Len dve veľmoci na svete sú schopné udržať svoje velenie nažive vo vzduchu aj po prípadnej jadrovej vojne, na ktorú sa už desaťročia preventívne pripravujú takmer všetky krajiny – či už je to v podobe civilných bunkrov, zásob, protivzdušnej obrany alebo, v tomto prípade, lietajúcich pevností.

A kým Spojené štáty majú pripravený Boeing E-4, Rusko pracuje s lietadlami Iľjušin Il-80, o ktorých v porovnaní s tými americkými tak veľa nevieme a majú zaujímavú históriu, informuje Interesting Engineering. Ako sa totiž nedávno ukázalo, spoľahlivosť modernej ruskej techniky je vysoko otázna a inak na tom nemusí byť ani táto lietajúca pevnosť, ktorú Rusi rozkrádajú počas údržby.

Dokážu veliť po jadrovej vojne – ale komu?

Ruské lietadlo Il-80 je modifikovaným komerčným transportom Il-86, ktorý je v službách leteckej dopravy už od roku 1980 a Sovietsky zväz ich vyrobil až 106, pričom dnes sú v službe posledné tri kusy. Na druhej strane Il-80 vyrobila spoločnosť Iľjušin len štyri kusy a v porovnaní s komerčným strojom má množstvo vylepšení a špecifických vlastností.

Vitaly V. Kuzmin/Wikimedia

Americký Boeing E-4 je zase vyvinutý na základe komerčného lietadla Boeing 747, ktoré je vyrábané od roku 1968 až dodnes, avšak s množstvom zmien. Vládny E-4 dostal, rovnako ako Il-80, štyri kusy a už na prvý pohľad je možné oba stroje od tých komerčných rozlíšiť podľa hrbu na vrchnej časti, v ktorom sa nachádzajú systémy pre komunikáciu so satelitmi.

Obe lietadlá sa na seba navyše podobajú a jednou z kľúčových vlastností je schopnosť vydržať vo vzduchu čo najdlhšie. Rekord Boeingu E-4 je momentálne 35,4 h za pomoci dočerpania paliva počas letu, pričom na kompletné doplnenie nádrží sú potrebné dva plne naložené tankery KC-135 – nie je jasné odkiaľ by v prípade jadrovej vojny štartovali, no tieto lietadlá majú aj iné využitia. Pri dostatku paliva má ale Boeing E-4 vydržať letieť celý týždeň a obmedzuje ho len postupná spotreba maziva motorov.

Rozkradli ho počas údržby
Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú