Dojazd už nebude problém. Stellantis chce takto spasiť elektromobily, konkurencia to vidí inak
Stellantis plánuje do dvoch rokov začať testovať pevné batérie od amerického startupu Factorial, a to priamo na cestách. Ide o významný krok, ktorý by mohol kompletne zmeniť svet elektromobility. Pevné batérie majú mať totiž energetickú hustotu viac ako 390 Wh/kg, čo je výrazné zlepšenie oproti súčasným lítium-iónovým batériám, ktoré sa pohybujú okolo 270 Wh/kg. Na tému pozornil portál AutoCar.
Dnešné elektromobily trpia hlavne kvôli limitovanému dojazdu a váhe batérií. S pevnými batériami môžeme očakávať nielen dlhší dojazd, ale aj ľahšie vozidlá, čo je obrovské plus pre každodenné používanie.
Stellantis plánuje v roku 2026 vybaviť flotilu vozidiel Dodge Charger Daytona práve týmito batériami a otestovať ich výkonnosť a trvanlivosť v reálnych podmienkach.
Kto všetko sa pridáva k tejto revolúcii?
Záujem o pevné batérie rýchlo rastie. SAIC, majiteľ MG, plánuje už budúci rok začať montovať do svojich vozidiel technológiu polopevných batérií, ktoré sľubujú dojazd až 800 kilometrov. Nissan sa chce pridať do tejto hry s prvým elektromobilom na pevných batériách v roku 2028, pričom jeho batérie by mali mať približne polovicu veľkosti a hmotnosti súčasných lítium-iónových.
Elektromobil MG4 môže byť predajným hitom
Podobne aj Toyota plánuje komercializovať svoje batérie v roku 2027 alebo 2028, zatiaľ čo čínsky výrobca Chery sľubuje, že v roku 2026 príde s pevnými batériami s hustotou 600 Wh/kg.
Volkswagen tiež nezaháľa. Jeho dcérska spoločnosť PowerCo sa spojila s QuantumScape, ďalšou americkou firmou, s cieľom masovo vyrábať pevné batérie.
Rozdiely medzi Li-ion a SSB (solid-state-batteries)
Rozdiel medzi lítium-iónovými (Li-ion) batériami a pevnými (solid-state) batériami spočíva v ich konštrukcii, výkone a bezpečnosti.
Lítium-iónové (Li-ion) batérie
- Elektrolyt: Používajú kvapalný elektrolyt, ktorý umožňuje pohyb lítiových iónov medzi anódou a katódou počas nabíjania a vybíjania.
- Energetická hustota: Majú vysokú energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu uložiť veľa energie na jednotku hmotnosti.
- Náklady: Sú relatívne lacné na výrobu a široko používané v spotrebnej elektronike, ako sú smartfóny, notebooky a elektrické vozidlá.
- Bezpečnosť: Môžu byť náchylné na prehrievanie a v extrémnych prípadoch aj na požiar, ak sú poškodené alebo nesprávne nabíjané.
Pevné (solid-state) batérie
- Elektrolyt: Používajú pevný elektrolyt, ktorý je stabilnejší a menej náchylný na úniky alebo požiare.
- Energetická hustota: Potenciálne môžu mať vyššiu energetickú hustotu ako Li-ion batérie, čo by mohlo viesť k dlhšej výdrži batérie.
- Náklady: Výroba je zatiaľ drahšia a technológia je stále vo vývoji, čo obmedzuje ich široké komerčné využitie.
- Bezpečnosť: Sú bezpečnejšie, pretože pevný elektrolyt eliminuje riziko úniku a znižuje riziko požiaru.
Pevné batérie predstavujú budúcnosť batériových technológií s potenciálom výrazne zlepšiť výkon a bezpečnosť, ale zatiaľ sú Li-ion batérie dominantné na trhu vďaka ich dostupnosti a nižším nákladom.
Na druhej strane nie všetci veria, že pevné batérie sú tou „striebornou guľkou“, ako sa dlho tvrdilo. Technologický šéf Mercedesu, Markus Schäfer, tvrdí, že progres s lítium-iónovými batériami bol taký nečakaný, že možno nebude potrebné prejsť na pevné batérie. Podľa jeho slov mnoho ľudí pracovalo na tom, aby konvenčné batérie boli lepšie a efektívnejšie, čo môže významne ovplyvniť budúcnosť.
Stellantis a ďalší výrobcovia sa s pevnými batériami púšťajú do niečoho, čo môže elektromobilitu úplne predefinovať. Avšak ako pri každej technológii, ani tu nevidíme jednotnú víziu – niektorí výrobcovia veria, že sme na pokraji revolúcie, zatiaľ čo iní sú opatrní. Na nás bude sledovať, či tento nový typ batérií naozaj doručí to, čo sľubuje, alebo sa nakoniec ukáže, že už existujúce technológie sú dostatočne dobré.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
Skutočný vek ľudského tela určuje prekvapivý orgán. Môžeš byť mladší, ako ukazuje tvoj rodný list
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP