Toto bežné auto nikdy nedokáže, výsledky ohromili. Porovnali sme spotreby elektromobilu a spaľováku pri jazde do hôr
Na spotrebu áut vplýva nespočetne veľa faktorov, a preto dosiahnuť výsledky udávané samotnými automobilkami, je v bežnom svete takmer nemožné. Automobilky totiž merajú spotreby v laboratórnych podmienkach, ktoré sú pre každé auto identické.
Na jednej strane je to fér, pretože si zákazník vďaka tomu vie objektívne porovnať, ktoré z jeho vysnívaných áut má v „ideálnych“ podmienkach tú najlepšiu spotrebu, avšak v reálnom svete to môže byť všetko inak.
Jednému autu môže viac vyhovovať jazda po diaľnici, inému v meste. Ďalšie auto má lepšiu spotrebu, ak jazdí prevažne po rovinatom teréne, iné ťaží z jazdy do kopca a následne z kopca. Pre jednu skupinu automobilov je práve kopcovitý profil trasy tým „pravým orechovým“ a dokážu z neho vyťažiť maximum.

Mám na mysli elektrifikované autá, špeciálne tie, ktoré majú dostatočne veľké akumulátory a výkonné rekuperačné jednotky. Elektromobily a hybridy totiž dokážu pri jazde z kopca brzdnú energiu pretaviť na tú elektrickú, uložiť ju do batérie a následne ju využiť na pohon auta. Pri bežnom aute vzniká brzdením iba teplo, ktoré auto nijak nedokáže využiť.
Elektromobily, plug-in hybridy a aj niektoré hybridy ale dokážu vďaka rekuperácii dosiahnuť pri jazde do kopca a následne z kopca lepšiu spotrebu, ako keby jazdili po rovine.
Dva kľúčové modely VW sme postavili proti sebe
Na tento test som si vybral dve ikonické autá. Elektrickú novinku VW ID.7, ktorá je novým etalónom nemeckej automobilky, a VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý je jednou z najpopulárnejších manažérskych limuzín v ešte stále trvajúcej ére spaľovákov.
Trasa zo Žiaru nad Hronom na priľahlé lyžiarske stredisko Skalka je dlhá 27 km a prevýšenie na tomto úseku dosahuje až 905 metrov. Smerom na Skalku sa ide prakticky nonstop do kopca, no cestou zo Skalky je to presne naopak. Priemerné percentuálne stúpanie, respektíve klesanie, tu dosahuje 3,33 %.

VW ID.7 dokáže po okreskách dlhodobo jazdiť so spotrebou 18 kWh/100 km. Keď som meral túto referenčnú hodnotu, terén bol prevažne rovinatý, žiadne extrémne prevýšenia. Na podobnej trase dokázal VW Passat s dvojlitrovým benzínovým motorom jazdiť so spotrebou 6,5 l/100 km.
Lepšia spotreba než pri rovinatej trase
Pri jazde s elektrickým autom smerom na Skalku a z nej som zaznamenal niekoľko prekvapivých výsledkov. Prvým prekvapením bola spotreba, ktorú som dosiahol s ID.7 smerom hore. Tá sa zastavila na úrovni až 38,7 kWh/100 km, čo je viac než dvojnásobok toho, čo ID.7 dosahuje pri prevažne rovinatých okreskách.
Počítal som s tým, že nárast spotreby bude percentuálne vyšší než pri spaľováku, no nečakal som, že to bude o viac ako 100 %. Oveľa príjemnejším prekvapením ale bola spotreba dosiahnutá jazdou zo Skalky späť do Žiaru nad Hronom.
Nová elektrická vlajková loď VW ID.7
Hore som samozrejme vyresetoval počítadlo priemernej spotreby, pričom stav nabitia akumulátora ukazoval rovných 30 %. Už po pár desiatkach metrov jazdy z kopca začal palubný počítač ukazovať negatívne hodnoty spotreby, to znamená, že namiesto míňania elektrickej energie som ju do batérie dobíjal.
Po pár kilometroch sa dokonca začal navyšovať aj percentuálny stav nabitia akumulátora. Samozrejme, nie celá trasa bola iba dole kopcom. Miestami som musel aj akcelerovať, a teda nejakú energiu som aj spotreboval. Vo finále som ale miesto pôvodného štartu v Žiari nad Hronom dorazil so spotrebou -6,3 kWh/100 km a batéria bola nabitá na 32 %.
Toto je skutočne niečo, čo čistý spaľovák nikdy nedokáže. Ak teda spriemerujem spotrebu hore a dolu kopcom, dostanem výsledok 16,2 kWh/100 km, takže spotreba elektromobilu je na náročnej kopcovitej trase zhruba o 2 kWh/100 km lepšia než po rovinatom profile trasy.
Rovnaké podmienky, úplne odlišné správanie
S Passatom som absolvoval úplne rovnakú trasu, no výsledky boli pri spaľováku absolútne odlišné. Smerom na Skalku sa rovnako, ako pri elektrickom VW ID.7, spotreba zvýšila, no nie viac než dvojnásobne, ako tomu bolo pri ID.7. Passat smerom hore dosiahol spotrebu 10,2 l/100 km, čo predstavuje nárast o 57 %.
Smerom dole to ale už bolo úplne o niečom inom. Spaľovák jednoducho nikdy počas jazdy „nenačerpá“ benzín do nádrže a vždy nejaké to palivo spotrebuje, či už pri rozjazdoch z križovatky alebo jazde po rovinatejších úsekoch. Spotreba dolu kopcom teda pri spaľováku nikdy nebude úplne nulová, nie to ešte negatívna, ako pri elektromobile.
Dolu kopcom teda Passat dosiahol spotrebu 5,1 l/100 km a priemer na oboch trasách hore aj dolu činí 7,7 l/100 km. V kopcovitom profile trasy tak má spaľovák o 1,2 l/100km vyššiu spotrebu, ako keby jazdil po rovine.
Dokonalý pohon? Kombinácia oboch
Pri analyzovaní výsledkov som si uvedomil jednu vec, a to, že najideálnejším a najefektívnejším pohonom na trase s takto extrémnym prevýšením by mohlo byť auto, ktoré kombinuje oba tieto pohony.
Nárast spotreby pri elektromobile hore kopcom bol o viac ako 100 %, pričom pri spaľováku to bolo iba 57 %. Naopak dolu kopcom dokázal elektromobil energiu získať, kdežto spaľovák stále nejaké tie litre benzínu spotreboval.
Čo tak teda využiť na pohon hore kopcom spaľovací motor, pri ktorom nie je nárast spotreby až taký extrémny, a pri jazde z kopca následne využívať batériu, do ktorej môže auto energiu ukladať a následne z nej čerpať pri rozjazdoch a „plachtení“? Takéto auto by mohlo dosiahnuť ešte lepší výsledok v celkovej spotrebe.

A teraz to najlepšie, takéto autá totiž existujú a voláme ich plug-in hybridy. Až doposiaľ však bolo len mizerné množstvo takých plug-in hybridov, ktoré by dávali skutočne zmysel. Väčšina z nich mala mizerný dojazd a pomalé nabíjanie, no rok 2024 prinesie na trh novú generáciu nabíjateľných hybridov.
Špičkové a konečne použiteľné plug-in hybridy prinesie v roku 2024 aj koncern VW. Medzi prvými to bude napríklad nový Kodiaq a Superb a Passat či Tiguan, ktoré ponúknu až 100 km čisto elektrického dojazdu a 50 kW rýchle DC nabíjanie, s ktorým 25 kWh akumulátor dobiješ už do 30 minút.
Práve takéto autá môžu byť tým dokonalým prechodom medzi spaľovákmi a elektromobilmi pre tých, ktorí čistej elektrine neveria. A tí, ktorí jej veria, môžu hravo vymeniť svoj Passat za nový VW ID.7, nakoľko VW týmto modelom priniesol absolútnu elektrickú náhradu najpopulárnejšieho manažérskeho sedanu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Minimálna mzda 2025 v Európe: Vedie krajina s 2 704 eurami, Slovensko značne zaostáva (REBRÍČEK)

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Minimálna mzda 2025 v Európe: Vedie krajina s 2 704 eurami, Slovensko značne zaostáva (REBRÍČEK)

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov




