Dotácie až 100 % a žiadna byrokracia. Susedná krajina rozdá stovky miliónov na elektromobilitu
Poľsko opäť raz predvádza, ako efektívne sa dajú čerpať európske peniaze na podporu moderných riešení v doprave bez toho, aby to zaťažilo verejné financie. Národný fond ochrany životného prostredia a vodného hospodárstva u našich severných susedov vyhlásil dve nové výzvy, ktoré majú podporiť budovanie nabíjacej infraštruktúry a elektrifikáciu nákladnej dopravy. Ako v tlačovej správe uviedla SEVA, celkovo ide o sumu až 2 miliardy zlotých, čo je približne 460 miliónov eur, a financie pochádzajú priamo z Modernizačného fondu Európskej únie.
Tieto výzvy sú konkrétnou odpoveďou Poľska na záväzky vyplývajúce z nariadenia o alternatívnych palivách (AFIR) aj Európskej zelenej dohody. V praxi to znamená, že dopravcovia, logistické parky či prevádzkovatelia infraštruktúry dostanú príležitosť masívne investovať do rozšírenia svojich flotíl a infraštruktúry bez toho, aby museli siahať do vlastných vreciek. A hlavne – rýchlo, cielene a bez zbytočných komplikácií.
Ako upozorňuje Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), práve v tom tkvie kľúčový rozdiel medzi Slovenskom a Poľskom. „Poliaci nevajatajú, zbytočne nekalkulujú a na nič nečakajú – konajú. Kým na Slovensku naozaj nie sme schopní zdvihnúť ani peniaze z rôznych európskych zdrojov, ktoré ležia na zemi, naši severní susedia ich už roky systematicky čerpajú nielen na cesty a diaľnice, ale aj na podporu elektromobility,“ vysvetľuje.
Poľsko v elektromobilite vytrelo Slovensku zrak
Dve nové výzvy vyhlásené 31. marca 2025 sú zamerané na dva kľúčové smery – prvá sa týka výstavby verejnej nabíjacej infraštruktúry na koridoroch TEN-T a v logistických centrách, kde sa očakáva výkon staníc od 350 do 3600 kW. Na tento účel je vyčlenených 230 miliónov eur a žiadatelia môžu získať dotáciu až do výšky 100 % nákladov, pričom výzva má byť otvorená až do konca roka.
Druhá výzva smeruje na výstavbu približne 550 nabíjacích staníc špeciálne pre nákladné vozidlá a počíta s rovnakým objemom financií – teda ďalšími 230 miliónmi eur. Aj tu je podpora až do výšky 100 %, pričom financovanie projektov bude do 85 % oprávnených nákladov.
Už v druhom kvartáli má navyše pribudnúť ďalšia výzva, tentokrát na podporu nákupu alebo lízingu bezemisných nákladných vozidiel kategórií N2 a N3. Tento program už v decembri minulého roka schválila Európska komisia, jeho rozpočet je plánovaný na 50 miliónov eur a zastreší ho Európska investičná banka. Doplní tým existujúci úspešný program NaszEauto, zameraný na nákup alebo lízing elektrických osobných vozidiel kategórie M1. Aj ten je financovaný z Plánu obnovy a nezahŕňa žiadne výdavky zo štátneho rozpočtu.
NaszEauto cieli na fyzické osoby a SZČO a jeho celkový rozpočet dosahuje 380 miliónov eur. Vďaka tejto kombinácii rôznych typov podpory sa v Poľsku podarilo vybudovať stabilný systém podpory elektromobility, ktorý zároveň šetrí verejné financie a posilňuje. konkurencieschopnosť dopravcov.
Na Slovensku však veci vyzerajú inak. Podpora elektromobility z európskych zdrojov už dlhodobo stagnuje. Hoci existuje Akčný plán pre rozvoj elektromobility a prijaté bolo aj špeciálne vládne uznesenie č. 122/2024, realita čerpania financií je nulová. Výzvy vyhlásené v polovici roku 2023 z Plánu obnovy – určené pre firmy aj samosprávy – museli byť pre administratívne chyby zrušené. A aj keby sa dnes vyhlásila nová výzva, čas na čerpanie ostáva rovnaký – len do polovice roka 2026, čo žiadateľov odrádza.
Podľa SEVA by Slovensko mohlo výrazne napredovať, ak by vytvorilo špecializované výzvy pre firemný sektor a efektívne využilo dostupné fondy – najmä Modernizačný fond, Plán obnovy a pripravovaný Sociálno-klimatický fond EÚ.
Európska komisia navyše Slovensko opakovane vyzýva, aby tieto zdroje využilo aj na program sociálneho lízingu, ktorý by umožnil prístup k elektromobilom širšiemu okruhu obyvateľstva. No ako to tak zatiaľ vyzerá, bez konkrétnych krokov zo strany štátu ostane Slovensko opäť len pri akčných plánoch na papieri a premrhaných šanciach, zatiaľ čo Poliaci budú jazdiť vpred bez emisií aj byrokracie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vlčie sirupy začali v dielni, dnes hlásia tržby 1,5 milióna eur. Otvorene hovoria o problémoch pri podnikaní na Slovensku
KVÍZ Geografia pre fajnšmekrov: Vyskúšaj si test o hlavných mestách, ktorým prejde len 10 % ľudí
„Mozog starne len vtedy, keď ho prestaneš používať.“ 102-ročný praktizujúci neurológ odhalil návyky pre dlhovekosť
Športová výživová poradkyňa radí: 6 mýtov o hydratácii, ktorým ľudia veria, no škodia zdraviu
Muž, ktorý zarába 56 miliónov ročne o abstinencii: „Je to vylepšenie života. Prestaneš a všetko dáva zmysel“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP