V tomto texte boli použité materiály TASR.

Záujem o elektromobily rastie ako lavína, no ich najdôležitejšia surovina môže byť čoskoro veľkou brzdou. Podľa čerstvej štúdie, ktorú pripravili výskumníci z čínskej East China Normal University a švédskej univerzity v Lunde, sa do roku 2030 Európa môže ocitnúť v hlbokom deficite lítia.

Problém je jednoduchý. Zatiaľ čo sa európska výroba lítia snaží stúpať, jej tempo ani zďaleka nestačí pokryť to, čo budú nové batérie potrebovať. Predpokladá sa, že do konca desaťročia bude v Európskej únii dostupných približne 325-tisíc ton ekvivalentu uhličitanu lítneho ročne, no dopyt by mal narásť na viac než 792-tisíc ton. To znamená, že ponuka pokryje len menej ako polovicu dopytu, čo môže vážne ovplyvniť dostupnosť a ceny elektrických vozidiel.

Budeme musieť dovážať

Jeden z autorov štúdie, Čchi-fan Sia, prirovnal význam lítia k benzínu počas priemyselnej revolúcie. Podľa neho nie je nedostatok spôsobený globálnym vyčerpaním zásob. Tie sú podľa vedcov stále značné. Problém však je nerovnomerné geografické rozdelenie. To znamená, že niektoré krajiny, ako napríklad Austrália, Čile alebo Čína, budú hrať v dodávkach kľúčovú úlohu, zatiaľ čo iné, najmä Európa, zostanú závislé od dovozu.

Dnes je Európa takmer úplne odkázaná na import lítia z týchto troch krajín, pričom domáca produkcia je len v plienkach. Aj keď existujú viaceré pilotné projekty na ťažbu a spracovanie lítia priamo na kontinente, výskumníci zostávajú skeptickí, že by v najbližších rokoch mohli Európu nasmerovať k sebestačnosti.

Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie, pričom ich výroba zaťažuje životné prostredie, Printscreen/YouTube

Situácia v Spojených štátoch a Číne je o niečo lepšia, ale ani tam nebude ružová. USA by do roku 2030 mohli pokryť 90 % svojho dopytu, zatiaľ čo Čína by mohla vyprodukovať 1,1 milióna ton, no potreby sa majú pohybovať až na úrovni 1,3 milióna ton. Znamená to, že aj najväčší hráči na trhu budú musieť hľadať spôsoby, ako optimalizovať spotrebu alebo nájsť alternatívy.

Varovanie vedcov

Jednou z možností, ako predísť vážnym problémom, je vývoj a implementácia nových batériových technológií. V štúdii sa spomínajú napríklad sodíkovo-iónové batérie, ktoré už našli svoje uplatnenie v niektorých automobiloch vyrábaných v Číne. Takéto riešenia by mohli priniesť revolúciu. Ak sa potvrdí ich efektivita a výdrž, mohli by znížiť tlak na ťažbu lítia.

Výskumníci zároveň varujú, že ak sa situácia nezlepší, dôsledky môžu siahať ďaleko za hranice automobilového priemyslu. Nedostatok lítia by mohol ohroziť klimatické ciele, spomaliť prechod na čisté technológie a znížiť dostupnosť elektromobilov pre bežných spotrebiteľov.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP