Uvedenie novinky o nájomnom vrahovi s tajomným označením Agent 47 sa nezadržateľne blíži a o kvalitách poslednej časti novodobej trilógie Hitmana sa presvedčíme už 20. januára. Do vydania tejto očakávanej novinky však ostáva ešte pár dní, ktoré môžeš využiť rozšírením vedomostí o legende, ktorá vznikla pred 20 rokmi.

Séria Hitman je dnes známa vďaka svojej výnimočnej atmosfére a výbornej hrateľnosti, postavenej na maximálnom prispôsobovaní sa hernému prostrediu. Viac ako inokedy platí, že cesta je zároveň cieľom. Ten je vždy rovnaký – eliminácia nežiadúcich postáv, ideálne bez svedkov a tak, aby to vyzeralo ako nehoda. S tichým postupom sa ale prvotne vôbec nepočítalo a pôvodne mal byť prvý Hitman akčným titulom po vzore Maxa Payna. Poďme sa pozrieť na históriu a vznik značky presahujúcej hranice herného priemyslu, ktorá je s nami už viac ako dve desaťročia.

Hitman: Codename 47 (PC)

Prvý diel určujúci smerovanie celej série uzrel svetlo sveta v roku 2000 a už na prvý pohľad dokázal svojim prevedením vzbudiť veľký hráčsky záujem. Vznikol totiž v čase, keď hernú scénu ovládali akčné tituly, no hrateľnosť Hitmana bola pomalšia a rozvážnejšia, čo pôsobilo sviežim dojmom. Postup hrou navyše nebol striktne lineárny, bolo teda na samotnom hráčovi, aby sa vybral cestu, ktorá mu najviac vyhovuje.

Okrem hrateľnosti novinka zaujala aj vydareným technickým spracovaním, ktoré bolo na svoju dobu vskutku vydarené. Hra bola zasadená do 3D prostredia, postavy boli tvorené z veľkého počtu polygónov a pokryté detailnými textúrami. Zaujímavosťou je, že pri Hitmanovi bol vôbec prvýkrát v histórii videohier na spracovanie fyziky postáv použitý tzv. ragdoll systém. Dnes sa nad fyzikou postáv, ktoré pôsobia ako handrové bábiky, len pousmejeme, v dobe vydania však išlo o menšiu revolúciu.

Nápad postaviť hrateľnosť na tichom pohybe sa dostavil pri vytváraní úvodnej úrovne, kde bol hlavným cieľom únik neozbrojenej postavy z tajomného sanatória. Pomalý postup, skrývanie sa a sledovanie pohybu stráží tvorcov natoľko oslovilo, že sa rozhodli tieto prvky využiť naplno a tak sa z pôvodne akčného titulu stal unikátny počin, ktorý nemal konkurenciu. Revolučne tiež pôsobil nápad prezlečenia sa do odevu nebohých postáv, vďaka čomu hráč získal možnosť dostať sa do inak neprístupných oblastí.

Okrem neotrelo pôsobiacej hrateľnosti si prvotina zo série Hitman získala fanúšikov aj hlavným charakterom. Nešlo totiž o typicky kladného hrdinu zachraňujúceho svet. Práve naopak, Agent 47 bol doslova antihrdinom vraždiacim na objednávku. Reputáciu mu nezachránil ani fakt, že jeho ciele sú z kategórie tých zlých, ako napríklad šéf drogového kartelu alebo hlava japonskej odnože mafie, Yakuzy.

Titul bol hráčmi, aj kritikou prijatý pozitívne, k dokonalosti mal však ďaleko. Vtedajšej novinke bola vyčítaná vysoká náročnosť násobená nemožnosťou ukladania herného postupu v priebehu misie. Príbeh o klonovanom a geneticky upravenom zabijakovi bol síce zaujímavý, no prejavila sa v ňom neskúsenosť autorov so spracovaním scenára. Aj napriek týmto výhradám bol titul veľmi úspešný a pripravil pôdu pre ďalšie pokračovania.

Hitman 2: Silent Assassin (PC, PlayStation 2, Xbox, HD remaster PlayStation 3, Xbox 360)

Po obrovskom úspechu prvého dielu sa okamžite začalo pracovať na jeho pokračovaní. Cieľom vývojárskeho štúdia bolo priniesť hráčom ešte intenzívnejší herný zážitok a s odstupom času musíme uznať, že sa im to ozaj podarilo. Už v dobe vydania sme druhý diel považovali za synonymum hernej a technologickej dokonalosti.

Obrovským posunom z kvalitatívneho hľadiska si prešlo podanie samotného príbehu. Už úvodná scéna naznačila, že skriptovanie, strih, ako i práca s perspektívou a kamerou, sa posunuli na úplne novú úroveň. K celkovému pozitívnemu dojmu prispela aj značne vylepšená vizuálna stránka. Grafické spracovanie druhého dielu bolo na svoju dobu viac než pôsobivé a svojou kvalitou dokáže prekvapiť aj dnes.

Príbeh samotný začal na Sicílii, kde starý známy Agent 47 hľadal v miestnom kostole úkryt pred svojou minulosťou. Tá ho, ako to už v podobných prípadoch býva, dostihla a zasiahla na veľmi citlivom mieste, nájomný zabijak sa teda rozhodol vrátiť do služby a riešiť situáciu po svojom.

Bez zmeny nezostala ani hrateľnosť. Základ hry síce zostal pôvodný, no možnosti, ako sa dostať k svojmu cieľu, sa citeľne rozšírili. Kým prvý diel priniesol len akúsi ilúziu otvoreného sveta, v pokračovaní sa lokality a tým aj herné možnosti značne zväčšili.

Rozšíril sa aj arzenál zbraní, ktoré agent 47 pri výkone spravodlivosti mohol, ale tiež vôbec nemusel použiť. Vývojári zapracovali aj na ovládaní postavy, vďaka čomu jej pohyb pôsobil prirodzenejším dojmom. Bez zmien nezostala ani inteligencia nepriateľov a pribudol ukazovateľ podozrenia indikujúci hráčove odhalenie.

Práve vďaka týmto vylepšeniam je Hitman 2: Silent Assassin dodnes považovaný za jeden z najlepších dielov sérii. Výborná hrateľnosť bola dopĺňaná pútavým príbehom, ktorý hráča zaviedol do Japonska, Ruska alebo Afganistanu, pútavú hrateľnosť sprevádzal vynikajúci hudobný sprievod dnes už legendárneho skladateľa Jespera Kyda. K rastúcej popularite značky prispelo, že sofistikovaný zabijak sa po prvýkrát objavil aj na herných konzolách PlayStation 2 a Xbox.

Hitman: Contracts (PC, PlayStation 2, Xbox, HD remaster PlayStation 3, Xbox 360)

Po obrovskom úspechu druhého dielu sa autori rozhodli zariskovať a vydať sa novou cestou. Pokračovanie s podtitulom Contracts tak obsahovalo minimum zmien v herných mechanizmoch a šlo skôr o hľadanie estetickej identity značky Hitman. Autori sa snažili priniesť nové nápady v podávaní príbehu, vizuálu a obsahu, pričom hrateľnosť ostala rovnaká ako v predchádzajúcom prípade. Výsledkom tak bola temná a v rámci série unikátna atmosféra.

Tento titul v skutočnosti nebol pokračovaním v pravom slova zmysle. Išlo v podstate o šikovné prelínanie sa viacerých dejových línii za účelom vyplnenia medzery medzi prvým a druhým dielom a zároveň objasňujúcim udalosti z prvej časti. Tento, na prvý pohľad zložito pôsobiaci model, bol dosiahnutý primitívnou scenáristickou pomôckou a tou boli spomienky.

Na scénu sa vrátil starý známy, tentokrát ale ťažko ranený Agent 47. Ten sa ocitol v sanatóriu tesne po udalostiach zakončujúcich prvý diel. Všade naokolo sa nachádzali mŕtvoly nápadne sa podobajúce nášmu agentovi. Pri nohách mu ležal jeho stvoriteľ, sentiment však v Hitmanovi nikdy nehral veľkú rolu a hráč svoj cieľ bez mihnutia oka zlikvidoval.

Kým prvá polovica hry bola tvorená novými lokalitami, v druhej sme sa pozreli do prerobených misií vychádzajúcich z prvej časti. Staronové úrovne boli kompletne prepracované, pričom veteránov a znalcov originálu potešili novými možnosťami. Svoju úlohu navyše zohrával silný faktor nostalgie, hráči sa predsa vrátili do nového sveta s múdrosťou starcov.

Po kvalitatívnej aj komerčnej však nešlo o takých úspech ako v prípade predchodcov a novinka mala od dokonalosti ďaleko. Nedostatok nového obsahu spoločne so starnúcimi technológiami mali za následok len priemerné známky recenzentov. Autori sa síce nebáli kontroverzných tém a v jednej z úrovní sa nachádzal sado-maso nočný klub kombinovaný s továrňou na spracovanie mäsa, Contracts to však zo šedého priemeru nevytrhlo. Chcelo to zmenu.

Hitman: Blood Money (PC, PlayStation 2, Xbox, PlayStation 3, Xbox 360, HD remaster PlayStation 4, Xbox One)

Na plnohodnotný tretí diel si hráči museli počkať ďalšie dva roky. Tie autori strávili zbieraním spätnej väzby od hráčov a úpravou enginu Glacier. Príchod novej generácie herných zariadení, PlayStation 3 a Xbox 360, si vyžadoval prepracovanie technologickej stránky tak, aby zodpovedala aktuálnym trendom. Autori sľubovali prelomové herné prvky, úžasný vizuál a keď vyšiel diel s podtitulom Blood Money, herný svet sa na chvíľu zastavil.

Hitman: Blood Money je magnum opus tejto série. Spomínaný prechod na next-gen so sebou priniesol nielen úchvatný vizuál, ale hlavne nové herné možnosti. Novinkou bolo splývanie s obrovským davom ľudí, ktoré v minulosti nebolo kvôli technickým obmedzeniam možné. Interaktivita s prostredím bola lepšia ako kedykoľvek predtým a nová úroveň vertikality otvorila ďalšie možnosti postupu.

Vďaka okrasným popínavým rastlinám sa tak Agent 47 dostal na balkón a v prípade nebezpečenstva z neho mohol kedykoľvek zoskočiť dole. Vo výťahu mohol otvoriť servisný otvor nachádzajúci sa na jeho strope, kde mohol potichu počkať na svoju obeť a pomocou škrtiacej struny už len dokončil dielo skazy. Telo následne vytiahol k sebe hore, čím ho dokonale ukryl pred nežiadúcim odhalením.

Po prvý krát v sérii sa do hrateľnosti premietol spôsob, akým Agent 47 pracuje. Všetky jeho činy boli totiž ostro sledované a prezentované verejnosti formou novinových článkov. Ideálne teda bolo, ak splnenie kontraktu pôsobilo ako nehoda. Ak obeť zomrela vo vani, kam náhodou padol fén, nikto si maličký článok na zadnej strane ani nevšimol. Naopak, rozstrieľané telo a desiatky svedkov bolo zárukou palcových titulkov.

Dopad na hrateľnosť bol pritom obrovský. Zvyšovanie všeobecného povedomia o nájomnom vrahovi malo za následok viac stráží a lepšie zabezpečenie budov. Bola to geniálna a dodnes fungujúca herná mechanika. Okrem vizuálnych orgií a parádnej hrateľnosti musíme spomenúť aj audio stránku titulu. O tú sa opäť postaral Jesper Kyd a v tomto prípade vytvoril skutočné majstrovské dielo. V najlepšom však treba prestať a Agent 47 sa stratil na dlhých šesť rokov…

Hitman Absolution  (PC, Xbox 360, PlayStation 3, HD remaster PlayStation 4, Xbox One)

Keď sa v IO Interactive rozhodovali akým smerom sa bude štúdio uberať, značka Hitman dostala červenú. Uprednostnená bola nová herná séria Kane and Lynch, ktorá mala priniesť na naše obrazovky akciu filmového strihu, teda žáner, ktorý bol v tom období veľmi populárny vďaka obrovskému hitu Gears Of War. Ako už dnes vieme, celá táto mini séria skončila fiaskom, druhým a zároveň posledným dielom. Vývojárom neostávalo nič iné, len sa pozbierať z neúspechu a nájsť spôsob, ako si napraviť dobré meno.

Vtedy vytiahli pomyselné eso z rukáva a vytvorili úplne nové dobrodružstvo so starým známym Agentom 47. Keďže od poslednej časti uplynulo viac ako šesť rokov a herný svet sa rapídne zmenil, aj táto séria potrebovala konskú dávnu inovácie. Aspoň takto si to autori predstavovali. Pravdou však je, že hráčom sa predstavené novinky príliš nepáčili a ich reakcie svedčia o tom, že by skôr uvítali starú dobrú hrateľnosť v modernom kabátiku.

Čo sa vlastne stalo a prečo bol Hitman Absolution označovaný za čiernu ovcu rodiny? Aj napriek nesporným kvalitám šlo o výraznú odbočku v sérii. V žiadnom prípade nemôžeme hovoriť o nejakom faux pas, z herného hľadiska bolo všetko v najlepšom poriadku. Najväčší nedostatok bol v zmene celkového konceptu hry. Všetky dôležité prvky tu síce ostali zachované, ale z otvoreného sveta sa stal lineárny tunel.

Práve táto zmena je dôvodom, prečo mnoho hráčov tento, inak remeselne veľmi kvalitný, titul odpísalo. Vizuál sa posunul opäť o stupienok vyššie, tentokrát vďaka druhej generácii interného engine Glacier. Agent 47 dostal nové ovládanie a pribudli nové herné prvky ako napríklad inštinkt, pomocou ktorého bolo možné vidieť nepriateľov aj cez steny. Zároveň však zmizla herná mapa, čo ale bolo vzhľadom k uzavretým úrovniam logické.

Herná obec sa rozdelila na dva tábory. Zástancovia pôvodných, náročných a otvorených titulov boli nespokojní. Naopak na druhej strane stála nová generácia hráčov, ktorí tieto zmeny privítali s otvorenou náručou. Nie každému sadol nový príbeh postavený na zrade z vlastných radov, pričom na povrch prenikli doteraz nepredstavené city hlavného hrdinu. Autori si uvedomili, že tadiaľto cesta nepovedie a začali pripravovať úplne nový koncept.

Hitman & Hitman 2 (PC, PlayStation 4, Xbox One)

Veľké množstvo negatívnych reakcií na posledný diel prinútilo autorov znova zasadnúť k plánovaciemu stolu. Neúspech bol neprijateľný a novinka musela byť čo najdostupnejšia pre všetkých hráčov. Dôsledným prípravám zodpovedal aj pomerne dlhý čas, ktorý si autori stanovili na prípravu pokračovania. Práce na hre trvali dlhé štyri roky a priniesli titul s jednoduchým názvom – Hitman.

Ohlásenie tejto novinky na jednej z herných výstav v roku 2015 bolo sprevádzané nadšeným potleskom publika a vývojári vedeli, že sú na dobrej ceste. O to väčšie prekvapenie však hráčov čakalo, keď pri vydaní titulu zistili, že k dispozícii je len časť hry. Najnovší príbeh o najdokonalejšom nájomnom zabijakovi všetkých čias bol totiž vydávaný epizodicky, teda po častiach.

Takáto forma vydávania mala určite svoje opodstatnenie a aj keď mohla spôsobiť kúskovanie príbehu, v tomto prípade išlo o excelentnú voľbu. Každá nová kapitola bola totiž nabitá detailmi až do prasknutia. Systém otvorených úrovní s rôznymi cestami k cieľu zažil svoju reinkarnáciu v tej najlepšej forme. Bolo obdivuhodné, aké možnosti jednotlivé oblasti ponúkajú. Vzhľadom na postupné vydávanie nového obsahu získali autori dostatok času na spracovanie pripomienok od hráčov.

Už na prvý pohľad hráčov ohromila vizuálna stránka titulu, Hitman totiž patril medzi najlepšie vyzerajúce hry svojej doby. Po uvoľnení poslednej kapitoly bola dodatočne vydaná definitívna edícia na fyzických nosičoch. Výnimočnosť tejto edície bola zrejmá okamžite, každá krabička bola totiž kovová a vyzerala skvele. Kým iné tituly mávajú takéto obaly len v špeciálnych edíciách, v tomto prípade šlo o štandard.

Takmer okamžite po vydaní posledného obsahu bolo ohlásené pokračovanie, ktoré sa nieslo v rovnakom duchu. Tentokrát sa však pridal len nový príbeh a kulisy misií, hrateľnosť ostala úplne bezo zmeny. Stále však išlo o veľmi kvalitnú zábavu, no čakali sme trochu viac. Pevne veríme, že novinka v podobe tretieho pokračovania očakávané zmeny prinesie.

Hitman na striebornom plátne

Fenomén holohlavého charizmatického zabijaka sa veľmi rýchlo rozšíril aj mimo hráčsku obec. Okrem populárneho tetovania v podobe čiarového kódu na zátylku, ktoré sa začalo čoraz častejšie objavovať  aj v reálnom svete,  sa začalo pošuškávať o pripravovanej snímke inšpirovanej populárnou videohrou. Tá sa stala v roku 2007 realitou a za jej vznikom stál režisér Xavier Gens. Aj napriek nie veľmi priaznivým ohlasom film pri 24 miliónovom rozpočte zarobil takmer 100 miliónov dolárov.

Najväčšia kritika sa ozývala z radov hráčov kritizujúcich príliš veľké odklonenie sa od pôvodnej myšlienky hernej predlohy. Film sa príliš zameriaval na akciu a z Agenta 47 stvárneného Timothy Olyphantom sa stal akčný hrdina. Aj preto za najlepší moment z takmer dvojhodinového akčného thrilleru považujeme scénu, kde hlavný hrdina preletel oknom do izby kde hrali chlapci konzolovú verziu titulu Hitman 2: Silent Assassin.

O pokračovanie sa postaral v roku 2015 režisér Aleksander Bach. Vo filme s názvom Hitman: Agent 47 si hlavnú rolu strihol Ruppert Friend. Bohužiaľ, tentokrát to dopadlo ešte horšie ako v prípade Gensovho spracovania. Titul si na seba síce zarobil, ale len vďaka popularite hernej predlohy, kritici aj hráči boli zostali sklamaní.

Vedel si, že …
  • meno Agent 47 je vytvorené na základe posledných dvoch číslic z tetovania na jeho hlave. Celé číslo je 640509-040147
  • Agent 47 je výsledkom kombinácie rôznych etnických kultúr a nesie ich znaky. Vďaka tomu jednoduchšie splynie s davom v rozličných kútoch sveta a nepôsobí ako päsť na oko
  • bežný človek má 46 chromozómov, Agent 47 ich má o jeden viac. Práve tomu vďačí za svoje úžasné schopnosti a inteligenciu
  • hlavného hrdinu dabuje vo všetkých dieloch tá istá osoba – David Bateson
  • misia s názvom „Say hello to my little friend!“ je inšpirovovaná filmom Scarface

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom