Toto bežné auto nikdy nedokáže, výsledky ohromili. Porovnali sme spotreby elektromobilu a spaľováku pri jazde do hôr
Na spotrebu áut vplýva nespočetne veľa faktorov, a preto dosiahnuť výsledky udávané samotnými automobilkami, je v bežnom svete takmer nemožné. Automobilky totiž merajú spotreby v laboratórnych podmienkach, ktoré sú pre každé auto identické.
Na jednej strane je to fér, pretože si zákazník vďaka tomu vie objektívne porovnať, ktoré z jeho vysnívaných áut má v „ideálnych“ podmienkach tú najlepšiu spotrebu, avšak v reálnom svete to môže byť všetko inak.
Jednému autu môže viac vyhovovať jazda po diaľnici, inému v meste. Ďalšie auto má lepšiu spotrebu, ak jazdí prevažne po rovinatom teréne, iné ťaží z jazdy do kopca a následne z kopca. Pre jednu skupinu automobilov je práve kopcovitý profil trasy tým „pravým orechovým“ a dokážu z neho vyťažiť maximum.
Mám na mysli elektrifikované autá, špeciálne tie, ktoré majú dostatočne veľké akumulátory a výkonné rekuperačné jednotky. Elektromobily a hybridy totiž dokážu pri jazde z kopca brzdnú energiu pretaviť na tú elektrickú, uložiť ju do batérie a následne ju využiť na pohon auta. Pri bežnom aute vzniká brzdením iba teplo, ktoré auto nijak nedokáže využiť.
Elektromobily, plug-in hybridy a aj niektoré hybridy ale dokážu vďaka rekuperácii dosiahnuť pri jazde do kopca a následne z kopca lepšiu spotrebu, ako keby jazdili po rovine.
Dva kľúčové modely VW sme postavili proti sebe
Na tento test som si vybral dve ikonické autá. Elektrickú novinku VW ID.7, ktorá je novým etalónom nemeckej automobilky, a VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý je jednou z najpopulárnejších manažérskych limuzín v ešte stále trvajúcej ére spaľovákov.
Trasa zo Žiaru nad Hronom na priľahlé lyžiarske stredisko Skalka je dlhá 27 km a prevýšenie na tomto úseku dosahuje až 905 metrov. Smerom na Skalku sa ide prakticky nonstop do kopca, no cestou zo Skalky je to presne naopak. Priemerné percentuálne stúpanie, respektíve klesanie, tu dosahuje 3,33 %.
VW ID.7 dokáže po okreskách dlhodobo jazdiť so spotrebou 18 kWh/100 km. Keď som meral túto referenčnú hodnotu, terén bol prevažne rovinatý, žiadne extrémne prevýšenia. Na podobnej trase dokázal VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom jazdiť so spotrebou 6,5 l/100 km.
Lepšia spotreba než pri rovinatej trase
Pri jazde s elektrickým autom smerom na Skalku a z nej som zaznamenal niekoľko prekvapivých výsledkov. Prvým prekvapením bola spotreba, ktorú som dosiahol s ID.7 smerom hore. Tá sa zastavila na úrovni až 38,7 kWh/100 km, čo je viac než dvojnásobok toho, čo ID.7 dosahuje pri prevažne rovinatých okreskách.
Počítal som s tým, že nárast spotreby bude percentuálne vyšší než pri spaľováku, no nečakal som, že to bude o viac ako 100 %. Oveľa príjemnejším prekvapením ale bola spotreba dosiahnutá jazdou zo Skalky späť do Žiaru nad Hronom.
Nová elektrická vlajková loď VW ID.7
Hore som samozrejme vyresetoval počítadlo priemernej spotreby, pričom stav nabitia akumulátora ukazoval rovných 30 %. Už po pár desiatkach metrov jazdy z kopca začal palubný počítač ukazovať negatívne hodnoty spotreby, to znamená, že namiesto míňania elektrickej energie som ju do batérie dobíjal.
Po pár kilometroch sa dokonca začal navyšovať aj percentuálny stav nabitia akumulátora. Samozrejme, nie celá trasa bola iba dole kopcom. Miestami som musel aj akcelerovať, a teda nejakú energiu som aj spotreboval. Vo finále som ale miesto pôvodného štartu v Žiari nad Hronom dorazil so spotrebou -6,3 kWh/100 km a batéria bola nabitá na 32 %.
Toto je skutočne niečo, čo čistý spaľovák nikdy nedokáže. Ak teda spriemerujem spotrebu hore a dolu kopcom, dostanem výsledok 16,2 kWh/100 km, takže spotreba elektromobilu je na náročnej kopcovitej trase zhruba o 2 kWh/100 km lepšia než po rovinatom profile trasy.
Rovnaké podmienky, úplne odlišné správanie
S Passatom som absolvoval úplne rovnakú trasu, no výsledky boli pri spaľováku absolútne odlišné. Smerom na Skalku sa rovnako, ako pri elektrickom VW ID.7, spotreba zvýšila, no nie viac než dvojnásobne, ako tomu bolo pri ID.7. Passat smerom hore dosiahol spotrebu 10,2 l/100 km, čo predstavuje nárast o 57 %.
Smerom dole to ale už bolo úplne o niečom inom. Spaľovák jednoducho nikdy počas jazdy „nenačerpá“ benzín do nádrže a vždy nejaké to palivo spotrebuje, či už pri rozjazdoch z križovatky alebo jazde po rovinatejších úsekoch. Spotreba dolu kopcom teda pri spaľováku nikdy nebude úplne nulová, nie to ešte negatívna, ako pri elektromobile.
Dolu kopcom teda Passat dosiahol spotrebu 5,1 l/100 km a priemer na oboch trasách hore aj dolu činí 7,7 l/100 km. V kopcovitom profile trasy tak má spaľovák o 1,2 l/100km vyššiu spotrebu, ako keby jazdil po rovine.
Dokonalý pohon? Kombinácia oboch
Pri analyzovaní výsledkov som si uvedomil jednu vec, a to, že najideálnejším a najefektívnejším pohonom na trase s takto extrémnym prevýšením by mohlo byť auto, ktoré kombinuje oba tieto pohony.
Nárast spotreby pri elektromobile hore kopcom bol o viac ako 100 %, pričom pri spaľováku to bolo iba 57 %. Naopak dolu kopcom dokázal elektromobil energiu získať, kdežto spaľovák stále nejaké tie litre benzínu spotreboval.
Čo tak teda využiť na pohon hore kopcom spaľovací motor, pri ktorom nie je nárast spotreby až taký extrémny, a pri jazde z kopca následne využívať batériu, do ktorej môže auto energiu ukladať a následne z nej čerpať pri rozjazdoch a „plachtení“? Takéto auto by mohlo dosiahnuť ešte lepší výsledok v celkovej spotrebe.
A teraz to najlepšie, takéto autá totiž existujú a voláme ich plug-in hybridy. Až doposiaľ však bolo len mizerné množstvo takých plug-in hybridov, ktoré by dávali skutočne zmysel. Väčšina z nich mala mizerný dojazd a pomalé nabíjanie, no rok 2024 prinesie na trh novú generáciu nabíjateľných hybridov.
Špičkové a konečne použiteľné plug-in hybridy prinesie v roku 2024 aj koncern VW. Medzi prvými to bude napríklad nový Kodiaq a Superb a Passat či Tiguan, ktoré ponúknu až 100 km čisto elektrického dojazdu a 50 kW rýchle DC nabíjanie, s ktorým 25 kWh akumulátor dobiješ už do 30 minút.
Práve takéto autá môžu byť tým dokonalým prechodom medzi spaľovákmi a elektromobilmi pre tých, ktorí čistej elektrine neveria. A tí, ktorí jej veria, môžu hravo vymeniť svoj Passat za nový VW ID.7, nakoľko VW týmto modelom priniesol absolútnu elektrickú náhradu najpopulárnejšieho manažérskeho sedanu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
Ceny klesajú, zvrat sa blíži. Výmena batérie elektromobilu bude čoskoro lacnejšia ako oprava spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Kontaminované produkty od susedov: Čučoriedky spôsobili sériu ochorení na hepatitídu A
Slovenský expert: Mladí Gruzínci bojujú za Európu. Vláda ich bije, no nevzdávajú sa
Gašpar pripustil možnosť vystúpenia Slovenska z EÚ a NATO
Len dva dni pred útokom na gymnáziu o páchateľovi rozhodoval súd. Odmietol ústavnú psychiatrickú liečbu
„Som bohatý a nemám tušenie, čo robiť so svojím životom.“ Milionár prehovoril o temnej stránke úspechu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené