Tesla oznámila zásadnú zmenu v oblasti nabíjania elektromobilov. Nové technológie, ktoré prinášajú V4 Superchargery, umožňujú oveľa rýchlejšie nabíjanie s maximálnym výkonom až 500 kW. Pre elektrický nákladný automobil Tesla Semi bude tento výkon ešte vyšší, pričom nabíjať sa bude môcť až s výkonom 1,2 MW. Tento krok je ďalším krokom vpred, ktorý sľubuje významné zlepšenie rýchlosti nabíjania a väčšiu efektivitu, a to už od nového roka. Na tému upozornil portál Electrive.

Nové vylepšenia v generácii V4

Prvé nabíjacie stanice V4, ktoré Tesla spustila na jar 2024 v Holandsku, sa od svojich predchodcov líšia nielen dizajnom, ale aj výkonom. V4 generácia Superchargerov prichádza s vyššími nabíjacími stĺpmi a dlhšími nabíjacími káblami, ktoré sú teraz umiestnené na vonkajšej strane stĺpov. Tento krok má za cieľ uľahčiť pripojenie aj vozidlám iných výrobcov, ktoré majú štandardizovaný nabíjací port.

Hlavným zlepšením však je výkon nových V4 stĺpov, ktoré doteraz nedosahovali viac než 250 kW, pretože boli spojené s kontrolnými skriňami generácie V3. Teraz Tesla predstavila nové V4 skrine, ktoré umožnia zvýšiť nabíjací výkon na až 500 kW pre osobné elektromobily, pričom pre Tesla Semi sa počíta s výkonom až 1,2 MW. Tieto vylepšenia sú navrhnuté s cieľom urýchliť nabíjacie procesy, najmä pre veľké vozidlá ako elektrické nákladné autá.

musk tesla
Tesla/Flickr

Väčšia efektivita a nižšie náklady

V4 skrine majú ďalšie výhody – jedna skriňa môže napájať až osem nabíjacích miest, čo je dvojnásobok oproti V3 generácii, kde to bolo len štyri. To znamená, že pre rovnakú veľkosť nabíjacej stanice bude Tesla potrebovať menej kontrolných skriní, čo znižuje nároky na priestor a zároveň znižuje náklady na inštaláciu. Tesla tvrdí, že tieto skrine majú trikrát vyššiu energetickú hustotu a budú spoľahlivejšie ako predchádzajúce verzie.

Aj keď nebude možné súčasne nabíjať osem vozidiel na plný výkon 500 kW, Tesla sa rozhodla z ekonomických dôvodov nastaviť nižšiu záťaž, pričom až 99% času bude dodávaný maximálny výkon, pričom len v 1% prípadov by mohlo dôjsť k poklesu výkonu. Tieto optimalizácie by mali viesť k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu nabíjaniu s nižšími prevádzkovými nákladmi.

Wikimedia / Avda

Výhody pre budúcnosť

Z technického hľadiska, Tesla tvrdí, že nové V4 skrine prinášajú aj 2% zlepšenie účinnosti a ich ročné úspory v odpade tepla môžu byť významné. Po spustení týchto nových staníc v roku 2025 by Tesla mohla prispieť k úsporám energie a zvýšenej rýchlosti nabíjania.

Tento vývoj zvyšuje konkurencieschopnosť Tesly v segmente rýchlonabíjacích staníc a s cieľom dobyť globálny trh sa stáva stále dôležitejším aktérom v oblasti infraštruktúry pre elektromobily. Pre slovenských vodičov elektromobilov by tieto zmeny mohli znamenať rýchlejšie a pohodlnejšie nabíjanie v budúcnosti.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú