Dojazd už nebude problém. Stellantis chce takto spasiť elektromobily, konkurencia to vidí inak
Stellantis plánuje do dvoch rokov začať testovať pevné batérie od amerického startupu Factorial, a to priamo na cestách. Ide o významný krok, ktorý by mohol kompletne zmeniť svet elektromobility. Pevné batérie majú mať totiž energetickú hustotu viac ako 390 Wh/kg, čo je výrazné zlepšenie oproti súčasným lítium-iónovým batériám, ktoré sa pohybujú okolo 270 Wh/kg. Na tému pozornil portál AutoCar.
Dnešné elektromobily trpia hlavne kvôli limitovanému dojazdu a váhe batérií. S pevnými batériami môžeme očakávať nielen dlhší dojazd, ale aj ľahšie vozidlá, čo je obrovské plus pre každodenné používanie.
Stellantis plánuje v roku 2026 vybaviť flotilu vozidiel Dodge Charger Daytona práve týmito batériami a otestovať ich výkonnosť a trvanlivosť v reálnych podmienkach.
Kto všetko sa pridáva k tejto revolúcii?
Záujem o pevné batérie rýchlo rastie. SAIC, majiteľ MG, plánuje už budúci rok začať montovať do svojich vozidiel technológiu polopevných batérií, ktoré sľubujú dojazd až 800 kilometrov. Nissan sa chce pridať do tejto hry s prvým elektromobilom na pevných batériách v roku 2028, pričom jeho batérie by mali mať približne polovicu veľkosti a hmotnosti súčasných lítium-iónových.
Elektromobil MG4 môže byť predajným hitom
Podobne aj Toyota plánuje komercializovať svoje batérie v roku 2027 alebo 2028, zatiaľ čo čínsky výrobca Chery sľubuje, že v roku 2026 príde s pevnými batériami s hustotou 600 Wh/kg.
Volkswagen tiež nezaháľa. Jeho dcérska spoločnosť PowerCo sa spojila s QuantumScape, ďalšou americkou firmou, s cieľom masovo vyrábať pevné batérie.
Rozdiely medzi Li-ion a SSB (solid-state-batteries)
Rozdiel medzi lítium-iónovými (Li-ion) batériami a pevnými (solid-state) batériami spočíva v ich konštrukcii, výkone a bezpečnosti.
Lítium-iónové (Li-ion) batérie
- Elektrolyt: Používajú kvapalný elektrolyt, ktorý umožňuje pohyb lítiových iónov medzi anódou a katódou počas nabíjania a vybíjania.
- Energetická hustota: Majú vysokú energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu uložiť veľa energie na jednotku hmotnosti.
- Náklady: Sú relatívne lacné na výrobu a široko používané v spotrebnej elektronike, ako sú smartfóny, notebooky a elektrické vozidlá.
- Bezpečnosť: Môžu byť náchylné na prehrievanie a v extrémnych prípadoch aj na požiar, ak sú poškodené alebo nesprávne nabíjané.
Pevné (solid-state) batérie
- Elektrolyt: Používajú pevný elektrolyt, ktorý je stabilnejší a menej náchylný na úniky alebo požiare.
- Energetická hustota: Potenciálne môžu mať vyššiu energetickú hustotu ako Li-ion batérie, čo by mohlo viesť k dlhšej výdrži batérie.
- Náklady: Výroba je zatiaľ drahšia a technológia je stále vo vývoji, čo obmedzuje ich široké komerčné využitie.
- Bezpečnosť: Sú bezpečnejšie, pretože pevný elektrolyt eliminuje riziko úniku a znižuje riziko požiaru.
Pevné batérie predstavujú budúcnosť batériových technológií s potenciálom výrazne zlepšiť výkon a bezpečnosť, ale zatiaľ sú Li-ion batérie dominantné na trhu vďaka ich dostupnosti a nižším nákladom.
Na druhej strane nie všetci veria, že pevné batérie sú tou „striebornou guľkou“, ako sa dlho tvrdilo. Technologický šéf Mercedesu, Markus Schäfer, tvrdí, že progres s lítium-iónovými batériami bol taký nečakaný, že možno nebude potrebné prejsť na pevné batérie. Podľa jeho slov mnoho ľudí pracovalo na tom, aby konvenčné batérie boli lepšie a efektívnejšie, čo môže významne ovplyvniť budúcnosť.
Stellantis a ďalší výrobcovia sa s pevnými batériami púšťajú do niečoho, čo môže elektromobilitu úplne predefinovať. Avšak ako pri každej technológii, ani tu nevidíme jednotnú víziu – niektorí výrobcovia veria, že sme na pokraji revolúcie, zatiaľ čo iní sú opatrní. Na nás bude sledovať, či tento nový typ batérií naozaj doručí to, čo sľubuje, alebo sa nakoniec ukáže, že už existujúce technológie sú dostatočne dobré.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
35 kilometrov od slovenských hraníc zúri nebezpečné ochorenie. Dvaja ľudia mu už podľahli
Štefan Hríb: „Slovensko je v podobnej situácii ako v roku 1998. Nasledujúce voľby budú osudové“
Bežná aktivita znižuje riziko demencie až o 40 percent. Funguje lepšie než chôdza, ukazuje nová štúdia
750 % nárast prípadov: Európa čelí novej epidémii, v januári s ňou bojovalo Česko
Virálny liek na chudnutie „spôsobil ošiaľ“ aj na Slovensku. Na Tyršáku o ňom prehovoria 3 známe tváre
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
Trhy tlačia ceny nahor. Elektrina a plyn zaznamenali najvyššie hodnoty týždňa
Zosuvy pôdy aj prerušené zápasy. Zemetrasenie zasiahol miliónové mesto
USA zatriasli automobilovým gigantom. Jaguar Land Rover mení plány na tento rok
Amazon rozbieha megainvestíciu. Austráliu čaká AI boom za 20 miliárd dolárov
Zlato po iránsko-izraelskom napätí koriguje. Investori vyberajú zisky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
35 kilometrov od slovenských hraníc zúri nebezpečné ochorenie. Dvaja ľudia mu už podľahli
Štefan Hríb: „Slovensko je v podobnej situácii ako v roku 1998. Nasledujúce voľby budú osudové“
Bežná aktivita znižuje riziko demencie až o 40 percent. Funguje lepšie než chôdza, ukazuje nová štúdia
750 % nárast prípadov: Európa čelí novej epidémii, v januári s ňou bojovalo Česko
Virálny liek na chudnutie „spôsobil ošiaľ“ aj na Slovensku. Na Tyršáku o ňom prehovoria 3 známe tváre
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené