Štúdia vyvracia mýty o škodlivosti elektromobilov. Vo väčšine sveta sú ekologickejšie ako spaľováky
Elektromobilita je vo svete motorizmu čoraz častejšie vnímaná ako budúcnosť osobnej dopravy, v ktorej majú elektricky poháňané autá nahradiť doterajšie vozidlá so spaľovacími motormi. Hoci má tento nový segment automobilov aj svojich zásadných odporcov, z pohľadu na životné prostredie je elektromobil počas životného cyklu výrazne menej škodlivý k prírode ako bežné autá, tvrdí nová štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.
Výsledky výskumu boli založené na zisteniach, že počas celej životnosti vyprodukujú elektromobily od výroby až po recykláciu o 70 % menej emisií ako autá so spaľovacími motormi, informuje Teslarati.
Mnohí odporcovia elektromobilov sa oháňajú tým, že najväčšie znečistenie prostredia spôsobí práve výroba takýchto áut a najmä produkcia batérií, ktoré sú základným zdrojom energie pre elektromotory a zvyšnú elektroniku.
Ťaženie ťažkých kovov zaiste nesmierne vplýva na životné prostredie a mnohé spoločnosti sa preto nielen pri výrobe akumulátorov do elektrických áut začali obzerať po menej invazívnych a šetrnejších alternatívach.
Je pravdou, že elektrické autá počas svojej jazdy po cestách nevyprodukujú ani gram emisií. Do úvahy však treba brať aj samotné nabíjanie batérií, ktoré čerpá elektrinu zo siete, kde je dodávaná z rôznych zdrojov.
Ekologickejšie nabíjanie môžu využiť vodiči v krajinách, kde sa elektrická energia získava prevažne aj z obnoviteľných zdrojov. Na druhej strane sa však mnoho krajín stále spolieha na jadrové a tepelné elektrárne, ktoré nie sú pri výrobe elektriny práve najekologickejšie.
Elektromobily sú v drvivej väčšine krajín menej škodlivé ako bežné autá
Jednou z nich je aj Poľsko, kde je elektrina vo veľkom vyrábaná najmä v tepelných elektrárňach. Celkovú produkciu emisií pri výrobe a prevádzke elektromobilov ovplyvňuje viacero zásadných faktorov. Automobilky však jednoznačne prechádzajú na novú, elektrickú vlnu motorizmu, do ktorej ich z veľkej časti núti aj EÚ so svojimi prísnymi nariadeniami. Mnohé krajiny si pritom dali za cieľ zbaviť sa áut so spaľovacími motormi, ktoré by z ciest mali podľa plánov vymiznúť už do roku 2050.
Nahradiť ich majú práve elektromobily, na ktoré sa stále mnohí pozerajú s veľkou kritikou. Nová štúdia však tvrdí, že pri súčasnom emisnom zaťažení pri výrobe elektrickej energie sú elektromobily stále menej škodlivé ako autá jazdiace na fosílne palivá až v 53 krajinách sveta, čo predstavuje 95 % celosvetového trhu v doprave. V drvivej väčšine sveta je tak používanie a výroba elektrických áut výrazne ekologicky šetrnejšia.
Nenechaj si ujsť
Ako sa rokmi degraduje batéria v elektromobiloch? Veľké porovnanie odhalilo detaily
Štúdia taktiež tvrdí, že do polovice tohto storočia by malo byť každé druhé auto na ulici elektrické. Takáto zásadná zmena by dokázala zredukovať po celom svete produkciu CO2 o 1,5 gigatony ročne, čo aktuálne predstavuje celkovú produkciu emisií v Rusku. Dokonca by boli elektromobily efektívnejšie a menej škodlivé aj v krajinách, kde sa elektrina vyrába z obnoviteľných zdrojov, a to o celých 30 %.
Medzi takéto krajiny patrí napríklad Švédsko ši Francúzsko. Dosiahnuť terajšie plány však môže byť náročné. Prechod od klasických áut k elektromobilom nebude vôbec jednoduchý, avšak bude podľa expertov nevyhnutný.
Najkritickejšou kategóriou medzi automobilmi sú dieselové autá, ktoré sa stali veľkým terčom kritiky a mnohé automobilky už upustili alebo plánujú upustiť od výroby tohto druhu pohonu vo svojich vozidlách.
Ekologickú stránku elektromobilu testoval aj VW
Svoj dieselový Golf porovnal s elektrickou verziou e-Golf aj VW, ktorý poukázal na to, ako škodlivý je naftový pohon voči tomu elektrickému za celú životnosť auta. Dieselový Golf tak na začiatku svojho života ťahá za dlhší koniec, no elektrický e-Golf sa mu dokáže vyrovnať po nájazde 125 000 km, kedy sa aj podľa grafu stáva „čistejším“ a jeho uhlíková stopa sa znižuje. Zaujímavejšou časťou života oboch áut je nájazd 200 000 km.
Po prekročení tejto hranice sa podľa VW stáva e-Golf definitívne menej škodlivým ako jeho dieselová verzia. Čo sa však stane, ak elektromobil skončí skôr ako prejde vyššie spomínanú vzdialenosť? Do 125 000 km bude jednoducho zanechávať vyššiu uhlíkovú stopu.
Za jeho neekologickou stránkou stojí práve výroba batérií, ktorá nesmierne zaťažuje životné prostredie. Pokiaľ teda chce byť elektromobil podľa grafov VW ekologickejší ako diesel, musí za svoj život prejsť minimálne 125 000 km.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadny úspech pre Slovensko: Tradičné jedlo je druhým najlepším na svete (REBRÍČEK)
Adamík Hrycová: „Krajina, ktorá nepozná svoju históriu, nevie vyhodnotiť jej súčasnosť“
Dovolenkový raj Slovákov zasiahnu extrémne horúčavy. Teplota sa vyšplhá až na 45 °C
SHMÚ varuje pred silnými búrkami na Slovensku: Pre dva kraje platí 2. stupeň výstrahy
Má 106 rokov a neberie žiadne lieky. Tajomstvom jeho dlhovekosti je milovaná sladká pochúťka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Nepríjemná správa pre motoristov na Slovensku. Analytik predpovedá ceny palív, susedia sú na tom lepšie
Cukrovkári dostali nádej na život bez striekačiek. Vedci vyvinuli liečbu, ktorá donúti telo k tvorbe inzulínu
Mladí Slováci podľahli nebezpečnému trendu. Umelá inteligencia im nahrádza jednu z najdôležitejších vecí
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP