Plusy

+ Prekvapivo pútavý príbeh
+ Famózne dialógy medzi hlavnými postavami
+ Netradičné poňatie
+ Sloboda pri napredovaní
+ Invázia hre dodáva nevyspytateľný nádych

Mínusy

- Spočiatku mierne chaotické
- Štyri lokácie sa po čase môžu zunovať

Zdá sa, že hry s časovou slučkou sa momentálne dostávajú do módy. V krátkom čase sa ku nám dostala vydarená PlayStation exkluzivita Returnal, len aby ju naopak len minulý mesiac vystriedal Microsoft so svojou indie záležitosťou 12 Minutes. Do tretice šťastie s novinkou Deathloop skúšajú vývojári z Arkane Studios, ktorí majú na svedomí vydarené počiny ako Prey či ospevovanú sériu Dishonored.

Aj v ich diele sa hráč ocitne v časovej slučke, ktorú sa snaží prelomiť. Tvorcovia však koncept poňali svojsky, nebáli sa experimentovať a predstaviť nečakane dospelý príbeh so silným dôrazom na detail. Výsledok? Deathloop je jednou z najoriginálnejších a najlepších hier posledných rokov.

Arkane Studios/FonTech

V recenzii sa dozvieš:

  • Čím Deathloop vyniká oproti konkurencii
  • V čom hra dokonale klame svojím hravým vizuálom
  • Aké originálne prvky tvorcovia prinášajú do hrateľnosti
  • Akými spôsobmi môžeš likvidovať protivníkov
  • Čo vie okamžite prekaziť dobre premyslené plány
  • Prečo ide o hru, ktorej by si rozhodne mal dať šancu

Dej sa odohráva v 60. rokoch v arktickej oblasti ostrova Blackreef s jedinečnou anomáliou – obyvatelia sú uväznení v časovej sľučke a keď zomrú, prežívajú rovnaký deň stále dokola. Hráč sa vžije do úlohy Colta, jedného z mála ľudí, ktorý si pamätá aj na udalosti spred jeho početných smrtí a snaží sa časový paradox prelomiť. 

Arkane Studios

Colt spočiatku nevie, čo sa okolo neho vlastne deje, postupne si však dáva úlomky skladačky dohromady a získava prehľad, kde sa vlastne nachádza a ako sa z časového väzenia dostať. Cieľom hry je získať dostatok informácií, pospájať mozaiku detailov o podstate veci a nakoniec počas jedného dňa bez straty života eliminovať osmičku tzv. Vizionárov – entít, ktorých existencia podmieňuje celý časový fenomén. Tu ale do hry vstupuje Julianna, ktorá Coltovi neustále strpčuje život a snaží sa mu v jeho snahe zabrániť.

Arkane Studios

Colt a Julianna za sebou majú spoločnú históriu a naprieč hrou neustále komunikujú. Dialógy medzi ústrednou dvojicou pôsobia prirodzene, sú nečakane zábavné a patria k najpríjemnejším oživeniam pri napredovaní príbehom. Chválime aj dejovú linku ako takú – námet časovej slučky využíva na maximum, je nečakane komplexná a aby hráč zostal v obraze, je potrebné sledovať skutočne každý detail. Aspoň priemerná znalosť svetového jazyka je pre plnohodnotný zážitok podmienkou, v opačnom prípade sa hráč v deji môže rýchlo stratiť.

Na začiatku novinka a jej možnosti pôsobia mierne chaoticky – to je nakoniec aj cieľom a neznámeho sa netreba zľaknúť. Už po úvodnej hodine sa objavovaním prostredia a zoznamovaním hernými praktikami odhalí široké spektrum možností – ako v prístupe k eliminácii nepriateľov, tak aj k zbieraniu informácií a mapovaniu herného prostredia.

Arkane Studios

Hra ponúka štyri samostatné lokality, ktoré je možné navštíviť počas rôznych častí dňa. Rozloženie nepriateľov je pri každej fáze rozdielne, s pokrokom v deji navyše pribúda množstvo protivníkov, ktoré treba eliminovať, alebo možno nechať na pokoji. Deathloop ponúka pestré možnosti napredovania, prostredie priam nabáda na experimentovanie a skúšanie nových postupov. 

Arkane Studios

Hrateľnosť spočíva predovšetkým v objavovaní prostredia a eliminácii nepriateľov. Na to je možné použiť dva spôsoby – priame strety, v ktorých Colt vystrieľa všetko, čo mu stojí v ceste, alebo tichý postup spojený s odlákaním protivníkov, nastražením pascí a ich tichou elimináciou. Obe cesty majú svoje výhody a ponúkajú rôznorodý zážitok z hrania.

Arkane Studios

Hlavné čaro hry tkvie v postupnom objavovaní stereotypov a čoraz sofistikovanejšiu likvidáciou nepriateľov. Na začiatku sú možnosti skromné, postupným odomykaním arzenálu i špeciálnych schopností sa roztáča zábavný kolotoč nekončiacich možností, v ktorom je možné takmer čokoľvek – od tichého likvidovania nožom, cez odstreľovanie nepriateľov z diaľky, až po kosenie zástupov bláznivých nepriateľov brokovnicou alebo rotačným guľometom.

Ponuka zbraní a špeciálnych schopností je primeraná, hráč však pri smrti a skončení cyklu všetok arzenál stráca. Neskôr je možné zachovať vybrané vlastnosti aj pre ďalšie cykly. Poteší možnosť arzenál vylepšovať a upravovať – možnosti patria skôr k základným, stovky zbraní a možných upgradov určite čakať netreba.

Arkane Studios

Hrateľnosť osviežuje aj možnosť interakcie s prostredím. Azda najviac poteší možnosť hacknúť robotické guľomety, ktoré je možné strategicky umiestniť a výrazne si uľahčiť napredovanie. Ponuka je však omnoho bohatšia a opäť platí, že so znalosťou prostredia sa znásobujú aj možnosti jeho využitia. Nepoteší naopak nanajvýš priemerná inteligencia protivníkov, ktorých sila tkvie skôr v ich počte ako v premyslenom správaní. Príliš nás nezaujal ani vzhľad nepriateľov, ktorý pôsobí gýčovo. Ide ale o drobnosť a o vec vkusu.

Arkane Studios

Deathloop neumožňuje nastaviť obťažnosť, jej úroveň sa automaticky prispôsobuje a celkovo ide o veľmi vyvážený zážitok. Bezhlavý útok vie častokrát skončiť fiaskom, stratégiu treba dopredu plánovať. Ak plán nevyjde, hráč má priestor na nápravu – kým sa cyklus reštartuje, je možné stratiť až tri životy. Po reštarte sľučky Colt stráca väčšinu arzenálu a schopností, progres ale zostáva zachovaný. Ide teda o podstatne miernejšiu náročnosť ako napríklad v prípade Returnal, kde hráč zakaždým začína od nuly.

Arkane Studios

Stratégiu vie dokonale narušiť Julianna, ktorá sa Coltovi snaží prekaziť progres a zabrániť likvidácii vizionárov. Robí tak cez inváziu do hry podobne ako sa deje napríklad v sérii Souls titulov. Hra týmto spôsobom naberá celkom nový rozmer, nakoľko Juliannu môže ovládať ako NPC, tak aj cudzí hráč pri pripojení online. Stret môže byť okamžitý, rovnako sa však Julianna môže skrývať medzi nepriateľmi alebo hocikde v prostredí a čakať na príležitosť na elimináciu hlavnej postavy.

Arkane Studios

Pri invázii cudzieho hráča neustále narastá paranoja, kde sa Julianna skrýva. Hráč si musí neustále kryť chrbát, zároveň ale musí plniť aj úlohy potrebné na progres v hre. Invázia Julianny tak predstavuje originálne oživenie hrateľnosti. Deathloop pochopiteľne ponúka možnosť vymeniť si úlohy a v role ženskej hrdinky sa naopak pripájať do hier iných hráčov, čo predlžuje hrateľnosť aj po skončení kampane.

Arkane Studios

Príbehovú kampaň je možné dokončiť za 15 až 20 hodín, prostredie ale ponúka viacero možností zmysluplného predĺženia pobytu v hernom svete. Je nimi nachádzanie stôp vedúcim k odhaleniu tajomstiev herného sveta, či už elitných zbraní, unikátnych vlastností alebo informácií prinášajúcim svetlo do experimentov na ostrove Blackreef.

Arkane Studios

Útržky je možné zbierať objavovaním prostredia, ale tiež odpočúvaním nepriateľov. Pri napredovaní sa oplatí byť pozorný, nazbierané informácie sú prehľadne zaznamenané a je možné kedykoľvek sa ku nim vrátiť. Na menu i orientáciu medzi zbraňami a nazbieranými informáciami je potrebné chvíľu si zvykať, už po krátkom čase užívateľské rozhranie pôsobí prívetivo a intuitívne. Treba sa však pripraviť aj na brodenie textom, ktorého nie je najmenej. 

Arkane Studios

Pri vizuálnom prevedení zostali autori verní svojej povesti a opäť predstavujú štylisticky jedinečné dielo plné farieb a bláznivých nápadov. Miestami až prehnane farebný vizuál nemusí sadnúť každému, originalitu mu ale uprieť nemožno. Štvorica hlavných herných máp dych nevyrazí, rýchlemu nástupu stereotypu zabraňuje striedaniu času dňa i invázia Julianny, ktorá hrateľnosti pridáva náboj nevyspytateľnosti. Opakovanie sa ale po čase predsa len dostaví. 

Arkane Studios

Na výber sú tri módy grafického zobrazenia – po vyskúšaní všetkých troch rozhodne odporúčame Performance mód, ktorý rozlíšení 1440p ponúka stabilné snímkovanie 60 fps. Na výber je ďalej mód zameraný na kvalitu obrazu, ktorý zdvihne rozlíšenie, no zníži snímkovanie. Treťou možnosťou je raytracing mód, pri ktorom však dochádza k trhaniu obrazu a degradácii herného zážitku. To potvrdzuje aj detailná analýza hry odborníkmi z Digital Foundry.

Arkane Studios

Po technickej stránke ide o vyladený, nie však bezchybný produkt. Občasné kolízie modelov sa dajú odpustiť, stretli sme sa aj so situáciami, kedy hra nezaznamenala splnenie hlavnej úlohy a zostala zamrznutá – riešením bol až reštart levelu, čo rozhodne neteší. Vyzdvihnúť naopak treba podporu ovládača DualSense. Vývojári šikovne využívajú všetky jeho možnosti – zabudovaný reproduktor, adaptívne spúšte aj precíznu vibračnú odozvu.

Zhodnotenie

Vývojári z Arkane Studios sa opäť nebáli vybočiť z vyjazdených herných koľají a stávka na neistotu sa im aj tentokrát vyplatila. Deathloop prináša prekvapivo dospelý príbeh s dôrazom na detail a odhaľovaním záhady spojenej s časovou slučkou. Príbeh má originálny náboj, o zábavu sa celý čas starajú dialógy medzi Coltom a Juliannou, ktoré patria k tomu najlepšiemu, čo sme v hrách za posledné roky videli.

O nič horšie si nevedie ani samotná hrateľnosť, ktorá vďaka otvorenému prostrediu ponúka viaceré možnosti napredovania. Dávku jedinečnosti prináša invázia Julianny, ktorá vie skvele zamiešať kartami a pridáva do hry neistotu hraničiacu s paranojou. To isté platí aj opačne a zahrať sa na škodnú v kampani iného hráča je nesmierna zábava.

Tvorcovia rovnako výborne pracujú s motívom časovej slučky a čím viac sa hráč oboznamuje s možnosťami prostredia a chovaním nepriateľov, tým viac rastie aj krivka zábavy. Miestami sa síce prejavia drobné technické nedostatky a nelogické správanie protivníkov, nemusí sadnúť ani neustále opakovanie štyroch hlavných prostredí, vo výsledku je však Deathloop znamenitou a nesmierne originálnou novinkou, ktorá môže pokojne kandidovať na najlepšiu hru roka.

 

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú