Poľsko opäť raz predvádza, ako efektívne sa dajú čerpať európske peniaze na podporu moderných riešení v doprave bez toho, aby to zaťažilo verejné financie. Národný fond ochrany životného prostredia a vodného hospodárstva u našich severných susedov vyhlásil dve nové výzvy, ktoré majú podporiť budovanie nabíjacej infraštruktúry a elektrifikáciu nákladnej dopravy. Ako v tlačovej správe uviedla SEVA, celkovo ide o sumu až 2 miliardy zlotých, čo je približne 460 miliónov eur, a financie pochádzajú priamo z Modernizačného fondu Európskej únie.

Tieto výzvy sú konkrétnou odpoveďou Poľska na záväzky vyplývajúce z nariadenia o alternatívnych palivách (AFIR) aj Európskej zelenej dohody. V praxi to znamená, že dopravcovia, logistické parky či prevádzkovatelia infraštruktúry dostanú príležitosť masívne investovať do rozšírenia svojich flotíl a infraštruktúry bez toho, aby museli siahať do vlastných vreciek. A hlavne – rýchlo, cielene a bez zbytočných komplikácií.

Ako upozorňuje Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), práve v tom tkvie kľúčový rozdiel medzi Slovenskom a Poľskom. „Poliaci nevajatajú, zbytočne nekalkulujú a na nič nečakajú – konajú. Kým na Slovensku naozaj nie sme schopní zdvihnúť ani peniaze z rôznych európskych zdrojov, ktoré ležia na zemi, naši severní susedia ich už roky systematicky čerpajú nielen na cesty a diaľnice, ale aj na podporu elektromobility,“ vysvetľuje.

Poľsko v elektromobilite vytrelo Slovensku zrak

Dve nové výzvy vyhlásené 31. marca 2025 sú zamerané na dva kľúčové smery – prvá sa týka výstavby verejnej nabíjacej infraštruktúry na koridoroch TEN-T a v logistických centrách, kde sa očakáva výkon staníc od 350 do 3600 kW. Na tento účel je vyčlenených 230 miliónov eur a žiadatelia môžu získať dotáciu až do výšky 100 % nákladov, pričom výzva má byť otvorená až do konca roka.

Druhá výzva smeruje na výstavbu približne 550 nabíjacích staníc špeciálne pre nákladné vozidlá a počíta s rovnakým objemom financií – teda ďalšími 230 miliónmi eur. Aj tu je podpora až do výšky 100 %, pričom financovanie projektov bude do 85 % oprávnených nákladov.

Už v druhom kvartáli má navyše pribudnúť ďalšia výzva, tentokrát na podporu nákupu alebo lízingu bezemisných nákladných vozidiel kategórií N2 a N3. Tento program už v decembri minulého roka schválila Európska komisia, jeho rozpočet je plánovaný na 50 miliónov eur a zastreší ho Európska investičná banka. Doplní tým existujúci úspešný program NaszEauto, zameraný na nákup alebo lízing elektrických osobných vozidiel kategórie M1. Aj ten je financovaný z Plánu obnovy a nezahŕňa žiadne výdavky zo štátneho rozpočtu.

najlepšie elektromobily
FonTech

NaszEauto cieli na fyzické osoby a SZČO a jeho celkový rozpočet dosahuje 380 miliónov eur. Vďaka tejto kombinácii rôznych typov podpory sa v Poľsku podarilo vybudovať stabilný systém podpory elektromobility, ktorý zároveň šetrí verejné financie a posilňuje. konkurencieschopnosť dopravcov.

Na Slovensku však veci vyzerajú inak. Podpora elektromobility z európskych zdrojov už dlhodobo stagnuje. Hoci existuje Akčný plán pre rozvoj elektromobility a prijaté bolo aj špeciálne vládne uznesenie č. 122/2024, realita čerpania financií je nulová. Výzvy vyhlásené v polovici roku 2023 z Plánu obnovy – určené pre firmy aj samosprávy – museli byť pre administratívne chyby zrušené. A aj keby sa dnes vyhlásila nová výzva, čas na čerpanie ostáva rovnaký – len do polovice roka 2026, čo žiadateľov odrádza.

Podľa SEVA by Slovensko mohlo výrazne napredovať, ak by vytvorilo špecializované výzvy pre firemný sektor a efektívne využilo dostupné fondy – najmä Modernizačný fond, Plán obnovy a pripravovaný Sociálno-klimatický fond EÚ.

Európska komisia navyše Slovensko opakovane vyzýva, aby tieto zdroje využilo aj na program sociálneho lízingu, ktorý by umožnil prístup k elektromobilom širšiemu okruhu obyvateľstva. No ako to tak zatiaľ vyzerá, bez konkrétnych krokov zo strany štátu ostane Slovensko opäť len pri akčných plánoch na papieri a premrhaných šanciach, zatiaľ čo Poliaci budú jazdiť vpred bez emisií aj byrokracie.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP