Skrytá kríza vyplávala na povrch. Kľúčová surovina pre elektromobily sa rýchlo míňa, Európe hrozí hlboký deficit
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Záujem o elektromobily rastie ako lavína, no ich najdôležitejšia surovina môže byť čoskoro veľkou brzdou. Podľa čerstvej štúdie, ktorú pripravili výskumníci z čínskej East China Normal University a švédskej univerzity v Lunde, sa do roku 2030 Európa môže ocitnúť v hlbokom deficite lítia.
Problém je jednoduchý. Zatiaľ čo sa európska výroba lítia snaží stúpať, jej tempo ani zďaleka nestačí pokryť to, čo budú nové batérie potrebovať. Predpokladá sa, že do konca desaťročia bude v Európskej únii dostupných približne 325-tisíc ton ekvivalentu uhličitanu lítneho ročne, no dopyt by mal narásť na viac než 792-tisíc ton. To znamená, že ponuka pokryje len menej ako polovicu dopytu, čo môže vážne ovplyvniť dostupnosť a ceny elektrických vozidiel.
Budeme musieť dovážať
Jeden z autorov štúdie, Čchi-fan Sia, prirovnal význam lítia k benzínu počas priemyselnej revolúcie. Podľa neho nie je nedostatok spôsobený globálnym vyčerpaním zásob. Tie sú podľa vedcov stále značné. Problém však je nerovnomerné geografické rozdelenie. To znamená, že niektoré krajiny, ako napríklad Austrália, Čile alebo Čína, budú hrať v dodávkach kľúčovú úlohu, zatiaľ čo iné, najmä Európa, zostanú závislé od dovozu.
Dnes je Európa takmer úplne odkázaná na import lítia z týchto troch krajín, pričom domáca produkcia je len v plienkach. Aj keď existujú viaceré pilotné projekty na ťažbu a spracovanie lítia priamo na kontinente, výskumníci zostávajú skeptickí, že by v najbližších rokoch mohli Európu nasmerovať k sebestačnosti.
Situácia v Spojených štátoch a Číne je o niečo lepšia, ale ani tam nebude ružová. USA by do roku 2030 mohli pokryť 90 % svojho dopytu, zatiaľ čo Čína by mohla vyprodukovať 1,1 milióna ton, no potreby sa majú pohybovať až na úrovni 1,3 milióna ton. Znamená to, že aj najväčší hráči na trhu budú musieť hľadať spôsoby, ako optimalizovať spotrebu alebo nájsť alternatívy.
Varovanie vedcov
Jednou z možností, ako predísť vážnym problémom, je vývoj a implementácia nových batériových technológií. V štúdii sa spomínajú napríklad sodíkovo-iónové batérie, ktoré už našli svoje uplatnenie v niektorých automobiloch vyrábaných v Číne. Takéto riešenia by mohli priniesť revolúciu. Ak sa potvrdí ich efektivita a výdrž, mohli by znížiť tlak na ťažbu lítia.
Výskumníci zároveň varujú, že ak sa situácia nezlepší, dôsledky môžu siahať ďaleko za hranice automobilového priemyslu. Nedostatok lítia by mohol ohroziť klimatické ciele, spomaliť prechod na čisté technológie a znížiť dostupnosť elektromobilov pre bežných spotrebiteľov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Novinár Soltész: Sulík je Ficova konkurencia, vyobjímal sa so všetkými extrémistami
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Sajfa predal Toldo známemu hráčovi na trhu, slovenský trh pre tento biznis už nestačí
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP