SUV. Podvozok je dostatočne tvrdý a kolesá nasledujú volant s ukážkovou presnosťou. Mimochodom, volant v BMW s hrubým vencom je tak dokonalý, že počas šoférovania som mal prakticky nonstop ruky ukážkovo v polohe “za desať dve”.

Mário Šimovič/FonTech

Zároveň však podvozok dokáže byť aj komfortný. Priznávam, nejde o najdokonalejšie filtrovanie nerovností, aké som v autách danej triedy zažil, no pri prechode spomaľovacím prahom si stavce na chrbtici určite nenarazíš. Ak by som to ale mal vyjadriť číselne, na 60 % ide o športové SUV a zo 40 % je to komfortné rodinné auto.

Mário Šimovič/FonTech

Plug-in hybridná motorizácia ma v tomto prípade najskôr veľmi milo prekvapila, no následne prišli úplne zbytočné sklamania. Batéria má využiteľnú kapacitu 14,2 kWh a pri plnom nabití mi auto ukazovalo dojazd rovných 100 km. Aj keby som bol ten najväčší optimista na svete, tak by mi bolo jasné, že v tomto veľkom aute jednoducho 100 km nespravím a v podstate budem rád za vyššiu polovicu.

Mário Šimovič/FonTech

Môj scenár sa naplnil, najlepšiu elektrickú spotrebu, akú som jazdou v meste dosiahol, bolo 20 kWh/100 km, no v priemere som sa pohyboval niekde okolo 22-25 kWh/100 km. V praxi sa tak môžeš spoľahnúť na 60 km čisto elektrickej jazdy, čo je na dnešné pomery priemer v segmente plug-in hybridov.

Mário Šimovič/FonTech

Sklamanie ale prišlo po pripojení auta k wallboxu. BMW X1 je postavené na úplne novej platforme, na ktorej stojí aj elektromobil iX1 a všetky spaľováky či plug-in hybridy. Nová generácia plug-in hybridov konkurenčných automobiliek si je vedomá, že elektrický pohon by mal hrať prím, a preto majú nové plug-iny elektrický dojazd až okolo 100 km a nechýba im ani rýchle DC nabíjanie.

Skvelým príkladom je napríklad Mercedes, ktorý je mimochodom priamy konkurent BMW, no podobné plug-iny prináša aj Škoda. Reč je o novom Kodiaqu, ktorý má 60 kW DC nabíjačku a vyše 25 kWh batériu nabije za menej než 30 minút.

Mário Šimovič/FonTech

BMW X1 však disponuje iba pomalou 7,2 kW AC palubnou nabíjačkou a v tom najlepšom prípade nabíjanie zaberie 2,5 hodiny. Samozrejme, na domáce nabíjanie tento výkon úplne stačí, no ak má majiteľ plug-in hybridu čo najviac využívať elektrický pohon, niekedy by si isto rád nabil batériu rýchlo, napríklad za 30 minút počas toho, kým urobí nákup alebo zje obed.

Mário Šimovič/FonTech

Slová chvály ale musím smerovať aj na benzínovú spotrebu, ktorá sa pri diaľničnej jazde držala pod 7 l/100 km. Vzhľadom na to, že sa bavíme o vyše 300-koňovom SUV, považujem túto spotrebu za fantastickú. Po diaľnici som jazdil s vybitou batériou, respektíve energiu v nej som si šetril na jazdu do mesta.

Mário Šimovič/FonTech

Výsledkom skvelej spotreby a dobrého manažmentu, kedy som v meste využíval primárne elektromotor, je dlhodobá spotreba na úrovni 4 l/100 km. Počas testovacieho týždňa som najazdil takmer 600 km a auto som nabil dvakrát.

Mário Šimovič/FonTech

Interiéry BMW som dlho považoval za najzastaralejšie v segmente prémiových automobiliek. S novou generáciou sa to ale zmenilo a teraz BMW nielenže dobehlo, ale dokonca aj predbehlo svoju konkurenciu.

Mário Šimovič/FonTech

Nový kokpit X1 vyzerá famózne. Zakrivený displej v sebe integruje dvojicu obrazoviek. Digitálny kokpit má nekonečné možnosti úprav, od výberu grafiky, cez zobrazovanie informácií ako jazdné dáta, asistenti jazdy či navigácia. Na displej pred vodičom si dokonca môžeš premietnuť aj navigáciu z Apple CarPlay v prípade, že používaš Apple Mapy.

Vstupná brána do sveta BMW nikdy nevyzerala lepšie

Nový infotainment má veľmi príjemnú grafiku a disponuje menu, ktoré sa podobá smartfónom. Základné zobrazenie však pozostáva z akýchsi “kariet”, medzi ktorými sa dá posúvať doprava a doľava. Po spárovaní telefónu cez Apple CarPlay sa dokonca aplikácie v smartfóne, ako napríklad navigácia Waze či Spotify, prenesú aj do menu infotainmentu. Ak si chceš teda otvoriť Spotify, nemusíš najprv vojsť do Apple CarPlay a až následne otvoriť spomínanú aplikáciu. Urobiť tak môžeš priamo z menu vstavaného infotainmentu. Aj toto je jedna z funkcií, ktorú som nesmierne ocenil a ktorá sa mi páči.

Mário Šimovič/FonTech

BMW chválim aj za to, že všade nepchá dotykové plochy a dotykové tlačidlá. X1 je dôkazom, že aj s fyzickými tlačidlami na volante či stredovej konzole môže vyzerať auto moderne. Volant je jednoduchý, na ľavej strane pracuješ s tempomatom a asistentom jazdy a pravá strana slúži na ovládanie displeja pred vodičom, head-up displeja a tiež ovládanie médií. Je to jednoduché, prehľadné a ľahko zapamätateľné. Efektnú bodku dodáva interiéru nové náladové osvetlenie.

Mário Šimovič/FonTech

Na záver by som chcel spomenúť už len to, že v novom systéme BMW iDrive nenájdeš nič ako možnosť výberu jazdných režimov. Bavori vytvorili funkciu “My Modes”. Ide teda o akési módy, ktoré jednak prestavia technické nastavenie vozidla, ale tiež upravia aj komfortné vlastnosti na palube. Okrem vytvárania vlastných módov je tu už zopár preddefinovaných a nechýba ani športový,. Potom sú to ale režimy ako relaxačný, kedy sa zmení náladové osvetlenie a v prípade, že by malo auto masážne sedadlá, zapli by sa aj tie.

Zhodnotenie

BMW X1 je konečne model hodný statusu prémiovej automobilky. Predchádzajúcej generácii niečo chýbalo. Niečo, čím by sa vstupný model líšil od bežných SUV strednej triedy. Dizajnový pokrok posunul BMW X1 do vôd vyššej strednej triedy a rovnako ho tam posúva aj technologická výbava či spracovanie interiéru, ktoré je moderné a hodné roku 2023.

V základe sa dá plug-in hybrid kúpiť už od 48 000 €, čo nie je najmenej, no už bez akejkoľvek príplatkovej výbavy dostaneš elektricky ovládané veko kufra, dvojicu špičkových obrazoviek pred vodičom, ambientné osvetlenie a aj dvojzónovú automatickú klimatizáciu či adaptívny tempomat.

V základe autu prakticky nič nechýba a s cenou do 50 000 € ide o veľmi silného konkurenta aj pre autá strednej triedy, pričom nová X1 už svojim dizajnom a spracovaním pláva do vôd vyšších tried.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú