Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V dnešnom svete vídame stále inovatívnejšie možnosti pohonu automobilov, nákladných áut, no tento trend už zavítal aj do segmentu lietadiel, kde sa mnohé spoločnosti pustili do vývoja ekologickejších pohonov. Jednou z nich je aj kalifornský startup. Po úspešnom teste lietadla napájaného akumulátorovými článkami bude ZeroAvia už onedlho testovať aj pohon, ktorý bude mať pre lietadlo väčší zmysel, informuje Fast Company.

Alternatívne pohony sú dnes v mnohých odvetviach dopravy žiadané a do ich vývoja sa zapájajú mnohé renomované spoločnosti. V prípade automobilových gigantov prišli s produkciou elektromobilov po Tesle aj Audi, BMW, Mercedes-Benz, VW, Renault a mnohí ďalší. Rovnako tak sú vo vývoji aj elektrické nákladiaky ako Tesla Semi. Elektrifikácia však zasiahla aj letecký priemysel, ktorý každoročne vypustí vďaka lietadlám do ovzdušia až 900 miliónov m3 CO2.

Vodík ako sľubná náhrada kerozínu, ale aj batérií

Viaceré firmy ako Eviation sa tak rozhodli, že miesto leteckého paliva využijú batérie. Akumulátory však majú vo všetkých prípadoch veľkú nevýhodu, a tou je hmotnosťou, ktorú pridávajú samotnému vozidlu a lietadlu. V prípade lietadiel je tak nevyhnutné zabezpečiť čo najnižšiu záťaž. Keďže batérie uberajú z kapacity maximálnej prepravovanej hmotnosti, lietadlo s nimi odvezie menej pasažierov alebo nákladu. Kalifornský startup ZeroAvia ale prišiel s nápadom využiť vodíkový pohon v menšom lietadle.

To malo nedávno po vývoji premiérový let, avšak tentokrát bolo pri lete napájané batériami. Spoločnosť už ale vyvíja aj vodíkový pohon, ktorý zatiaľ úspešne otestovala len na zemi, no v budúcom roku ho plánuje vyskúšať aj pri ostrom lete priamo vo vzduchu. Vďaka kompaktnosti celého pohonu tak nie je lietadlo ťažké ako s batériami v podlahe a vodíkový pohon zaberie aj menej miesta. Palivo pre takéto lietadlo bude jednoducho uložené v nádrži z karbónových vláken, ktorá sa navyše naplní omnoho rýchlejšie ako batérie pri nabíjaní.

Nenechaj si ujsť
Budúcnosť nie je len elektrická. Čo ak je to oveľa jednoduchšie a kľúč sa ukrýva vo vodíku?

Najdôležitejším faktom v tomto prípade je podľa spoločnosti samotný dolet tohto lietadla, ktoré má byť schopné preletieť na vodík vzdialenosť až 800 km. Momentálne sa pri vývoji ZeroAvia spolieha na stlačený vodík s menšou hustotou ako u kvapalného vodíka, no v ďalších testoch môže staviť aj na vodík v tomto skupenstve. Po budúcoročnom teste sú potom na pláne komerčné lety, ktoré by mali využívať vodíkový pohon už v roku 2022, informuje CNET.

Okrem prevádzkových nákladov by priniesol tento alternatívny druh pohonu výhody aj pre letecké spoločnosti a menšie letiská, ktoré by takéto lietadlo využili na prepravu na kratšie vzdialenosti. ZeroAvia už pritom s niekoľkými firmami rokuje a potenciál využitia svojho nápadu vidí napríklad v takom Nórsku, kde chce vláda zabezpečiť bezemisnú leteckú dopravu do roku 2040.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú