S narastajúcou základňou čitateľov na FonTechu sme sa rozhodli spustiť náš nový projekt, ktorým budú exkluzívne rozhovory s osobnosťami z technologického sveta na Slovensku. Každý týždeň ti teda prinesieme niekoľko zaujímavostí zo zákulisia najväčších firiem, akými sú napríklad ESET, Sygic či Alien Studio. Pohodlne sa usaď, ideme na to!

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Naše rozhovory pokračujú ďalším dielom, v ktorom sme sa porozprávali o novinkách vo svetovo uznávanej firme – v Sygicu. Kam chce v budúcnosti smerovať najpopulárnejšia offline navigácia na svete? Ako je to v prípade konkurenčného Waze, ktorý začína používať čoraz viac Slovákov? Na naše otázky odpovedala Anna Beňová, ktorá ti ukáže, že Sygic je rozhodne na koni a neprestáva inovovať svoje produkty.

Sygic je rozhodne súčasným fenoménom medzi navigáciami, ktorý si získal srdcia používateľov po celom svete. Na začiatok nám ale skús priblížiť, v čom je kľúčový „magic“ Sygicu voči konkurencii? Čo by malo používateľa presvedčiť, aby sa rozhodol práve pre vás?  

Sygic je prémiová kombinácia offline navigácie s online funkciami, čo jej dáva výhodu aj pri cestovaní v destináciách, kde nie je dostupné internetové pripojenie. Hlavnou misiou Sygicu je bezpečne navigovať všetkých ľudí na Zemi, čomu je prispôsobené aj smerovanie spoločnosti a prinášanie moderných funkcií nie len pre vodičov.

200 miliónov stiahnutí na celom svete potvrdzuje, že navigácia je stále užitočným spoločníkom na cestách. Doživotná licencia s bezplatnými updatmi prináša funkcie, ktorými sa odlišujeme od konkurencie.

Obľúbené sú funkcie ako Head-up Display, ktorý premieta navigačné pokyny priamo na čelné sklo auta a tým umožňuje nerozptyľovať vašu pozornosť vzhliadaním k mobilnému zariadeniu, alebo Parkovacia služba, ktorá vám pomôže nájsť voľné parkovacie miesto  v blízkosti vášho cieľa v reálnom čase. Tento rok sme ako prvá spoločnosť predstavili navigáciu s integrovanou rozšírenou realitou (AR) s názvom Real View, pri ktorej vidí používateľ na svojom zariadení cestu v reálnom prostredí so všetkými inštrukciami.

Aké boli začiatky Sygicu ako firmy (proces založenia, počet zamestnancov na začiatku, prvé výraznejšie úspechy, míľniky a čas vytvorenie prvej funkčnej aplikácie)?

Firma Sygic bola založená na Slovensku v roku 2004 s víziou jedného dňa sprevádzať každého človeka na Zemi. Už v roku 2006 sme získali ocenenie spoločnosti Deloitte – 50 najrýchlejšie rastúcich spoločností v regióne stredná a východná Európa. V roku 2009 sme predstavili  prvú navigáciu pre iPhone, o niečo neskôr aj ako druhá navigácia pre Android.

Ďalší úspech priniesla integrácia Parkopedie, kedy sme sa stali navigáciou na svete, ktorá zobrazuje dostupnosť parkovacích miest v reálnom čase a rovnako, spojení lokalizačných riešení so smart zariadeniami ako Google Glass či Apple Watch sme sa stali priekopník v hybridnej navigácii. Významným bodom je uvedenie Sygic Car Navigation pre prepojené vozidlá. Naša spoločnosť ako prvá spoločnosť na svete získala CCC (MirrorLink) certifikát, ktorý robí navigáciu prostredníctvom aplikácie v aute bezpečnejšiu. Sme prvým navigačným partnerom FORDu, ktorý len nedávno predstavil novú technológiu Smart Device Link.

Koľko mesiacov, prípadne rokov trvalo, kým ste dokázali spracovať mapu takmer celého sveta? A ako vlastne prebieha takýto proces získavania podkladov k mapám? Musí sa osobitne komunikovať s danou krajinou, alebo to zastrešuje jedna väčšia organizácia?

Spracovanie a zapracovanie máp je proces, ktorý nekončí. S každým novým domom, cestou, či turistickou atrakciou pribúdajú údaje, ktoré je potrebné sprostredkovať našim používateľom. Mapy aktualizujeme na základe dát od nášho dodávateľa, spoločnosti TomTom. V súčasnosti pokrýva navigačná aplikácia všetkých 206 krajín, ktoré sú zapísané v zozname OSN. 

Ako často sa vlastne zvyknú vydávať aktualizácie máp?

Mapy sú aktualizované vždy tri až štyrikrát do roka. Updaty aplikácií však prebiehajú neustále, či už pridávame novú funkciu, alebo vylepšujeme dizajn.

Asi by mal zamrzelo, keby som sa nespýtal na konkurenciu v podobe ďalšieho fenoménu aj pre slovenských používateľov – Waze. Aj keď sa jedná o online navigáciu, ktorá prepája používateľov navzájom a vytvára akúsi komunitu vodičov, rozhodne má na muške práve Sygic, ktorý tu niekoľko rokov neohrozene vládol. Neplánujete ponúknuť online navigáciu a nejakú formu komunity v budúcnosti aj z dôvodu nedávneho zrušenia roamingu? 

Waze ponúka navigáciu, ktorá je tvorená a podporovaná komunitne, jej používanie je však podmienené internetovým pripojením. Aj po zrušení roamingu v krajinách Európskej Únie máme skúsenosť, že medzinárodné pripojenie nie je vždy a všade dostupné, alebo je preťažené. Rovnako z globálneho hľadiska je stále veľmi veľa miest, kde sa nie je možné pripojiť či zdieľať informácie.

V online režime však fungujeme tiež, a to poskytovaním informácií o doprave, policajných hliadkach alebo parkovacích miestach. Aj tým sa odlišujeme od konkurencie. Ponúkame stabilnú navigáciu, ktorú využijete bez pripojenia na internet a zároveň online služby.   

Budú vôbec ľudia v budúcnosti ešte závislí na offline navigáciách? Nestane sa táto forma prežitkom?

Budúcnosť patrí online riešeniam pre modernejšie využitie akýchkoľvek aplikácií spojených s mobilitou ľudí. Offline navigácia je však aplikácia, ktorú môžete použiť bez ohľadu na lokalitu, internetové pripojenie alebo dostupnosť aktualizácií. Veríme, že silná generácia a skupina používateľov, ktorá tieto mapy využíva v súčasnosti najviac, bude s týmto produktom cestovať ešte pár rokov. 

Akým smerom sa chce Sygic uberať v budúcnosti, aby bol aj naďalej čo najväčším trendsetterom v tomto segmente?

V ére smartfónov a iných „múdrych“ zariadení veríme, že naša navigácia bude stále užitočným riešením. Či už využijete možnosť prepojenia navigácie s vozidlom alebo nie, okrem samotnej prepravy z bodu A do bodu B vám aplikácia pomôže s parkovaním čo najbližšie k miestu určenia a do cieľa vás dovedie, aj keď už z auta vystúpite. Ľudia sa stále presúvajú z miesta na miesto a tento trend neustáva, práveže sa ešte viac umocňuje. Navigácia ako taká je nadčasová, mení sa len jej forma. Veríme ale, že uplatnenie nájdeme aj v oblasti autonómnych vozidiel a integrácii našich riešení do virtuálnej a rozšírenej reality. 

Už pred nejakým časom ste inovovali kancelárske priestory v Bratislave, ktoré sa mi osobne naozaj veľmi páčia a momentálne to tam vyzerá doslova ako v Sillicon Valley. Aký je to pocit z pohľadu zamestnanca pracovať v takejto perspektívnej a svetovo uznávanej firme?

Pri zariaďovaní nových priestorov sa kládol dôraz na to, aby vizuálne odzrkadľovali firemnú kultúru. Máme tu miestnosť Sy-gym – telocvičňu, kde sú súčasťou zariadenia fitlopty a rebriny, herňu s maxi šachom, hojdaciu loď, terasu s grilom či plne funkčnú kuchyňu, kde si môžeme niečo dobré pripraviť. Priestory sú priestranné, takže okrem zábavy poskytujú miesto aj na nerušenú prácu.

Aj napriek tomu, že rastieme, dnes je nás už 160, darí sa nám držať start-upového ducha. Máme napríklad dvakrát ročne tzv. Innovation day, kde si každý môže prihlásiť nový projekt, ktorý by chcel vidieť na road mape spoločnosti a v rámci 48 hodín na ňom s kolegami zapracovať. Vybrané projekty sú potom skutočne zapracované a predstavené konečnému používateľovi. Jedným z takýchto produktov je aj Head-Up Display. Takáto forma práce a to, že nápaditosť a húževnatosť môžu byť vypočuté, sú silným motivačným prvkom, ktorý každého z nás poháňa vpred.

Hľadá Sygic mladé talenty aj na Slovensku na stredných / vysokých školách, respektíve aké pracovné pozície sú u vás najviac vyhľadávané?

Talentovaných ľudí prijímame bez ohľadu na vek. Keďže pracujeme na IT poli, najčastejšie hľadané pozície sú programátorské. Priestor pre nových kolegov sa nájde aj na ostatných oddeleniach, či už je to marketingu, alebo zákaznícka podpora.

Zobraziť celú galériu (4)
Night of Chances, zdroj fotografie: Sygic

Otázka na záver: Ak by si nám mohla priblížiť, aké inovácie pripravuje Sygic do najbližších mesiacov? Chystá sa niečo veľké? :)

Veľkým míľnikom je predstavenie Sygic Mobility Development Kit, ktorého súčasťou sú SDK našich riešení. Tým, že zdieľame naše dlhoročné skúsenosti s vývojármi na celom svete, umožňujeme a podporujeme rozvoj nových aplikácií riešiacich mobilitu vo veľkomestách, ako aj riešenia pre cestovateľov – nie len tých s batohom na chrbte, ale aj tých, čo sa za dobrodružstvom vyberú skrz virtuálnu alebo rozšírenú reality. 

Nenechaj si ujsť
Alien Studio je náš fenomén vo tvorbe 3D animácií, ktorý zožal úspech aj za hranicami. Takto vzniká svetová kvalita na Slovensku
Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
0%
Páči sa mi to
50%
Chcem to
25%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
25%
Neznášam to
0%
O autorovi
Dávid Igaz
Šéfredaktor a spoločník FonTech.sk, no najmä technologický nadšenec, ktorý nepohrdne akoukoľvek novinkou. Ak by si sa potreboval o niečom poradiť, neváhaj a napíš mi na [email protected]