Štúdia vyvracia mýty o škodlivosti elektromobilov. Vo väčšine sveta sú ekologickejšie ako spaľováky
Elektromobilita je vo svete motorizmu čoraz častejšie vnímaná ako budúcnosť osobnej dopravy, v ktorej majú elektricky poháňané autá nahradiť doterajšie vozidlá so spaľovacími motormi. Hoci má tento nový segment automobilov aj svojich zásadných odporcov, z pohľadu na životné prostredie je elektromobil počas životného cyklu výrazne menej škodlivý k prírode ako bežné autá, tvrdí nová štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.
Výsledky výskumu boli založené na zisteniach, že počas celej životnosti vyprodukujú elektromobily od výroby až po recykláciu o 70 % menej emisií ako autá so spaľovacími motormi, informuje Teslarati.
Mnohí odporcovia elektromobilov sa oháňajú tým, že najväčšie znečistenie prostredia spôsobí práve výroba takýchto áut a najmä produkcia batérií, ktoré sú základným zdrojom energie pre elektromotory a zvyšnú elektroniku.
Ťaženie ťažkých kovov zaiste nesmierne vplýva na životné prostredie a mnohé spoločnosti sa preto nielen pri výrobe akumulátorov do elektrických áut začali obzerať po menej invazívnych a šetrnejších alternatívach.
Je pravdou, že elektrické autá počas svojej jazdy po cestách nevyprodukujú ani gram emisií. Do úvahy však treba brať aj samotné nabíjanie batérií, ktoré čerpá elektrinu zo siete, kde je dodávaná z rôznych zdrojov.
Ekologickejšie nabíjanie môžu využiť vodiči v krajinách, kde sa elektrická energia získava prevažne aj z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane sa však mnoho krajín stále spolieha na jadrové a tepelné elektrárne, ktoré nie sú pri výrobe elektriny práve najekologickejšie.
Elektromobily sú v drvivej väčšine krajín menej škodlivé ako bežné autá
Jednou z nich je aj Poľsko, kde je elektrina vo veľkom vyrábaná najmä v tepelných elektrárňach. Celkovú produkciu emisií pri výrobe a prevádzke elektromobilov ovplyvňuje viacero zásadných faktorov. Automobilky však jednoznačne prechádzajú na novú, elektrickú vlnu motorizmu, do ktorej ich z veľkej časti núti aj EÚ so svojimi prísnymi nariadeniami. Mnohé krajiny si pritom dali za cieľ zbaviť sa áut so spaľovacími motormi, ktoré by z ciest mali podľa plánov vymiznúť už do roku 2050.
Nahradiť ich majú práve elektromobily, na ktoré sa stále mnohí pozerajú s veľkou kritikou. Nová štúdia však tvrdí, že pri súčasnom emisnom zaťažení pri výrobe elektrickej energie sú elektromobily stále menej škodlivé ako autá jazdiace na fosílne palivá až v 53 krajinách sveta, čo predstavuje 95 % celosvetového trhu v doprave. V drvivej väčšine sveta je tak používanie a výroba elektrických áut výrazne ekologicky šetrnejšia.
Nenechaj si ujsť
Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Štúdia taktiež tvrdí, že do polovice tohto storočia by malo byť každé druhé auto na ulici elektrické. Takáto zásadná zmena by dokázala zredukovať po celom svete produkciu CO2 o 1,5 gigatony ročne, čo aktuálne predstavuje celkovú produkciu emisií v Rusku. Dokonca by boli elektromobily efektívnejšie a menej škodlivé aj v krajinách, kde sa elektrina vyrába z obnoviteľných zdrojov, a to o celých 30 %.
Medzi takéto krajiny patrí napríklad Švédsko ši Francúzsko. Dosiahnuť terajšie plány však môže byť náročné. Prechod od klasických áut k elektromobilom nebude vôbec jednoduchý, avšak bude podľa expertov nevyhnutný.
Najkritickejšou kategóriou medzi automobilmi sú dieselové autá, ktoré sa stali veľkým terčom kritiky a mnohé automobilky už upustili alebo plánujú upustiť od výroby tohto druhu pohonu vo svojich vozidlách.
Ekologickú stránku elektromobilu testoval aj VW
Svoj dieselový Golf porovnal s elektrickou verziou e-Golf aj VW, ktorý poukázal na to, ako škodlivý je naftový pohon voči tomu elektrickému za celú životnosť auta. Dieselový Golf tak na začiatku svojho života ťahá za dlhší koniec, no elektrický e-Golf sa mu dokáže vyrovnať po nájazde 125 000 km, kedy sa aj podľa grafu stáva „čistejším“ a jeho uhlíková stopa sa znižuje. Zaujímavejšou časťou života oboch áut je nájazd 200 000 km.
Po prekročení tejto hranice sa podľa VW stáva e-Golf definitívne menej škodlivým ako jeho dieselová verzia. Čo sa však stane, ak elektromobil skončí skôr ako prejde vyššie spomínanú vzdialenosť? Do 125 000 km bude jednoducho zanechávať vyššiu uhlíkovú stopu.
Za jeho neekologickou stránkou stojí práve výroba batérií, ktorá nesmierne zaťažuje životné prostredie. Pokiaľ teda chce byť elektromobil podľa grafov VW ekologickejší ako diesel, musí za svoj život prejsť minimálne 125 000 km.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf najväčšej banky na Slovensku končí: Generálny riaditeľ odchádza
35 kilometrov od slovenských hraníc zúri nebezpečné ochorenie. Dvaja ľudia mu už podľahli
Mám 79 a telo ako štyridsiatnik. Môj imunitný systém je mladší než ja, toto je môj recept
KVÍZ: Až 8 z 10 Slovákov zlyhá na prvej otázke. Dokáž, že nájdeš naše najznámejšie pamiatky na mape
750 % nárast prípadov: Európa čelí novej epidémii, v januári s ňou bojovalo Česko
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
Trhy tlačia ceny nahor. Elektrina a plyn zaznamenali najvyššie hodnoty týždňa
Zosuvy pôdy aj prerušené zápasy. Zemetrasenie zasiahol miliónové mesto
USA zatriasli automobilovým gigantom. Jaguar Land Rover mení plány na tento rok
Amazon rozbieha megainvestíciu. Austráliu čaká AI boom za 20 miliárd dolárov
Zlato po iránsko-izraelskom napätí koriguje. Investori vyberajú zisky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf najväčšej banky na Slovensku končí: Generálny riaditeľ odchádza
35 kilometrov od slovenských hraníc zúri nebezpečné ochorenie. Dvaja ľudia mu už podľahli
Mám 79 a telo ako štyridsiatnik. Môj imunitný systém je mladší než ja, toto je môj recept
KVÍZ: Až 8 z 10 Slovákov zlyhá na prvej otázke. Dokáž, že nájdeš naše najznámejšie pamiatky na mape
750 % nárast prípadov: Európa čelí novej epidémii, v januári s ňou bojovalo Česko
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené