Strašidelne prísne emisné limity EÚ nesplní žiadna automobilka. Dostanú obrovské pokuty
Výrobcovia automobilov majú hlavy v smútku. Nielenže ich zisky klesli kvôli pandémii koronavírusu, ale podľa najnovších výskumov ani jedna automobilka nesplní emisné limity. Najväčšie automobilky v Európe majú podľa štúdie PA Consulting dostať pokuty vo výške 14,5 miliárd €.
V rokoch 2020 a 2021 by mali automobilky dosiahnuť flotilové emisie na úrovni 95 gramov oxidu uhličitého (CO2) na jeden kilometer. Pre rok 2020 však EK vydala výnimku, kedy flotilové emisie musí splniť 95 % všetkých predaných áut daného výrobcu. Táto úroveň emisií zodpovedá spotrebe paliva približne 4,1 l / 100 km benzínu alebo 3,6 l / 100 km nafty, informuje Európska komisia. Po prekročení limitov musí automobilka zaplatiť za každé predané auto pokutu vo výške 95 € za každý gram CO2 nad uvádzaný limit.
Každá automobilka má rozdielne nastavené emisné limity. Dôvodom je odlišná hmotnosť modelov, pričom výrobcovia ťažších automobilov majú povolené vyššie emisie ako výrobcovia automobilov s nižšou hmotnosťou. Preto má napríklad koncern PSA emisný limit na úrovni 91,6 g/km a taký Jaguar – Land Rover až 130,6 g/km.
Astronomické pokuty
Pokuty, ktoré automobilky budú musieť zaplatiť, sa šplhajú do závratných výšok, pričom pre niektorých výrobcov pôjde o značnú časť ich príjmov. PA Consulting sa k prognózam dostáva posúdením schopnosti každého výrobcu znižovať priemerné emisie prostredníctvom rôznych iniciatív. Taktiež predpokladali registrácie pre každý typ automobilu (nafta, benzín, hybridy a elektromobily). Na základe týchto údajov dospeli k predpovediam priemerných emisií CO₂ v roku 2021.
Najlepšie je na tom Toyota, avšak ani tá svoje limity nesplní. Emisný limit pre rok 2021 je pre japonskú automobilku nastavený na 94,9 g/km, no predpokladané emisie CO2 sú 95,1 g/km, za čo im hrozí pokuta vo výške 18 miliónov €, čo by znamenalo najnižšiu pokutu zo všetkých automobiliek. Táto pokuta navyše predstavuje len 0,1 % z ich zisku pred zdanením (EBIT) v roku 2018, čo je taktiež najmenšie číslo zo všetkých.
Najhoršie je na tom koncern Jaguar – Land Rover, ktorý síce prekročí limit len o necelých 5 g/km, no jeho pokuta vo výške 93 miliónov € predstavuje až 404,3 % z jeho zisku pred zdanením v roku 2018.
Najvyššiu pokutu ale dostane Volkswagen. Hrozí mu pokuta vo výške až 4,504 miliárd €, čo predstavuje 32,4 % z prevádzkového zisku.
Čo sa týka najväčšieho prekročenia emisného limitu, najhoršie na tom vyzerá byť Mazda. Emisný limit na úrovni 94,9 g/km prekročí až o 28,7 g/km a zastaví sa na úrovni 123,6 g/km, čo z nej z tohto hľadiska robí druhú najhoršiu automobilku.
Super kredity pre elektromobily
Výrobcovia dostanú stimuly, ktoré ich majú podporovať k uvádzaniu automobilov s nulovými alebo nízkymi emisiami, čo znamená menej ako 50 g/km. Takáto podpora platila už od roku 2012 do 2015 a teraz sa bude opätovne uplatňovať v období rokov 2020 až 2022.
Prečítaj si tiež
Dizajn a automobilové majstrovstvo Nemcov? Musk priznal, že chce vyrobiť úplne nový model v EÚ
Pre rok 2020 platí, že každé takéto predané auto sa do štatistík flotilových emisií započítava dvakrát. V budúcom roku sa budú elektrické a hybridné autá započítavať ako 1,67 predaného auta a v roku 2022 superkredit klesne na číslo 1,33., informuje Európska komisia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Expert na elektromobilitu: Vstupujeme do éry, kedy spaľováky nemajú šancu konkurovať. Nabíjačku bude mať každé parkovacie miesto
Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Európa by sa mala inšpirovať. Prvý krát v históriitáto krajina reštartuje jadrovú elektráreň
Najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ má práve Slovensko
Elektrické nákladiaky Tesla môžu byť vyrábané v Európe, firma rokuje s touto krajinou
Žije. Japonská Sonda prekvapivo zvládla lunárnu noc
Doteraz nikde nebol dostupný. Najlepšieho Spider-Mana si v novom filme pozrieš úplne zadarmo
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené