Americké letectvo plánuje výrazne zvýšiť schopnosti svojich stealth stíhačiek F-22 Raptor tým, že ich vybaví technológiou na riadenie „loyal wingman“ dronov. Tento krok predstavuje revolúciu v leteckej taktike: piata generácia stíhačiek dostane ako prvá na svete možnosť priamo ovládať autonómne bojové lietadlá počas misie. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Podľa informácií od The War Zone bude program Crewed Platform Integration (CPI) zahŕňať inštaláciu špeciálnych riadiacich systémov do 142 bojových Raptorov. Každý kit, ktorého cena sa odhaduje na 86-tisíc dolárov, obsahuje odolný tablet a káblové prepojenie, ktoré umožní pilotom vydávať príkazy dronom v reálnom čase priamo z kokpitu.

Americké letectvo má v prevádzke 185 F-22, z ktorých 143 je plne bojaschopných. Vzhľadom na ich obmedzený počet a vysokú náročnosť údržby patria tieto stroje medzi najvzácnejšie aktíva americkej armády. Práve preto ich výbava na vedenie roju dronov predstavuje obrovský taktický prínos. Drony totiž rozšíria dosah, zvýšia palebnú silu a poskytnú pilotom F-22 nové možnosti prieskumu či útoku, bez toho aby riskovali samotné lietadlo.

Lockheed Martin

Na komunikáciu medzi pilotmi a dronmi sa pravdepodobne využije existujúci Inter-Flight Data Link (IFDL), ktorý je už dnes základom bezpečnej komunikácie medzi samotnými Raptormi. Predchádzajúce experimenty s dronmi XQ-58A Valkyrie navyše ukázali, že prepojenie medzi F-22 a F-35 je možné, čo vytvára ďalšie možnosti pre budúce architektúry.

Paralelne s retrofitom F-22 pokračuje vývoj samotných dronov CCA (Collaborative Combat Aircraft). Americké letectvo žiada na rok 2026 financovanie vo výške 870 miliónov dolárov na pokračovanie ich vývoja. V prvej fáze vzniknú dva prototypy: YFQ-42A od General Atomics a YFQ-44A od Anduril. Do konca desaťročia plánuje letectvo obstarať 100 až 150 kusov, pričom celkový cieľový počet presiahne 1 000 autonómnych lietadiel.

Vízia však siaha ešte ďalej. Plánuje sa nasadenie „loyal wingman“ dronov aj k ďalším platformám – F-35 Lightning II, budúcemu stíhaču šiestej generácie NGAD (F-47), bombardéru B-21 Raider či dokonca tankovacím lietadlám. Prioritou je zabezpečiť interoperabilitu medzi zložkami letectva, námorníctva a námornej pechoty, ktoré spoločne pracujú na jednotnej architektúre velenia a riadenia.

Lockheed Martin, hlavný dodávateľ F-22 aj F-35, už predviedol systém riadenia rojov, ktorý umožňuje pilotovi ovládať viacero dronov pomocou tabletu. Firma tvrdí, že pilot môže pomocou dotykovej obrazovky priamo navádzať drony na ciele, pričom minimálne zaťaží svoju pracovnú záťaž. Napriek tomu ostáva otázkou, ako zvládnu piloti jedno-miestnych lietadiel riadiť zložité operácie v boji. Aj preto sa vyvíjajú systémy, ktoré by mohli využiť umelú inteligenciu na autonómnejšie riadenie.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP