Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

S narastajúcou základňou čitateľov na FonTechu sme sa rozhodli spustiť náš nový projekt, ktorým budú exkluzívne rozhovory s osobnosťami z technologického sveta na Slovensku. Každý týždeň ti teda prinesieme niekoľko zaujímavostí zo zákulisia najväčších firiem, akými sú napríklad ESET, Sygic či Alien Studio. Pohodlne sa usaď, ideme na to!

Vieš, že za najlepšou slovenskou tvorbou 3D animácií stojí Alien Studio na čele s Martinom Vančom? Dosiahnutie najvyšších mét si však žiadalo množstvo hodín tvrdej driny a hlavne spoľahlivý tím v pozadí. Títo páni to ale dokázali a momentálne žnú jeden úspech za druhým.

My sme si preto nemohli nechať ujsť príležitosť a museli sme ich vyspovedať. Prečítaj si tento inšpiratívny rozhovor, ktorý ti otvorí oči, ako to funguje v tejto unikátnej brandži.

Ahoj Martin. Alien Studio je ťažným koňom čo sa 3D animácií a grafiky týka na našom trhu. Kam ste sa od vzniku posunuli a aký je váš momentálny setup?

Snažím sa stále rozširovať team ľudí a dať pod jednu strechu čo najviac talentov. Teší ma, že v súčasnosti máme odborníkov na každú oblasť 3D grafiky, a tým pádom sa to odzrkadľuje aj na výstupoch. Je to iné, ako keď sme pred 15. rokmi začínali a dvaja – traja robili všetko. Kedysi v malých garážových priestoroch sídliskového paneláku v Trnave až po súčasnosť, kedy sme vo vlastnej budove postavenej pre naše účely na kraji Bratislavy. 

Mohol by si nám priblížiť, ako vzniká taký projekt od začiatku, až po finálny produkt, ktorý odovzdávate klientovi?

90 % našich klientov sú renomované reklamné agentúry, takže kreatívu zväčša neriešime. Na začiatku dostaneme storyboard alebo scenár. Po schválení rozpočtu a harmonogramu prác spustíme produkciu, ktorá začína modelovaním. V prípade charakterov sa na model nanášajú chlpy, vlasy. Následne sa mapujú na objekty textúry a pripraví 3D scéna, do ktorej sa vkladajú finálne objekty. Tá sa nasvieti, doladí svetelná atmosféra… Animátori podľa storyboardu a pod režisérskou taktovkou naanimujú dej.

Výstupom je animatik, ktorý sa prezentuje klientovi a na základe pripomienok dolaďuje až po schválenie. Ďalej nasleduje render, pri ktorom z dôvodu výraznej úspory času využívame externú render farmu. Vyrenderované snímky sa vložia do postprodukčného programu, v ktorom sa tvorí kompoziting scény (skladanie obrazu z jednotlivých vrstiev), farebné korekcie, svetelné efekty a pod. Finálny výstup sa opäť prezentuje klientovi a po doladení a schválení tzv. online výstupu odchádza spot do jednotlivých televízií.

Je už možné v dnešnej dobe vytvoriť animáciu, ktorá bude na nerozoznanie od reálneho sveta? Dospeli sme s technológiami do takého bodu, že už divák nerozozná, či sa pozerá na animáciu, alebo realitu?  

Áno, aj keď nie v každom segmente. Pevné objekty nie je problém, ale napr. voda, hlavne detaily výšplechov je stále ťažký oriešok. Čo sa týka 3D charakterov a najmä ľudí, je to už vcelku blízko, no táto veľmi tenká hranica k realite sa prekračuje najťažšie.

Vedel by si dnes doma vytvoriť menší projekt hodný záujmu klienta aj nadaný mladý kreatívec alebo je ten proces závislý na profesionálnom vybavení? (programy, výkonný počítač atď…)

V dnešnej dobe je to limitované len na ľuďoch. Kedysi táto oblasť bola závislá na výkonných a drahých grafických staniciach, no dnes stačí výkonnejší domáci počítač, študentská verzia 3D softvéru a otvoria sa vám dvere, kde výstupy závisia len a len na schopnostiach človeka pretaviť svoju fantáziu do umelo vytvoreného obrazu. To si vyžaduje nielen technické zvládnutie náročného programu, ale najmä kreativitu a schopnosť vizuálne vnímať svet vôkol seba.

„Rastú“ v kruhoch slovenských škôl nadané talenty a majú podľa teba dostatočný prístup k potrebnému vybaveniu? 

Zo skúsenosti viem, že len malé percento študentov zo škôl (hovoríme o školách venujúcich sa 3D grafike a animácií) je skutočne nadaných. Byť nadšený neznamená byť talentovaný. Väčšina ľudí v Aliene, ktorí sú naozaj tí najlepší, neštudovali tento obor, ale dopracovali sa k nemu sami.

Zobraziť celú galériu (15)
Martin Vančo, Alien Studio

Ktoré projekty považujete za svoje najúspešnejšie a koľko času trvalo ich vytvorenie?

Čo sa týka komerčných projektov, je to napr. 12 min. 3D film pre Slovenské elektrárne „Odysea energie“, ktorý sme produkovali skoro rok. Vážime si ho najmä preto, že získal prestížne ocenenie Cannes Corporate Media and TV Awards v kategórii Best 3D film. No a nesmiem vynechať našu najúspešnejšiu sériu reklám šušlajúceho psa, najmä vďaka ktorej sme získali na Zlatom klinci 2017 cenu Art Prix za vizuálny prínos do slovenskej reklamy.

Moja osobná srdcovka je náš vlastný krátky 11 min. animovaný film z roku 2013 „Zo života hmyzu: Posledný hrdina“, ktorý som režíroval a jeho produkcia nám trvala takmer 2 roky.    

Je vo vašej brandži veľká konkurencia, s ktorou súperíte takmer pri každom projekte?  

Aj keď Slovensko je veľmi malý trh kde sa viac-menej všetci poznáme, resp. registrujeme, výraznú konkurenciu nepociťujeme. Na druhej strane sa nasilu nesnažím, aby všetko 3D skončilo u nás.

Mnohokrát počujem zo strany známych či kamarátov, že v telke zas dávajú nejakú druhoradú reklamu s celebritou dávno za zenitom, ktorá je celkovo aj po vizuálnej stránke hotová katastrofa. Ako vnímaš ty túto problematiku s kreativitou v našich televíziách? Sme naozaj na Slovensku tak pozadu alebo sme len príliš konzervatívni?

Neprináleží mi hodnotiť kvalitu kreativity na Slovensku, ale nesúhlasím s tým, že to je zlé. Stačí si pozrieť nominované či ocenené kampane a je tam kopec pekných vecí. No a ak je značka či klient konzervatívny, to sa odzrkadlí aj na celkovej kampani.

Moja ďalšia otázka bude smerovať trošku do filmovej produkcie. Je všetkým asi známe, že moderné tituly sa bez rôznych špeciálnych CGI efektov jednoducho nezaobídu. Vedel by si nám v krátkosti opísať, ako vlastne vyzerá proces natočenia takejto scény?

Tento proces sa nedá opísať všeobecne a je viac-menej totožný s výrobou náročnejšej reklamy. Každá scéna či kreatívny zámer si vyžaduje špecifický postup. Najčastejšie sa využíva točenie hercov v ateliéri na tzv. green screen-e (zelenom pozadí), ktorí sú následne vsadení do 3D vytvorenej scény. V tomto prípade sú výstupy (aj keď nie vždy) nerozoznateľné od reality. 

Plánujete zabŕdnuť v budúcnosti s Alien Studio aj do celovečernej filmovej produkcie à la nejaké Hollywoodske trháky?

Uvidíme : )

Kam by ste chceli Alien Studio posunúť v najbližších rokoch? Máte sny, ktoré sa vám ešte zatiaľ nesplnili? :)

Čím viac rastieme, tým je väčšia zodpovednosť a náročnosť udržať sa. Takže prvoradým cieľom je zostať v cca zostave akej sme najbližšie roky, spokojnosť klientov, upevňovať základy na ktorých Alien stojí, a potom prídu na rad sny, ktoré si zatiaľ nechávam pre seba.

Zobraziť celú galériu (15)
Špičkový office rovnako nesmie chýbať, zdroj fotografie: Alien Studio

Ak by si mal jednou symbolickou vetou zhrnúť vašu prácu a celkovo Alien Studio?

Bol by som rád, aby bolo aj naďalej ALIEN Studio symbolom kvalitnej 3D animácie na Slovensku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú